Nieuws

Terug naar news

Oplichtingen met de digipass : slachtoffers wordt gevraagd om klacht te dienen

De politie waarschuwt voor de heropflakkering van een nieuw type zwendel via de kaartlezer voor de Digipass.

De oplichting start met een telefoontje. De oplichter, die zich voordoet als een medewerker van Belgacom of van de Europese Commissie, meldt de terugbetaling van een te veel geïnd bedrag op de rekening van het slachtoffer. Daarop volgt een bevestigingsmail. De val sluit zich wanneer in een laatste telefoontje het slachtoffer wordt aangespoord om de codes van zijn Digipass mee te delen om de terugbetaling te kunnen uitvoeren."Nooit zal een bank of een overheidsdienst een geheime code of een paswoord vragen via telefoon", benadrukt Laurent Masset, woordvoerder van de politiezone. "Wanneer dit zich voordoet, betreft het oplichting. De regel is eenvoudig: geef nooit bankgegevens door via de telefoon."

Een andere tegenslag overkwam een Oudergemnaar die een parkeerkaart voor personen met een beperking had. Hem werd 250 euro afgetroggeld onder de bedreiging dat zijn rijbewijs zou ingetrokken worden als hij niet tussenkwam in de herstelkosten van een auto die door zijn toedoen beschadigd zou zijn bij een aanrijding die nooit had plaatsgevonden.

Gwenaëlle François van het Preventiehuis roept bijgevolg op om waakzaam te zijn. "Oudere mensen zijn de geliefkoosde slachtoffers voor dit type van oplichterij. Aarzel dus niet om ouderen in jouw omgeving te sensibiliseren. Spreek erover met je ouders en grootouders !"

De politie vraagt ook om systematisch klacht in te dienen.