Het online loket IRISbox, synoniem voor tijd besparen en eenvoudige procedures

 

Logo Irisbox

Hebt u iets nodig van uw gemeente, een document, een attest? Dan hoeft u niet langer naar uw gemeentehuis en bent u niet meer aan openingsuren gebonden! De oplossing: het elektronisch loket IRISbox.

IRISbox is 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 «open» en in alle veiligheid rechtstreeks vanaf uw pc toegankelijk op www.irisbox.be .  Via een paar muisklikken hebt u uw aanvraag ingediend en komt uw document automatisch via de post naar u toe! Eenvoudiger kan niet!

Wat is nodig om IRISbox te kunnen gebruiken?

Om met IRISbox te werken, hebt u nodig:

  • uw elektronische identiteitskaart (eID) met bijbehorende pincode (4 cijfers),
  • een SmartCard-kaartlezer (om uw eID te lezen), in uw pc ingebouwd of extern, geconfigureerd.
  • de volgende software: Java en een programma om pdf’s te lezen,
  • de mogelijkheid om online betalingen uit te voeren (internetbankieren of kredietkaart) voor bepaalde betalende procedures of documenten.

Hoe kunt u zeker zijn dat dit alles op uw pc staat?

  1. Ga eerst na of Java op uw pc geïnstalleerd is.
  2. Voer de IRISbox configuratiecontrole uit.

Hoe werkt dit platform? Een aanvraag indienen in 3 stappen.

In 3 grote stappen bent u volledig klaar met een aanvraag via IRISbox. Voordat u van start gaat, zorg ervoor dat alle eventuele bij te voegen documenten klaar zijn (door ze eventueel in te scannen).

  1. Inloggen op IRISbox: tik www.irisbox.be in uw internetbrowser of gebruik de links op deze website.
  2. Log in: uw elektronische identiteitskaart dient om uzelf te identificeren aan de hand van een smartcard-kaartlezer (ingebouwd of extern).
  3. Doe uw aanvraag:
  • maak gebruik van de menu’s: klik op de naam van uw gemeente en u krijgt een volledige lijst met procedures/documenten die via IRISbox aangeboden worden. Vergeet niet: een geboorte-, huwelijks- of overlijdensakte moet u aanvragen in de gemeente waar die gebeurtenissen plaatsvonden.
  • vul de opeenvolgende schermen in: bijvoorbeeld om het doel van uw aanvraag op te geven (pensioen, abonnement, …) of om bijlagen toe te voegen (pdf bijvoorbeeld…),
  • bevestig het aanvraagoverzicht,
  • sluit uw aanvraag af met eventuele betaling, via de beveiligde Ogone-betaalmodule.

Wat gebeurt er daarna?

Uw aanvraag komt binnen bij de gemeente, waar de verantwoordelijke dienst ze in ontvangst neemt en verwerkt. Dat kan bijvoorbeeld de afdruk zijn van het aangevraagde document, dat u vervolgens met de post toegestuurd wordt.

Neem uw tijd!

U kunt een aanvraagprocedure te allen tijde onderbreken en opslaan op uw persoonlijk dashboard op IRISbox, de zgn. «MyBox». Via dit dashboard kunt u uw aanvraag later voortzetten en ook de vordering ervan opvolgen.

Hulp nodig?

Naast de configuratietest van uw pc staat ook een gebruiksaanwijzing ter beschikking op IRISbox

U vindt geen antwoord op uw vraag of voor uw probleem?

Neem dan contact op met de Iris Line helpdesk van het Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest, dat verantwoordelijk is voor IRISbox, op het nummer: 02 801 00 00 of via mail op irisline@cibg.irisnet.be

Documenten krijgen

U kunt de volgende documenten via het elektronisch loket IRISbox krijgen :

Attest van woonst met historiek van de adressen

Bewonerskaart

Echtscheidingsakte

Geboorteakte

Huwelijksakte

Overlijdensakte

 

Aanvraag voor een derde

Als u een aanvraag om uittreksels uit de registers en/of van getuigschrift(en) voor een derde(n) met het internetplatform IRISbox wilt bestellen, moet u eerst het formulier " Aanvraag om uittreksels uit de registers en/of van getuigschrift(en) voor een derde(n) " downloaden en invullen.