Mondelinge vraag van de heer François Lebovy en mevrouw Marie-Pierre Bauwens (ECOLO-GROEN) over het begin van het schooljaar in deze Covid-19-tijden

Geachte leden van het college,
Beste collega's,
uit de cijfers blijkt dat de coronacrisis helaas nog niet achter de rug is. Daardoor is het schooljaar begonnen in code geel, en hebben enkele scholen in het Brusselse Gewest onlangs de deuren moeten sluiten.
In het voorjaar heeft deze crisis de leeractiviteiten van veel studenten al verstoord, ondanks uitgebreide steun van de gemeente tijdens en na de lockdown.
Mijn vragen:
  • Hoe verloopt het nieuwe schooljaar in onze vier scholencentra? Wat zijn in de praktijk de gevolgen van code geel?
  • Wat is er voorzien om studenten te begeleiden die na drie maanden lockdown kampen met leerproblemen?
  • Is er een strategie om schoolmoeheid en schooluitval tegen te gaan?
Ik dank u voor uw antwoorden.
  • Antwoord van mevrouw Elise Willame, schepen
Dank u voor uw vraag.
Het nieuwe schooljaar is sereen gestart voor onze 4 scholencentra, onze Academie en het Oudergems Instituut voor Sociale Promotie.
Code geel zoals gedefinieerd door de FWB komt overeen met een beperkte virusoverdracht, en dus is een verhoogde waakzaamheid geboden. De contacten tussen mogelijke dragers zijn beperkt. Functioneel noodzakelijke contacten kunnen onder voorbehoud van de toepasselijke veiligheidsmaatregelen blijven plaatsvinden.
Onder code geel kan 100% van de leerlingen in onze 4 scholencentra 5 dagen per week aanwezig zijn op school. Buitenschoolse activiteiten en toegang van derden tot de school zijn toegestaan. Volwassenen (onderwijzend en opvangpersoneel) moeten een mondmasker dragen wanneer fysieke afstand niet mogelijk is op de lagere school. Tot slot is de leerplicht weer van toepassing vanaf 5 jaar.
De circulatie van ouders wordt beperkt en er zijn looprichtingen ingesteld om kruising en groepering van ouders tot een minimum te beperken.
Wat de gevolgen van de lockdown betreft, moeten onze schooldirecties en onderwijsteams vele uitdagingen het hoofd bieden en:
  • Sociale banden tussen leerlingen smeden of aanhalen,
  • Een aangename omgeving creëren, die bevorderlijk is om de leeractiviteiten in optimale omstandigheden te hervatten
  • Elke leerling voldoende ondersteuning bieden, en met name leerlingen die het risico lopen moeilijkheden te ondervinden waardoor ze het leertempo niet meer kunnen volgen.
Concreet vraagt de FWB dat er een strategie voor differentiëring en tegen schoolmoeheid wordt ontwikkeld of uitgediept.
In Oudergem hebben we deze uitdagingen ter harte genomen. In de zomer hebben we per school een extra taakleerkracht aangetrokken. Elke school heeft nu dus 2 VTE's voor remediëring en ondersteuning van kinderen met leerproblemen. De kosten voor deze maatregel worden geraamd op € 200.000 voor het hele schooljaar, verdeeld over de begrotingen voor 2020 en 2021.
In het begin van het schooljaar hebben we al die leerkrachten samengebracht met het oog op een gemeenschappelijke visie en strategie voor onze 4 scholencentra met respect voor de specifieke kenmerken van elke school. Tijdens dat eerste ontmoetingsmoment hebben we om te beginnen overeenstemming bereikt over de betekenis en doelstellingen van de remediëring, en vervolgens een echte samenwerking opgezet tussen leerkrachten, orthopedagoog, pedagogisch adviseur en taakleerkracht, opdat deze begeleiding gepersonaliseerd, coherent en aangepast zou zijn ten aanzien van elk kind. Vervolgens is het de bedoeling dat de leerkrachten en taakleerkrachten met elkaar overleggen om de praktische modaliteiten voor de uitvoering van deze remediëringsperiodes vast te stellen.
We zijn ook van plan om onze samenwerking met het team van de huiswerkschool van Oudergem uit te breiden, waarmee we in de zomer het zeer succesvolle leerbegeleidingsproject hebben opgezet (ongeveer 300 inschrijvingen).