Vacatures

Elke dag ontvangen wij heel wat sollicitaties van mensen die bij het gemeentebestuur willen werken.

Wij kunnen niet alle gegevens bijhouden die u ons opstuurt. Wij stellen dan ook een andere werkwijze voor: u geeft ons alleen uw mailadres en wij sturen u per e-mail alle werkaanbiedingen die we publiceren.

 

Bent u op zoek naar een werkomgeving met een maatschappelijke opdracht? Wilt u een betekenisvolle functie uitoefenen waarbij de mens centraal staat? Kom dan ons team versterken bij het OCMW van Oudergem.

Wij zijn op zoek naar een maatschappelijk werker (niveau BH) voor een voltijds contract van bepaalde duur van 6 maanden, ter versterking van het team binnen de Algemene Dienst van het OCMW Oudergem.

Wie zijn we ?

Het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW) heeft als opdracht om personen en gezinnen de nodige sociale hulp te bieden, zodat iedereen een leven kan leiden dat waardig is. In dat kader kan het OCMW aan elke persoon die op zijn grondgebied woont sociale hulp en/of diverse diensten aanbieden (juridische bijstand, schuldhulpverlening, tewerkstellingsondersteuning, thuiszorg, plaatsing in een rusthuis, ...).

Als OCMW van de Brusselse agglomeratie blijven we een mensgerichte organisatie die dicht bij de begunstigden wil staan. Deze aanpak stelt ons in staat om iedere begunstigde een persoonlijke en zorgzame ondersteuning te bieden, met aandacht voor hun specifieke noden en individuele situatie. Ons doel is om onze begunstigden gedurende hun hele traject te begeleiden, hen te helpen hun moeilijkheden te overwinnen en hun levenskwaliteit op een duurzame manier te verbeteren.

Hoofdactiviteiten

Als maatschappelijk werker binnen het OCMW begeleidt u de gebruikers bij het oplossen van hun problemen, zodat zij een waardig leven kunnen leiden. U stimuleert hun zelfstandigheid en zorgt voor een kwaliteitsvolle, ethische dienstverlening die de procedures respecteert.

  • U staat in voor het onthaal en de luisterbereidheid tijdens de spreekuren: analyse van de vraag, actieve luisterhouding, afgifte van ontvangstbevestigingen en controle van de territoriale bevoegdheid.
  • U voert volledige sociale onderzoeken uit, met respect voor de interne procedures en het wettelijke kader.
  • U opent en beheert sociale rechten (mutualiteit, statuut van persoon met een handicap, enz.) en controleert het subsidiariteitskarakter van de hulp.
  • U bouwt een individuele begeleiding uit in overleg met de gebruiker: leefloon, financiële hulp, administratieve stappen, referentieadres, enz.
  • U zorgt voor het administratief beheer van dossiers: invoeren in informaticasystemen (bv. BCSS), opstellen van rapporten voor het bijzondere comité, documentbeheer.
  • U stelt PIIS (geïndividualiseerde projecten voor maatschappelijke integratie) op, volgt deze op en werkt ze bij: rapportage, opvolging van engagementen, sociale verslagen.
  • U voert administratieve handelingen uit in verband met de hulpverlening: oproepen, brieven, adviezen over onbevoegdheid of bevoegdheidsconflicten, kennisgevingen van beslissingen van het CSSS.
  • U neemt deel aan het terugvorderen van bepaalde hulp: opvolging van bijdragen, contacten met onderhoudsschuldigen, analyse en voorstel van betalingsplannen.
  • U werkt actief mee in netwerken, zowel met interne diensten (tewerkstelling, schuldhulpverlening, ...) als met externe partners.
  • U neemt deel aan coördinatievergaderingen, collectieve projecten en overlegmomenten op het terrein.
  • U biedt occasioneel ondersteuning aan de hoofdmaatschappelijk werker en draagt bij aan opdrachten die door de leiding worden toevertrouwd, afhankelijk van de noden van de dienst.

Uw profiel

  • U bent houder van een bachelordiploma maatschappelijk werk (of een erkend gelijkwaardig diploma).
  • Een eerste ervaring in de sociale sector is gewenst; ervaring binnen een OCMW is een groot pluspunt.
  • U beschikt over actieve luistervaardigheden, empathie en sterke sociale competenties, essentieel in de hulpverleningsrelatie.
  • U bent in staat om afstand te nemen, complexe situaties te analyseren en u professioneel aan te passen aan diverse contexten.
  • U beheerst de technieken van het sociaal onderhoud, weet relevante informatie te verzamelen en een vertrouwensband met de gebruikers op te bouwen.
  • U hebt een goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid en kunt informatie duidelijk en gestructureerd overbrengen.
  • U kent de relevante sociale wetgevingen (wetten van 1965, 1976 en 2002), de bestaande hulpmaatregelen en de institutionele werking van een OCMW.
  • U bent vertrouwd met de standaard bureautische tools (Word, Excel, Outlook) en werkt nauwkeurig in administratieve opvolging; kennis van Gesdos is een pluspunt.
  • U kunt netwerkgericht werken, samenwerken met diverse interne en externe partners en professionele relaties opbouwen en onderhouden.
  • Integer, georganiseerd en toegewijd, handelt u ethisch en professioneel in al uw opdrachten.

Ons aanbod

  • Een salaris volgens de barema’s van de overheid, niveau bachelor (vakantiegeld en eindejaarspremie inbegrepen), waarbij relevante anciënniteit volledig wordt overgenomen.
  • Maaltijdcheques (€ 8/dag).
  • Hospitalisatieverzekering.
  • Aanvullend pensioen.
  • Een gratis abonnement op de MIVB en een tussenkomst in de kosten van andere openbaarvervoersabonnementen en/of fiets-/voetgangersvergoedingen.
  • Een aantrekkelijk verlofregime.
  • Een gevarieerde job met verantwoordelijkheden en persoonlijke inbreng, met tal van opleidingsmogelijkheden.
  • Een goede balans tussen werk en privéleven.
  • De kans om deel uit te maken van een dynamische en solidaire dienst.

Hoe solliciteren?

Gelieve uw CV, motivatiebrief en diploma uiterlijk vóór 15/06 te sturen naar het volgende adres: jobs@auderghem.brussels  De schriftelijke proef vindt plaats op 17/06.

Wij zorgen voor een actief diversiteitsbeleid en garanderen gelijke kansen, gelijke behandeling en toegang tot de selectie voor alle kandidaten.

De gemeente Oudergem is op zoek naar een voltijdse klassenleerkracht in een nederlandstalige immersieklas voor het schoolcentrum Pré des Agneaux voor het schooljaar 2025-2026, in het basisonderwijs 3 en 4.

Locatie:

Schoolcentrum Pré des Agneaux

Contractduur:

Vacature start op 25 augustus 2025

Verantwoordelijkheden:

  • Het geven van lessen wiskunde en wereldorientatie aan leerlingen in leerjaar 3 en 4 van de basisschool, waarbij uitsluitend Nederlands wordt gesproken.
  • Het plannen en geven van interactieve en boeiende lessen met behulp van innovatieve lesmethoden, ondersteund door een lesboek.
  • Regelmatig de vorderingen van de leerlingen beoordelen en constructieve feedback geven.
  • Samenwerken met ander onderwijzend personeel en de schooladministratie om een inclusieve en stimulerende leeromgeving te bevorderen.

Voordelen:

  • Vergoeding en rechten in overeenstemming met die van docenten die worden gesubsidieerd door de Fédération Wallonie-Bruxelles (gesubsidieerde functie).
  • Maaltijdcheques.
  • Hospitalisatieverzekering.
  • Mogelijkheid om deel te nemen aan studies en lunches met extra vergoeding.
  • Kandidaten zonder onderwijsbevoegdheid hebben de mogelijkheid om een versneld didactisch getuigschrift te volgen, waarvan de minerval wordt betaald door de gemeente Oudergem.

Vereist profiel:

  • Afgestudeerd aan een Haute Ecole de Pédagogie - Lessectie bij voorkeur.
  • Vlot Nederlands spreken (minimum niveau C1).
  • In staat om zelfstandig en in teamverband te werken.
  • Passie voor lesgeven en opvoeden van jongeren.

Hoewel een lerarenopleiding wenselijk is, zullen we ook sollicitaties in overweging nemen van mensen die niet over de vereiste kwalificaties beschikken.  Alle nuttige ervaring op een vergelijkbaar gebied is natuurlijk een pluspunt. 

Geïnteresseerde kandidaten moeten hun CV en motivatiebrief vóór 30 juni 2025 sturen naar bmugrabi@auderghem.brussels.

Wij zijn op zoek naar een medewerker voor de juridische dienst en referentiepersoon voor gegevensbescherming (niveau B) voor een voltijds contract van onbepaalde duur.

WIE ZIJN WIJ?

Zin in een uitdagende functie waarin u zich kan inzetten voor de gemeenschap en bijdragen aan een moderne, betekenisvolle publieke dienstverlening? Gemotiveerd om mee te werken aan de modernisering van de overheidsdiensten? Sluit u dan aan bij ons team ter ondersteuning van de hiërarchisch verantwoordelijken binnen de administratie van Oudergem.

Wij zijn momenteel op zoek naar een medewerker juridische dienst en referentiepersoon voor gegevensbescherming (niveau B), in het kader van een contract van onbepaalde duur.

Oudergem is een gemeente in de zuidoostelijke rand van Brussel. Haar ligging aan de rand van het Zoniënwoud en haar rol als toegangspoort tot de stad maken van Oudergem een echt laboratorium op het vlak van ruimtelijke ordening en duurzame stedelijke ontwikkeling, met respect voor mens en milieu.

Van de kinderopvang tot de stedenbouw, via het openbaar domein, het onderwijs of de cultuur, de gemeentelijke administratie van Oudergem integreert deze uitdagingen voortdurend in de kern van haar publieke opdrachten.

FUNCTIEOMSCHRIJVING

Als medewerker juridische dienst draag ik bij aan de goede werking van de gemeentelijke administratie door dossiers te behandelen die verband houden met juridische aangelegenheden en geschillen, en door de opvolging van de procedures, onder toezicht en met de steun van de hiërarchische lijn.

Als referentiepersoon voor de bescherming van persoonsgegevens ben ik het aanspreekpunt van de externe functionaris voor gegevensbescherming en verantwoordelijk voor de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) binnen de gemeentelijke administratie.

Uw taken:

Op juridisch vlak:

  • Beheer van juridische dossiers;
    • Opstarten en opvolgen van procedures m.b.t. gemeentelijke administratieve sancties (beroepsprocedures), burgerlijke en fiscale zaken.

Op vlak van gegevensbescherming:

  • Behandelen van beveiligingskwesties op basis van het bestaande veiligheidsbeleid, inclusief besluitvorming op basis daarvan;
  • Opstellen en aanpassen van veiligheidsrichtlijnen;
  • Uitvoeren van risicoanalyses;
  • Uitvoeren van taken inzake informatiebeveiliging / gegevensbescherming in overeenstemming met het informatiebeveiligingsbeleid.

Daarnaast volgt u de evolutie van wetgeving, materies en/of technieken die verband houden met de functie.

UW PROFIEL

  • U beschikt over een bachelordiploma in de rechten (of bent ingeschreven in het laatste jaar), bij voorkeur met specialisatie in gegevensbeschermingsrecht, Europees recht of een verwante discipline en/of u beschikt over relevante professionele ervaring;
  • U beheerst de algemene beginselen van het fiscaal recht en het contractenrecht;
  • U hebt kennis van de algemene beginselen inzake gegevensbeschermingswetgeving, in het bijzonder de AVG – een eerste kennis is een belangrijke troef, bereidheid om deze kennis te verwerven is vereist;
  • Kennis van het administratief recht (overheidsopdrachten, administratieve sancties) en van de regelgeving met betrekking tot gemeentebesturen en hun personeel is een pluspunt;
  • U beheerst de gangbare informaticatools (Word, Excel, Outlook, internet);
  • U beschikt over sterke redactionele vaardigheden en een uitstekende spelling;
  • U beheerst het Frans of het Nederlands volledig en hebt een basiskennis van de andere nationale taal (mondeling en schriftelijk).

ONS AANBOD

  • Voltijds contract van onbepaalde duur;
  • Bezoldiging volgens de barema’s van het openbaar ambt (niveau B);
  • Mogelijkheid tot valorisatie van alle relevante anciënniteit uit de privésector;
  • Taalpremie op basis van attesten uitgereikt door SELOR of een ander erkend taalcertificeringsorgaan;
  • Mogelijkheid tot telewerk;
  • Maaltijdcheques (€8/dag);
  • Hospitalisatieverzekering;
  • Aanvullend pensioenplan;
  • Gratis abonnement bij de MIVB en tussenkomst in de kosten van andere openbaarvervoersabonnementen en/of fiets-/voetgangersvergoedingen;
  • Aantrekkelijk verlofstelsel;
  • Goede balans tussen werk en privéleven;
  • De kans om deel uit te maken van een dynamische en solidaire dienst;
  • Een gevarieerde functie met verantwoordelijkheden en ruimte voor persoonlijke inbreng, met opleidingsmogelijkheden.

HOE SOLLICITEREN?

Stuur ons uw cv, motivatiebrief en een kopie van uw diploma (of bij inschrijving in het laatste jaar: een bewijs van inschrijving) ten laatste op maandag 16 juni naar het volgende e-mailadres: jobs@auderghem.brussels.

Voor geselecteerde kandidaten vindt het schriftelijk examen plaats op donderdag 19 juni en het mondelinge examen op woensdag 25 juni.

Wij voeren een actief diversiteitsbeleid en garanderen gelijke kansen, behandeling en toegang tot selectieprocedures voor alle kandidaten.

De Dienst Peuterzorg gemeente Oudergem is regelmatig op zoek naar hulparbeiders koks en schoonmakers om voltijds te werken in haar vier gemeentelijke kinderdagverblijven. Regelmatig moeten vervangposten worden ingevuld, met de mogelijkheid van een contract van onbepaalde duur.

Algemene toelatingsvoorwaarden:

  • Graad: hulparbeider - schoonmaker
  • Niveau: E
  • Dienst: Peuterzorg (kinderdagverblijven)

Een diploma is niet vereist; ervaring in kantines of keukens is een pluspunt.

Gedrag vertonen in overeenstemming met de eisen van de functie.

Fysiek geschikt zijn voor de uit te oefenen functie en het medisch onderzoek met goed gevolg ondergaan.

Functieomschrijving

  • Het bereiden van maaltijden, instaan voor het schoonmaken en het onderhoud van een kinderdagverblijf, alleen of met een collega.
  • Bijdragen aan de levenskwaliteit in het kinderdagverblijf door de te zorgen voor de netheid en het onderhoud van de ruimtes.
  • Technische en logistieke ondersteuning bieden aan het ondersteunend personeel en de directie van het kinderdagverblijf.
  • De betrokkenheid van de kinderdagverblijven in de Good Food-aanpak ondersteunen.

Opdrachten

  • Iedere dag kwaliteitsvolle maaltijden bieden en ervoor zorgen dat specifieke voedingsregelingen voor de kinderen opgevolgd worden;
  • Menuvoorstellen voorleggen aan de verpleegkundige-directrice;
  • De hygiënevoorschriften naleven in overeenstemming met de normen voor kinderdagverblijven;
  • De temperatuur van maaltijden en koelkasten controleren;
  • Voedselleveringen controleren;
  • De traceerbaarheid van maaltijden die in de crèche worden geserveerd (getuigenschotels) waarborgen en controleren;
  • Het opruimen en schoonmaken van de elementen in de keuken coördineren;
  • Het economaat en de voedselbestellingen voorbereiden;
  • Het algemene onderhoud van de lokalen verzorgen en het schoonmaakplan voor het kinderdagverblijf dat is opgesteld door de verpleegkundige-directrice uitvoeren;
  • Ervoor zorgen dat de beslissingen van de gemeentelijke inrichtende macht en de regels van het ONE en het FAVV met betrekking tot de functie worden nageleefd.
  • Kinderen helpen goede eetgewoonten aan te leren, met respect voor hun tempo en voedingsbehoeften;
  • Beschikbaar zijn om te werken op verzoek van de verpleegkundige-directrice in een van de gemeentelijke kinderdagverblijven, volgens hun behoeften.

Vereiste technische vaardigheden:

Kok:

  • Voedsel kunnen bereiden (schillen, snijden, koken...) voor een groot aantal maaltijden;
  • De reeks handelingen uitvoeren met strikte naleving van gezondheids- en veiligheidsregels en volgens de beste praktijken;
  • De technieken beheersen om gerechten te bereiden op basis van ruwe ingrediënten of halfbereide producten: voorbereiding, koken, opwarmen enz.
  • De HACCP-methode kennen en respecteren is een pluspunt;
  • De beginselen van ergonomie kennen om je werkpost in te delen;
  • Een goede kennis van het Frans hebben om bestellingen door te geven;

Poetshulp:

  • Schoonmaaktechnieken toepassen;
  • Materiaal en onderhoudsproducten correct, veilig en hygiënisch gebruiken.

Voorwaarden en overeenkomst:

  • Loon volgens de gemeentelijke barema's (niveau E);
  • vakantiegeld
  • eindejaarspremie
  • gratis MIVB-abonnement
  • Terugbetaling van verplaatsingskosten voor andere openbare vervoerswijzen tot 88%;
  • fiets- en voetgangerspremie
  • In aanmerking nemen van de opgebouwde anciënniteit in de overheids- en privésector;
  • Tweetaligheidspremie FR/NL op basis van attesten die door SELOR of een andere erkende taalcertificeringsinstantie worden afgeleverd;
  • Maaltijdcheques van € 8;
  • Hospitalisatieverzekering (tussenkomst van de werkgever of gratis voor de basisformule);
  • Aangename werkomgeving;
  • Flexibele werkuren (vanaf 7.00 - 7.30 u. 's ochtends, afhankelijk van het kinderdagverblijf);
  • 5 dagen/week à rato van 37/30 uur per week (maandag tot vrijdag);
  • Opleidingsmogelijkheden:
  • Aanleg van een wervingsreserve die drie jaar geldig blijft.

Interesse?

Stuur, op straffe van nietigheid, je kandidatuurdossier (cv + motivatiebrief + kopie van diploma) naar de dienst Peuterzorg van het gemeentebestuur van Oudergem, Emile Idiersstraat 12, 1160 Brussel (of via e-mail naar: petiteenfance@auderghem.brussels.

De gemeente Oudergem is regelmatig op zoek naar hulpkrachten kinderopvang/kinderverzorg(st)ers om voltijds te werken in haar vier gemeentelijke kinderdagverblijven. Regelmatig moeten vervangposten worden ingevuld, met de mogelijkheid van een contract van onbepaalde duur.

Algemene gegevens

Graad: Technisch assistent

Niveau: C of D

Dienst: Peuterzorg (Kinderdagverblijven)

Vereiste opleiding/ervaring: in het bezit zijn van een getuigschrift hoger secundair onderwijs en een getuigschrift "Hulpkracht Kinderopvang" of "Kinderverzorg(st)er".

Beschrijving van de functie

De hulpkracht kinderopvang/kinderverzorg(st)er is verantwoordelijk voor de opvang van een variërend aantal kinderen van 3 maanden tot 3 jaar. Zijn/haar specifieke taken staan hieronder beschreven.

Opdrachten

  • je staat in voor de dagelijkse opvolging van de kinderen onder het toezicht en de leiding van de verpleegkundige-directrice;
  • je hebt aandacht voor de algemene ontwikkeling van elk kind, met respect voor zijn of haar eigenheid;
  • je treedt ouderschapsondersteunend op;
  • je ziet toe op de naleving van de hygiënevoorschriften in de opvangomgeving;
  • je bent de bevoorrechte gesprekspartner van de ouders voor het verloop van de dag van het kind;
  • je geeft de maaltijden en tussendoortjes aan de kinderen;
  • je staat in voor de verzorging van de kinderen (luiers verversen, wassen ...);
  • je onderhoudt de opvangruimte en richt deze in;
  • je dient de geneesmiddelen op voorschrift toe, net als de door het ONE toegestane basisgeneesmiddelen;
  • je maakt de flesjes klaar.

Vereiste vaardigheden (knowhow)

  • je bent een initiatiefnemer, hebt organisatietalent en kunt zelfstandig werken;
  • je geeft blijk van motivatie en interesse in de functie;
  • je leeft de neutraliteitsplicht na en blijft onpartijdig;
  • je bent in staat om zowel de gemeentelijke belangen als die van het ONE te behartigen en hebt oog voor de noden van de kinderen die je worden toevertrouwd.

Persoonlijke en sociale vaardigheden en kwaliteiten (softskills)

  • je onderhoudt goede relaties met de ouders en het administratieve, technische en paramedische personeel;
  • je spreekt beleefd en rustig in elke situatie;
  • je bent flexibel op het vlak van de uurroosters en past je aan het werk aan dat zich aandient.

Toelatingsvoorwaarden - profiel

  • in het bezit zijn van een getuigschrift hoger secundair onderwijs en een getuigschrift "Hulpkracht kinderopvang" of "Kinderverzorg(st)er"
  • zijn/haar burgerlijke en politieke rechten genieten
  • beschikken over de vereiste fysieke geschiktheid
  • in het bezit zijn van een attest van goed gedrag en zeden (model 2) van niet meer dan 3 maanden oud
  • afdoende ervaring in de kinderverzorgingssector is een troef
  • slagen voor het mondelinge gesprek, waarbij het redeneervermogen van de kandidaten zal worden beoordeeld, net als hun vermogen om de vereiste opleiding om te zetten in de praktijk

Arbeidsovereenkomst aangeboden door de gemeente Oudergem

  • salaris conform gemeentelijke barema's (niveau C voor kinderverzorg(st)ers of D voor hulpkrachten kinderverzorging);
  • in aanmerking nemen van de opgebouwde anciënniteit in de overheids- en privésector;
  • aangename werkomgeving;
  • eindejaarspremie;
  • vakantiegeld;
  • flexibele werkuren (37,5 uur/week);
  • gratis MIVB-abonnement;
  • terugbetaling van kosten voor andere openbare vervoerswijzen tot 88%;
  • fiets- en voetgangerspremie;
  • tweetaligheidspremie op basis van attesten die door SELOR of een andere erkende taalcertificeringsinstantie worden afgeleverd;
  • maaltijdcheques van 8 euro;
  • hospitalisatieverzekering (tussenkomst van de werkgever of gratis bij het basispakket);
  • Opleidingsmogelijkheden;
  • aanleg van een wervingsreserve die drie jaar geldig blijft.

Solliciteren

De sollicitatiebrieven, vergezeld van een curriculum vitae, een kopie van het diploma en een uittreksel uit het strafregister van minder dan 3 maanden oud kunnen alleen via e-mail worden gestuurd, aan petiteenfance@auderghem.brussels

 

Praktisch

  • U wenst onze werkaanbiedingen niet meer via e-mail te ontvangen.

U kunt zich te allen tijde uitschrijven, ofwel door te klikken op de link "Uitschrijven" die opgenomen is in elke mail met werkaanbiedingen die wij u sturen, ofwel door het uitschrijvingsformulier te gebruiken.

  • Verwerking van uw persoonsgegevens

Alle informatie is beschikbaar op deze pagina .

  • Aanvraagformulier voor de uitoefening van rechten met betrekking tot persoonsgegevens

Alle informatie is beschikbaar op deze pagina.

 

Onze werkaanbiedingen ontvangen via e-mail

Om u in te schrijven op de verzendlijst voor onze werkaanbiedingen vult u dit formulier in.

Het gemeentebestuur van Oudergem zal de gegevens van dit formulier gebruiken om u werkaanbiedingen te sturen.

De informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens in het kader van de inschrijving op de nieuwsbrief werkgelegenheid is te vinden op de website van de gemeente

Door hieronder te klikken geeft u het gemeentebestuur toelating om uw gegevens te verwerken in het kader van de aanwerving.

Uitschrijven / Opnieuw inschrijven