Vacature : Coördinator van de dienst Maatschappelijke Dienstverlening - Maatschappelijk assistent(e)

De gemeente Oudergem is op zoek naar een maatschappelijk assistent(e) voor de coördinatie van haar dienst Maatschappelijke Dienstverlening en Sociale Coördinatie, wat het volgende omvat:

  • de administratieve coördinatie van een team van vier personen,
  • het beheer van het onthaal (en het loket) van het Huis van Preventie en Solidariteit,
  • de planning van het inburgeringstraject van nieuwkomers in samenwerking met de dienst Bevolking,
  • de organisatie van huisbezoeken bij kwetsbare personen,
  • het beheer van premies en sociale voordelen die door de gemeente worden verstrekt,
  • de contactpersoon zijn voor de burgemeester op het gebied van dakloosheid.

U moet over uitstekende organisatorische vaardigheden beschikken en in teamverband kunnen werken, zowel met het team Maatschappelijke Dienstverlening van de gemeente als met de gemeentediensten en OCMW's die rechtstreekse partner zijn.

 

Algemene info

  • Graad: Technisch Secretaris/Maatschappelijk Assistent
  • Niveau: B1-2-3
  • Dienst: Maatschappelijke Dienstverlening en Sociale Coördinatie
  • Opleiding: Hoger onderwijs van het korte type (Bachelor)
  • Vereiste taalcertificaten: Basisniveau

 

Beschrijving van de functie

De coördinator Maatschappelijke Dienstverlening heeft als opdracht: een team leiden, organiseren en coördineren zodat de acties en opdrachten van de dienst Maatschappelijke Dienstverlening die door het gemeentebestuur aan de dienst zijn toevertrouwd, kunnen worden verwezenlijkt, met inachtneming van de bij wet vastgestelde bevoegdheden.

Naast deze coördinerende functie verleent de medewerker specifieke diensten van maatschappelijk werker.

De coördinator inzake gemeentelijke maatschappelijke dienstverlening staat onder het hiërarchische gezag van de preventieambtenaar en het hoofd van de gemeentedienst, die op zijn beurt onder het gezag staat van de gemeentesecretaris.

 

Opdrachten

Opdracht 1: coördinatie "Maatschappelijke Dienstverlening"

Interne functies:

  • de acties van de dienst Maatschappelijke Dienstverlening die door het gemeentebestuur aan de dienst zijn toevertrouwd leiden, organiseren en coördineren, met inachtneming van de bij wet vastgestelde bevoegdheden;
  • administratief beheer (jaarlijkse vakantie van het team, taakverdeling, werkrooster, teamvergaderingen, opleiding en supervisie, beheer van het onthaal van het HPS, evaluatie van het personeel, regelmatige contacten met het diensthoofd);
  • zorgen voor gecoördineerde, evolutieve maatschappelijke dienstverlening die aangepast is aan de behoeften van een kwetsbaar publiek;
  • ervoor zorgen dat het regelgevende en ethische kader bij het verlenen van diensten en ondersteuning aan gebruikers wordt nageleefd;
  • het team motiveren en uitnodigen om nieuwe projecten te ontwikkelen;
  • de verslagen over het BO-secretariaat opstellen en goedkeuren;
  • toezien op de uitvoering van de opdrachten van de dienst door de taken toe te vertrouwen aan medewerkers van zijn/haar team en samen te werken met andere diensten.

Partner- en transversale functies:

bijdragen aan de transversaliteit tussen de verschillende gemeentediensten en het OCMW om de dienstverlening aan de bevolking te optimaliseren.

Opdracht 2: maatschappelijk assistent(e)

  • De gebruikers begeleiden en sturen bij het oplossen van moeilijkheden (op sociaal, medisch, psychosociaal, financieel en administratief gebied), zonder afbreuk te doen aan de taken die bij wet aan andere psycho-medische en sociale actoren zijn opgedragen, door te zorgen voor een doeltreffend beheer van het onthaal en het loket van het HPS.
  • De autonomie van de gebruikers bevorderen door partnerschappen aan te gaan met alle structuren die op het Brusselse grondgebied actief zijn. Toezien op de naleving van het arbeidsreglement en de werkprocedures, de termijnen, de geldende voorschriften en de deontologische beginselen.

Concreet vertaalt zich dit in:

  1. onderzoek van dossiers met ten minste eenmaal per jaar een bezoek aan de begunstigden, voor administratieve controle van het dossier, evaluatie van de bijstand, en opstelling van individuele verslagen;
  2. samen met zijn/haar team en in rechtstreekse samenwerking met de dienst Bevolking, het administratieve luik van het inburgeringstraject nieuwkomers zo goed mogelijk opvolgen;
  3. coördinatie voor gezamenlijke acties met de gemeentediensten, de politie en het OCMW om dakloosheid tegen te gaan;
  4. verzoeken van ambtenaren aan de bevoegde instanties bezorgen met het oog op steun uit het Sociaal Fonds van de gemeente door het verzoek nauwgezet te presenteren en een afdoend sociaal dossier op te stellen.

 

Vereiste professionele vaardigheden (knowhow)

  • Beheersing van begrotings- en boekhoudprocedures
  • Uitstekende schrijfvaardigheid en spelling
  • Beheersing van informaticatools (Word, Excel, enz.) en op korte termijn BOS
  • In staat zijn om projecten te bedenken en te ontwikkelen
  • Vaardigheden op het gebied van strategisch en hiërarchisch beheer
  • Vaardig met presentatietools
  • Klasserings- en archiveringstechnieken
  • Kennis van de werking van het bestuur in het algemeen en van de instellingen, hun werkingsregels en -procedures in het bijzonder
  • In staat zijn een team te leiden en te verenigen en openstaan voor opleiding
  • Goede kennis van het verenigingsleven in Oudergem en in het Brussels Gewest
  • Grondige kennis van de voor het beroep relevante wetgevingskwesties

 

Persoonlijke en sociale vaardigheden en kwaliteiten (softskills)

Bedenken:

  • Zelfobservatie: ik neem de tijd om mijn manier van doen en denken te observeren en te analyseren.

Coördineren/beheren:

  • Werk structureren: ik definieer en organiseer op een coherente manier de prioriteiten en stappen die nodig zijn om mijn doelstellingen te bereiken en/of mijn activiteiten uit te voeren.

Handelen:

  • Ambtenaren in moeilijkheden op een diplomatische manier helpen, een situatie creëren die bevorderlijk is voor het werk en voor een goede verstandhouding.
  • Zelfbeheersing: ik reageer constructief op een probleemsituatie/een moeilijkheid/druk (of een situatie die ik als dusdanig ervaar) om mijn opdracht tot een goed einde te brengen. 

Interactie aangaan:

  • Kunnen luisteren: ik toon belangstelling voor mijn gesprekspartner, zijn/haar emoties, zijn/haar waarden, die ik probeer te begrijpen terwijl ik neutraal blijf.
  • Begeleiden/coachen: ik ondersteun acties en begeleid personen, individueel of in teamverband, zodat zij zich kunnen ontwikkelen.
  • Blijk geven van gezag ten aanzien van de medewerkers met betrekking tot de administratieve documenten die binnen de vereiste termijnen moeten worden ingeleverd, stiptheid kunnen eisen van de medewerkers, en zich rechtstreeks tot het diensthoofd wenden wanneer aanbevelingen herhaaldelijk niet worden opgevolgd.
  • Vanuit een geest van vertrouwen communiceren met de gemeentediensten die rechtstreekse partner zijn (de gemeentesecretaris, HRM, de dienst Vergoedingen, de ontvanger, de dienst Boekhouding, het OCMW).
  • Goede mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid.

Inlevingsvermogen:

  • Aandacht voor het belang van het gemeentebestuur en het OCMW als openbare dienst.

 

INTERESSE?

Om uw kandidatuur in te dienen stuurt u een motivatiebrief met cv naar jnoel@auderghem.brussels voor 10.11.2022