Mondelinge vraag van de heer Jeremy Van Gorp en mevrouw Martine Maelschalck (MR-Open VLD) over het ophalen van de vuilniszakken

Mijnheer de burgemeester,
Geachte collega's,
De afgelopen weken hebben enkele bewoners regelmatig geklaagd over het feit dat hun straat of een deel van hun straat door de afvalophaaldienst van Net Brussel wordt 'vergeten'. Blijkbaar lossen de diensten van Net Brussel het probleem tamelijk snel op wanneer ze ervan op de hoogte worden gebracht. Dit neemt niet weg dat deze dienst kennelijk niet efficiënt te werk gaat, aangezien de buurtbewoners Net Brussel moeten verwittigen.
Vandaar dat ik de volgende vragen heb:
  1. Rijden de gemeentediensten niet rond om de netheid en het onderhoud van de straten vast te stellen? Zouden zij Net Brussel niet op de hoogte kunnen brengen?
  2. Hoeveel vragen heeft u via Fix My Street ontvangen en welk antwoord hebben de gemeentelijke overheden daarop gegeven?
  3. Een daarop aansluitende vraag: hoe worden de afvalophaalrondes georganiseerd? In mijn wijk, die zeker niet de enige is, worden eerst (heel vroeg in de ochtend) de gele zakken - de enige die de hele dag op het trottoir zouden kunnen blijven staan zonder enige geuroverlast te veroorzaken - opgehaald, dan de witte zakken en uiteindelijk, op een niet-gespecificeerd uur de blauwe en de oranje zakken. Ter informatie: de oranje zakken bevatten het organisch afval en zouden uit hygiënische overwegingen beter zo snel mogelijk worden opgehaald. Welke logica zit er achter deze rondes en hebben de gemeente echt niets te zeggen?
Ik dank u.
Jérémy Van Gorp en Martine Maelschalck, gemeenteraadsleden voor MR-Open VLD
  • Antwoord van mevrouw Sophie de Vos, schepen
Ik dank u voor uw vraag, ook al heeft de inhoud ervan onze wegmedewerkers gekwetst aangezien zij 7 dagen op 7 met tot wel 4 verschillende voertuigen in de gemeente rondrijden. Wat sommige mensen ook denken, Oudergem is door de dagelijkse inzet van onze medewerkers een van de netste gemeenten van Brussel. Ik wil van deze gelegenheid dan ook gebruikmaken om hen te bedanken voor hun werk in plaats van kritiek te uiten.
Tijdens deze dagelijkse ronden ledigen zij al onze vuilnisbakken en verwijderen zij systemisch het sluikstort- en ander afval dat ze tegenkomen.
De rondes zijn van nature gemeentelijk en ons team op het terrein ziet niet noodzakelijk het afval dat zich op de gewestwegen bevindt. De communicatie met het ANB valt dus niet onder hun bevoegdheid en is niet hun taak.
Wat de dienst betreft, worden wij trouwens erg snel op de hoogte gebracht van het bestaan van dergelijk afval of lozingen, waarna wij het ANB verwittigen. Wij kunnen ook rekenen op uw gespecialiseerde fotografen-reporters op de sociale netwerken.
Meestal ondernemen we meteen actie in de plaats van het Agentschap en verhelpen we deze tekortkomingen. De bewoners begrijpen immers niet dat de ene weg proper is en de ander vuil en de reactietijd van het ANP is ook veel langer dan de onze. Fix My Street vormt een aanvulling op andere informatiekanalen. Alle incidenten die door de burgers worden aangegeven in de rubriek openbare netheid van Fix My Street, worden echter naar Net Brussel doorgestuurd via de applicatie Pro Net, waartoe wij ook toegang hebben. Wij behandelen er dus de gemeentelijke gevallen en vaak ook de gewestelijke gevallen, aangezien wij - zoals we hiervoor al hebben aangegeven - veel sneller reageren dan het ANB.
Vaak zijn de problemen al opgelost nog voor ze door de bewoners op Fix My Street worden gemeld.
De organisatie van de rondes valt uitsluitend onder de verantwoordelijkheid van het ANB. Wij hebben daar niets over te zeggen, zelfs niet over de dagen van de week (wij zouden de ochtendophalingen op zaterdag afschaffen), maar het beheer is een gewestelijke bevoegdheid. U zegt dat ze bij u eerst de gele zakken ophalen. Bij ons komen ze eerst langs voor de witte zakken! Logisch... men moet ergens beginnen en het zijn niet dezelfde vrachtwagens die de verschillende zakken ophalen.
Om de drie maanden gaan we samen rond de tafel zitten. Tijdens deze vergaderingen geven we een overzicht van de problemen en telkens hameren we op de problemen in verband met de afronding en de afwerking: de vrachtwagens haasten zich om hun rondes af te maken om ZO VROEG MOGELIJK NAAR HUIS TE KUNNEN GAAN. Dit leidt tot gevaarlijk rijgedrag, het openscheuren van niet-opgehaalde zakken, ...(wij gaan na de doortocht van Net Brussel systematisch rond om hun sporen uit te wissen). Er is toch een positief punt: de specifieke gevallen worden steeds meer door Net Brussel afgehandeld: bv. ronde met een vrachtwagen met een kleiner laadvermogen in de smallere straten.
Onze voorbeeldige dienstverlening heeft tot gevolg dat Oudergem bij het ANB als erg proper wordt beschouwd, dat zelfs personeelsleden uit de teams van Oudergem gaat inzetten in andere gemeenten wanneer hun personeel afwezig is.