Leven in Oudergem

Voorzie uw hond of kat van een microchip

illustration prime puçage

 

Honden

Sinds 1 september 1998 moeten alle honden geïdentificeerd en geregistreerd zijn. Dankzij deze procedure vinden heel wat verloren gelopen honden hun baasje terug en komen ook veel minder honden terecht in een dierenasiel zodat ze minder vaak geëuthanaseerd moeten worden wegens plaatsgebrek.

De volledige wetgeving betreffende de identificering en registratie van honden vindt u terug in de volgende besluiten:

  • Koninklijk besluit van 25 april 2014 betreffende de identificatie en registratie van honden (Brussel-Hoofdstad)
  • Ministerieel besluit van 25 april 2014 betreffende de identificatie en registratie van honden

Identificatie van de honden

De identificatie van een hond gebeurt door een elektronische chip (transponder) onderhuids in te brengen aan de linkerzijde van de hals. De identificatie moet door een dierenarts gebeuren.

Registratie van de honden

Eens uw hond geïdentificeerd is, vult de dierenarts een voorlopig identificatiecertificaat in. Hij overhandigt u de witte kopie van dat document alsook een ingevuld paspoort. Hij maakt het origineel van het certificaat over aan Dog ID, de databank voor de identificatie en registratie van honden in België waarin uw gegevens en deze van uw hond opgeslagen worden.

De dierenarts kan ook een zogenoemde “elektronische” procedure volgen. In dat geval zal hij u, bij de identificatie van uw hond, het paspoort van uw dier geven alsook een elektronische kopie van het ingevulde identificatiecertificaat.

In beide gevallen ontvangt u in de loop van de daaropvolgende week:

  • het definitieve registratiecertificaat in de vorm van een zelfklevend etiket dat u in rubriek XII “Diversen” van het paspoort van uw hond moet kleven;
  • een kaart “Wijziging gegevens” die u bij het paspoort moet bewaren. Deze kaart zal gebruikt worden bij een aanvraag tot adreswijziging, verandering van verantwoordelijke of om het overlijden van het dier aan te geven.

 

Katten

Als u wilt dat uw kat altijd de weg naar huis terugvindt, is het laten identificeren en registreren van uw kat de beste manier.

Dankzij deze procedure kunnen immers heel wat verloren gelopen katten hun baasje terugvinden en komen ook veel minder katten terecht in een dierenasiel, zodat ze minder vaak geëuthanaseerd moeten worden wegens plaatsgebrek.

Een wettelijke verplichting

Sinds 1 september 2012 moesten alle asielkatten reeds geïdentificeerd en geregistreerd worden voor adoptie. Vanaf 1 september 2014 werd dit ook een verplichting voor iedere verantwoordelijke die een kat wil verhandelen.  Sinds 1 november 2017 moet echter iedere kat geboren na deze datum (en niet op doorreis voor minder dan 6 maanden), geïdentificeerd en geregistreerd zijn voor ze 12 weken oud is.

De procedure

De identificatie, door inplanting van een elektronische chip, moet door een dierenarts gebeuren, evenals de registratie. De dierenarts valideert alle gegevens van u en uw kat met zijn elektronische identiteitskaart binnen de 8 dagen na het inplanten van de chip en drukt een registratiecertificaat voor u af. De kost voor een registratie bedraagt 2.90 euro. Al deze registraties worden opgenomen in de nieuwe centrale databank van België: CatID.

 

De Premie

De gemeentelijke premie bedraagt € 25 voor een identificatie van een hond of een kat.

Papieren formulier om terug te sturen of indienen aan : Dienst dierenwelzin, 12 Emile Idiersstraat, 1160 Oudergem of onlineformulier op Irisbox (katten) of onlineformulier op Oudergem.be (honden).

 

Voor meer informatie : Reglement

Dienst Dierenwelzijn: animaux@auderghem.brussels