Nieuws

Terug naar news

App 112 BE : in noodsituaties telt iedere seconde!

Ook voor niet-levensbedreigende interventies kan je vanaf 11 februari 2023 via de app112 BE terecht op het e-loket 1722.be of het nummer 1722

De app 112 BE bestaat bijna zes jaar. Het is in de eerste plaats een levensbelangrijke aanvullende manier om de noodcentrales te bereiken. Via de app krijgt de noodcentrale immers onmiddellijk je locatie te zien en kunnen ze je in geval van nood gemakkelijker terugvinden.

Het is een zichtbaar en tastbaar product dat ook daadwerkelijk wordt gebruikt. In een noodsituatie telt iedere seconde!

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app 112 BE aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen dan via berichten met de noodcentrale communiceren. Via de app kan je bepaalde medische info doorgeven, zoals hartproblemen, diabetes, allergieën, bloedgroep, … De operator beschikt dan al over deze informatie nog voordat je iets hebt gezegd en zo kan dit al doorgeven worden aan de hulpdiensten die ter plaatse komen. Ook werd de app 112 BE gescreend en aangepast voor blinden en slechtzienden.

Stel je voor dat iemand tijdens een gesprek het bewustzijn verliest, hebben de hulpdiensten bij een interventie al je contactgegevens via de app 112 BE. Ook kan het handig zijn bijvoorbeeld als er namen zijn die wat moeilijker klinken. Als die gegevens dan in de app 112 BE zijn ingegeven, is dat een extra hulpmiddel voor de operatoren.

De app 112 BE draagt gewoon bij tot een beter resultaat bij interventies.

De app 112 BE kan ook later nog uitgebreid worden met bijkomende functionaliteiten die de interventie nog performanter en efficiënter maakt.

 

Bijkomende functionaliteiten via de app 112 BE

Gelukkig valt een levensbedreigende situatie niet al te vaak voor. Er zijn ook situaties waarbij je – bijvoorbeeld bij storm en waterschade – wel hulp verwacht, maar ook de noodcentrales niet wenst te belasten.

Daarom kan je vanaf 11 februari 2023 via de app 12 BE ook het permanent beschikbare e-loket 1722.be bereiken alsook het nummer 1722 wanneer dit wordt geactiveerd bij stormweer. De burger kan ‘1722’ gebruiken om een tussenkomst van de brandweer voor wateroverlast of stormschade te vragen. Via het digitaal loket zal je binnenkort tevens ook een aanvraag voor wespenverdelging kunnen indienen.

Deze bijkomende functionaliteit zorgt er mee voor dat het noodnummer 112 nog meer bereikbaar blijft voor levensbedreigende situaties en niet overbelast geraakt bij een storm of zwaar onweer.

Vergeet niet dat wanneer een storm of onweer veel schade veroorzaakt, er veel burgers tegelijk naar 1722 kunnen bellen en dat je dan misschien wel even geduld zal moeten oefenen vooraleer je een operator aan de lijn krijgt. De brandweer heeft immers op dat ogenblik veel werk te verrichten en kan niet overal tegelijk zijn. De brandweer zal in dat geval ook haar oproepen per straat, wijk of gebied groeperen. Het is dus niet omdat je even moet wachten bij het bellen naar 1722 dat je door de brandweer minder snel geholpen zal worden. Omgekeerd is het ook niet zo dat wanneer je oproep snel wordt aangenomen dat de brandweer sneller ter plaatse zal komen. Het heeft bijgevolg geen enkel zin wanneer je zou vaststellen dat de interventie van de brandweer niet meer nodig is (bv. omdat het water al weggetrokken is).

Bellen naar 1722 garandeert je zeker ook geen snellere afhandeling van je vraag dan wanneer het digitaal loket 1722 gebruikt.

 

Download daarom nu meer dan ooit de app 112 BE! Een veilige samenleving, die bouwen we samen.