Vacatures
Elke dag ontvangen wij heel wat sollicitaties van mensen die bij het gemeentebestuur willen werken.
Wij kunnen niet alle gegevens bijhouden die u ons opstuurt. Wij stellen dan ook een andere werkwijze voor: u geeft ons alleen uw mailadres en wij sturen u per e-mail alle werkaanbiedingen die we publiceren.
Wij zijn op zoek naar een Kinesitherapeut 3/5 vervangingscontract voor een moederschapsvervanging in Residentie Koningin Fabiola.
Ben je op zoek naar een zinvolle werkomgeving ? Wil je werken in een functie die dicht bij de mens staat, in dienst van onze senioren ? Kom dan bij ons werken in de Residentie Koningin Fabiola.
Wie zijn wij?
Het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW) heeft als missie om personen en gezinnen de nodige sociale hulp te bieden, zodat iedereen een leven kan leiden dat in overeenstemming is met de menselijke waardigheid. In dit kader kan het elke persoon die op zijn grondgebied verblijft, sociale hulp en/of diverse diensten aanbieden (juridische bijstand, schuldhulpverlening, werkhulp, thuiszorg, plaatsing in een rusthuis, ...).
Résidence Reine Fabiola is een gemengd woonzorgcentrum, namelijk een MRPA (Rusthuis voor Ouderen) en MRS (Rust- en Verzorgingstehuis) gelegen in een groen park aan de rand van het Zoniënwoud, wat het een woon- en zorgplek maakt. Onze instelling biedt de bewoners een nieuwe thuis die aan hun behoeften voldoet, in een gezellige en familiale sfeer en in een omgeving die is aangepast aan hun zorgbehoeften. Wij worden geleid door een visie die gericht is op empathie, kwaliteit van zorg en een warme omgeving. Ons huis is goedgekeurd voor 74 bedden: waarvan 39 M.R.P.A. en 35 M.R.S.
Functieomschrijving
De kinesitherapeut werkt in het woonzorgcentrum om stoornissen in mobiliteit, evenwicht en motoriek te voorkomen, te evalueren en te behandelen. In samenwerking met het zorgteam stelt hij revalidatieprogramma’s en plannen ter behoud van de autonomie op, aangepast aan de behoeften van elke bewoner.
Met een technische, preventieve en empathische aanpak draagt hij bij tot het behouden van de mobiliteit, het verminderen van pijn en het verbeteren van de levenskwaliteit van de bewoners. Hij begeleidt eveneens de families en neemt actief deel aan de voortdurende verbetering van het welzijn en het comfort van de bewoners.
Belangrijkste taken van de functie:
- Samenwerken met de gezondheidsprofessionals (artsen, verpleegkundigen, ergotherapeuten, psychologen, maatschappelijk werkers, enz.) om een globale en gecoördineerde zorgverlening voor de bewoners te verzekeren.
- De motorische capaciteiten, mobiliteit, spierkracht, evenwicht en houding van de bewoners evalueren via grondige functionele onderzoeken, met het oog op het stellen van een nauwkeurige kinesitherapeutische diagnose.
- Individuele behandelingsplannen opstellen en aanpassen met als doel de mobiliteit te behouden of te herstellen, vallen te voorkomen, pijn te verlichten en de functionele autonomie te bevorderen.
- Revalidatie en therapeutische opvolging verzekeren door middel van manuele technieken, aangepaste oefeningen en motorische activiteiten, met aandacht voor het comfort en de veiligheid van de bewoners.
- De families adviseren en sensibiliseren over goede praktijken inzake mobilisatie, valpreventie en het behoud van de mobiliteit in het dagelijks leven.
- De opleiding van het verzorgend personeel ondersteunen met betrekking tot mobilisatietechnieken, veilige hantering van ouderen en preventie van musculoskeletale aandoeningen.
Profiel
- Bachelor in de kinesitherapie vereist.
- Uitstekende kennis van anatomie, fysiologie, biomechanica en aandoeningen van het bewegingsapparaat.
- Beheersing van functionele revalidatietechnieken, mobilisatie, spierversterking en heropleiding tot het stappen.
- Basiskennis van de tweede landstaal, zowel mondeling als schriftelijk, is een troef, evenals goede logisch-wiskundige vaardigheden.
- Affiniteit met menselijk contact, luistervaardigheid en goede sociale vaardigheden.
- Kennis van geriatrische, neurologische, orthopedische en degeneratieve aandoeningen.
- Vermogen om kinesitherapeutische apparatuur en hulpmiddelen te gebruiken (revalidatietafels, mobilisatiemateriaal, elektrotherapieapparaten, enz.).
- Observatievermogen, geduld, empathie en aanpassingsvermogen in de begeleiding van bewoners.
- Rust, zelfbeheersing, diplomatie en teamgeest.
- Creativiteit en doorzettingsvermogen om oefeningen en methodes aan te passen aan de evolutie van de behoeften en mogelijkheden van de bewoners.
Ons aanbod
- Een gevarieerde job met ruimte voor persoonlijke inbreng. Een CDR ter vervanging van een moederschapsverlof (minimum 6 maanden).
- Een salaris conform de barema's van de openbare sector BH, evenals vakantiegeld en een eindejaarspremie. Relevante anciënniteit wordt volledig overgenomen.
- deeltijds tewerkstelling (22, 30 U/week).
- Maaltijdcheques (8€/dag).
- Ziekenhuisverzekering.
- Aanvullend pensioen.
- Gratis abonnement bij de MIVB en deelname in de kosten van andere openbaar vervoerabonnementen en/of fiets- en voetgangersvergoedingen.
- Een aantrekkelijk verlofregime.
- Een goede balans tussen werk en privéleven.
- De kans om deel uit te maken van een dynamische en solidaire dienst.
- Een gevarieerde functie met verantwoordelijkheden en persoonlijke bijdragen, met opleidingsmogelijkheden.
Hoe solliciteren?
Gelieve uw CV, motivatiebrief en een kopie van uw diploma vóór 23 oktober 2025 te sturen naar het volgende e-mailadres: jobs@auderghem.brussels
Alleen de kandidaten die aan het profiel voldoen, worden uitgenodigd voor een interview dat op 27 oktober 2025 zal plaatsvinden.
Het OCMW zorgt voor actief diversiteitsbeheer en garandeert gelijke kansen, behandeling en toegang tot selectie voor al zijn kandidaten.
Wij zijn momenteel op zoek naar een voltijdse Hoofd Maatschappelijk Assistent(e) voor de Algemene Maatschappelijke Dienst en de Jeugdcel van het OCMW van Oudergem. Zoekt u een betekenisvolle functie, dicht bij de mens? Sluit u dan bij ons aan in het OCMW van Oudergem.
Het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW) heeft als taak aan personen en gezinnen de nodige maatschappelijke hulp te verlenen opdat iedereen een leven zou kunnen leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid. Met dit doel voor ogen kan het aan elke persoon die op zijn grondgebied verblijft, maatschappelijke hulp en/of diverse diensten verlenen (juridische bijstand, schuldbemiddeling, hulp bij tewerkstelling, thuiszorg, plaatsing in een rusthuis, enz.).
Als OCMW in het Brussels gewest, terwijl we een organisatie op menselijke maat blijven, streven we ernaar dicht bij de begunstigden te staan. Deze aanpak stelt ons in staat om een gepersonaliseerde en attente ondersteuning te bieden aan elk van onze begunstigden, rekening houdend met hun specifieke behoeften en individuele situatie. Ons doel is om onze begunstigden gedurende hun hele traject te begeleiden, hen te helpen hun moeilijkheden te overwinnen en hun levenskwaliteit op een duurzame manier te verbeteren.
Uw opdrachten
Binnen de Algemene Maatschappelijke Dienst en de Jeugdcel, en onder de verantwoordelijkheid van de Directeur Maatschappelijke Actie, bent u verantwoordelijk voor het coördineren en begeleiden van het werk van de maatschappelijk assistenten, in overeenstemming met de wetten, de interne gedragslijnen en de procedures van het centrum, waarbij u er te allen tijde over waakt de gebruikers centraal te stellen in de maatschappelijke interventie. U draagt bij aan het realiseren van de doelstellingen van de maatschappelijke dienst in lijn met het maatschappelijk actiebeleid van het centrum en motiveert de teams om te streven naar kwalitatief maatschappelijk werk, afgestemd op de gesignaleerde maatschappelijke behoeften.
In samenwerking met de 2e hoofdmaatschappelijk assistent van de algemene maatschappelijke dienst en jeugdcel:
Teambegeleiding:
- U coördineert en begeleidt een team van 13 maatschappelijk assistenten
- U zorgt voor een eerlijke verdeling van de werkdruk
- U leidt teambijeenkomsten en zorgt voor horizontale en verticale informatie-overdracht
- U springt bij bij afwezigheid van andere verantwoordelijke hoofdmaatschappelijk assistenten
Kwaliteitsbeheer:
- U waarborgt de kwaliteit van de maatschappelijke onderzoeken, sociale rapporten en voorstellen voor interventie die aan het Bijzonder Comité worden voorgelegd
- U bereidt het Bijzonder Comité van de Maatschappelijke Dienst voor en verzorgt het secretariaat en de opvolging ervan
- U neemt deel aan het opstellen van documenten voor subsidieaanvragen en activiteitenverslagen
Ontwikkeling en innovatie:
- U analyseert en stelt verbeteringen voor voor de werkprocessen, de werking en de organisatie van de dienst
- U draagt bij aan de ontwikkeling en opvolging van een vormingsplan
- U suggereert en begeleidt de implementatie van innovatieve projecten
Representatie en samenwerking:
- U vertegenwoordigt het OCMW bij externe organisaties die op dezelfde terreinen actief zijn, in opdracht van het management, en zorgt voor terugkoppeling
- U werkt samen met de verschillende maatschappelijke diensten van het OCMW en met externe maatschappelijke diensten
- U draagt bij aan het verzamelen en analyseren van statistieken in samenwerking met de Directeur Maatschappelijke Actie
Uw profiel
- In het bezit van een bachelordiploma Maatschappelijk Werk
- Minimaal 5 jaar ervaring in het domein van de maatschappelijke actie
- Bewezen leiderschapskwaliteiten en goed managementvermogen
- Oplossings- en resultaatgericht
- Ervaring in teambegeleiding is gewenst
- Diepgaande kennis van de sociale wetgeving en de deontologie
- Kennis van de instellingen en hun functioneringsregels
- Beheersing van gangbare kantoortoepassingen; kennis van GesDos/Eos is een pluspunt
- Vaardigheden in proces- en projectbeheer
- Uitstekende relationele en luistervaardigheden
- Vermogen om complexe en uiteenlopende situaties te beheren
- Betrokkenheid en gevoel voor openbare dienstverlening
Ons aanbod
- Een verantwoordelijke, boeiende en mensgerichte, voltijdse functie.
- Een salaris conform de barema's van het openbaar ambt niveau BH5 (vakantiegeld en eindejaarspremie), de relevante anciënniteit wordt volledig overgenomen.
- Maaltijdcheques (€8/dag).
- Hospitalisatieverzekering.
- Aanvullend pensioen.
- Een gratis abonnement op de MIVB en tussenkomst in de kosten van een abonnement op het andere openbaar vervoer en/of fiets/voetgangersvergoedingen.
- Een aantrekkelijk verlofstelsel.
- Een gevarieerde job met verantwoordelijkheden en persoonlijke inbreng, met veel mogelijkheden voor vorming.
- Een goede werk-privébalans.
- De kans om deel uit te maken van een dynamische en solidaire dienst.
Hoe solliciteren?
Stuur ons vóór 31 oktober 2025 uw cv, motivatiebrief en een kopie van uw diploma van maatschappelijk werker of gelijkwaardig diploma naar het volgende adres: jobs@auderghem.brussels. Het schriftelijk examen vindt plaats op dinsdag 4 november. Kandidaten die geslaagd zijn voor het schriftelijk examen worden uitgenodigd voor het mondeling examen op donderdag 13 november 2025. Houd rekening met deze data wanneer u uw sollicitatie verstuurt.
Wij zorgen voor een actief diversiteitsbeleid door gelijke kansen, gelijke behandeling en gelijke toegang tot de selecties te garanderen voor al onze kandidaten.
We zijn op zoek naar een hulp-grafdelver (niveau E) voor de begraafplaats van Oudergem in het 'Groenplan'- team. Dit is een voltijdse tewerkstelling voor een bepaalde duur van 6 maanden, bedoeld als inwerkperiode. Aan het einde van deze eerste periode en onder voorbehoud van wederzijdse tevredenheid, kan de overeenkomst worden verlengd.
Wie zijn we?
Zin om een uitdaging aan te gaan en je in te zetten voor een gevarieerde job met een diepere betekenis, in dienst van de gemeenschap? Kom ons team ‘Groenplan’ van de dienst ‘Wegenis’ versterken bij het gemeentebestuur van Oudergem, als hulp- grafdelver (niveau E) op de gemeentelijke begraafplaats.
Oudergem is een gemeente in de zuidoostelijke rand van Brussel. Door zijn ligging aan de rand van het Zoniënwoud en zijn status als stadspoort is het een echte proeftuin voor ruimtelijke ordening en stedelijke ontwikkeling die respectvol omgaat met mens en milieu. Van kinderopvang tot stedenbouw, via de openbare ruimte, onderwijs of cultuur: de gemeentelijke administratie van Oudergem wordt constant uitgedaagd om deze vraagstukken te integreren in de kern van haar missies van openbare dienstverlening.
Functiebeschrijving
Als hulp-grafdelver ben je een essentiële schakel in ons team op de gemeentelijke begraafplaats. Je draagt bij aan een dubbel doel: het onderhoud en de verfraaiing van deze plek van bezinning, en het met respect en professionaliteit uitvoeren van technische taken verbonden aan begrafenissen en opgravingen.
Je rol is zowel manueel, technisch als relationeel. Je waarborgt de kalmte en waardigheid van de plaats voor families en bezoekers, terwijl je de praktische taken met nauwgezetheid en discretie uitvoert.
Je taken omvatten onder meer:
De technische en uitvaarttaken (Grafwerk):
- Deelnemen aan het voorbereiden van graven (delven van graven met de spade en/of met machine) voor menselijke en dierlijke bijzettingen.
- Bijdragen aan opgravings- en herbegrafenisoperaties, in strikte eerbiediging van de procedures.
- Assisteren tijdens uitvaartplechtigheden en de teraardebestellingen, plaatsingen in grafkelders of in columbaria uitvoeren.
Het onderhoud en de tuinwerkzaamheden:
- Meewerken aan het algemeen onderhoud van de begraafplaats: grasmaaien, onkruid wieden, hagen snoeien, onderhouden van de paden.
- Schoonmaken van grafmonumenten en zerken.
- Verzorgen van het basisonderhoud van het materiaal en legen van de vuilnisbakken.
Dienstverlening aan het publiek en samenwerking:
- Families en bezoekers met empathie en discretie onthalen, begeleiden en informeren.
- Dagelijks samenwerken met de andere diensten en met externe partners (uitvaartondernemers).
- Verantwoording afleggen over je activiteiten en elke abnormale situatie melden aan je verantwoordelijke.
Profiel
Je bent de persoon die we zoeken als :
- Je beroepsplichtsbesef en emotionele volwassenheid hebt om met ernst en respect in een uitvaartomgeving te werken.
- Je in goede fysieke conditie bent en niet terugdeinst voor veeisend manueel werk, in alle weersomstandigheden.
- Je een sterk gevoel voor openbare dienstverlening, integriteit en professionalisme hebt.
- Je een betrouwbaar persoon bent, in staat om je werk te structureren, je emoties te beheersen en effectief samen te werken in team.
- Je bereid bent om op bepaalde feestdagen (met name 21 juli en 1 november) te werken.
Je bezit de volgende technische competenties:
- Ervaring met het gebruik van een graafmachine (of minigraver), of de bereidheid om dit aan te leren.
- Ervaring met tuinieren en het onderhoud van groene ruimten.
- Nauwgezette toepassing van veiligheidsregels (PBM).
- Een goede beheersing van het Frans of het Nederlands.
Ons aanbod
We streven naar een indiensttreding op 10/11/25, een datum in de buurt daarvan kan worden besproken.
- Voltijdse arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur van 6 maanden, met mogelijkheid tot verlenging bij wederzijdse tevredenheid.
- Verloning conform de barema's van de overheidssector (niveau E - hulparbeider).
- Werkregime van 7,5 uur per dag, volgens een vast uurrooster beginnend om 8u 's ochtends, en een zomerrooster van 7u tot 13u voor de maanden juli en augustus.
- Mogelijkheid tot valorisatie van alle relevante anciënniteit uit de privésector.
- Taalpremie bij beheersing van het Frans en het Nederlands, op basis van attesten afgeleverd door SELOR of een andere erkende taalcertificeringsinstantie.
- Maaltijdcheques (€8/dag).
- Hospitalisatieverzekering.
- Aanvullend pensioen.
- Gratis abonnement op de MIVB en tussenkomst in de abonnementskosten van andere openbare vervoersmiddelen en/of fiets/voetgangersvergoedingen.
- Een aantrekkelijk verlofstelsel.
- Een goede werk-privébalans.
- De kans om deel uit te maken van een dynamische en solidaire dienst.
- Een gevarieerde job met verantwoordelijkheden en opleidingsmogelijkheden.
Hoe soliciteren?
Gelieve je CV en motivatiebrief vóór woensdag 15 oktober te sturen naar het volgende adres: jobs@auderghem.brussels.
Voor kandidaten die worden geselecteerd op basis van hun sollicitatiedossier, zal een mondelinge proef plaatsvinden op donderdag 23 en/of vrijdag 24 oktober. Voor degenen die na de mondelinge proef worden geselecteerd, zal een praktijkproef plaatsvinden op maandag 27 en/of dinsdag 28 oktober.
Wij zorgen voor een actief diversiteitsbeleid door gelijke kansen, gelijke behandeling en gelijke toegang tot de selecties te garanderen voor alle kandidaten.
De gemeente Oudergem is regelmatig op zoek naar hulpkrachten kinderopvang/kinderverzorg(st)ers om voltijds te werken in haar vier gemeentelijke kinderdagverblijven. Regelmatig moeten vervangposten worden ingevuld, met de mogelijkheid van een contract van onbepaalde duur.
Algemene gegevens
Graad: Technisch assistent
Niveau: C of D
Dienst: Peuterzorg (Kinderdagverblijven)
Vereiste opleiding/ervaring: in het bezit zijn van een getuigschrift hoger secundair onderwijs en een getuigschrift "Hulpkracht Kinderopvang" of "Kinderverzorg(st)er".
Beschrijving van de functie
De hulpkracht kinderopvang/kinderverzorg(st)er is verantwoordelijk voor de opvang van een variërend aantal kinderen van 3 maanden tot 3 jaar. Zijn/haar specifieke taken staan hieronder beschreven.
Opdrachten
- je staat in voor de dagelijkse opvolging van de kinderen onder het toezicht en de leiding van de verpleegkundige-directrice;
- je hebt aandacht voor de algemene ontwikkeling van elk kind, met respect voor zijn of haar eigenheid;
- je treedt ouderschapsondersteunend op;
- je ziet toe op de naleving van de hygiënevoorschriften in de opvangomgeving;
- je bent de bevoorrechte gesprekspartner van de ouders voor het verloop van de dag van het kind;
- je geeft de maaltijden en tussendoortjes aan de kinderen;
- je staat in voor de verzorging van de kinderen (luiers verversen, wassen ...);
- je onderhoudt de opvangruimte en richt deze in;
- je dient de geneesmiddelen op voorschrift toe, net als de door het ONE toegestane basisgeneesmiddelen;
- je maakt de flesjes klaar.
Vereiste vaardigheden (knowhow)
- je bent een initiatiefnemer, hebt organisatietalent en kunt zelfstandig werken;
- je geeft blijk van motivatie en interesse in de functie;
- je leeft de neutraliteitsplicht na en blijft onpartijdig;
- je bent in staat om zowel de gemeentelijke belangen als die van het ONE te behartigen en hebt oog voor de noden van de kinderen die je worden toevertrouwd.
Persoonlijke en sociale vaardigheden en kwaliteiten (softskills)
- je onderhoudt goede relaties met de ouders en het administratieve, technische en paramedische personeel;
- je spreekt beleefd en rustig in elke situatie;
- je bent flexibel op het vlak van de uurroosters en past je aan het werk aan dat zich aandient.
Toelatingsvoorwaarden - profiel
- in het bezit zijn van een getuigschrift hoger secundair onderwijs en een getuigschrift "Hulpkracht kinderopvang" of "Kinderverzorg(st)er"
- zijn/haar burgerlijke en politieke rechten genieten
- beschikken over de vereiste fysieke geschiktheid
- in het bezit zijn van een attest van goed gedrag en zeden (model 2) van niet meer dan 3 maanden oud
- afdoende ervaring in de kinderverzorgingssector is een troef
- slagen voor het mondelinge gesprek, waarbij het redeneervermogen van de kandidaten zal worden beoordeeld, net als hun vermogen om de vereiste opleiding om te zetten in de praktijk
Arbeidsovereenkomst aangeboden door de gemeente Oudergem
- salaris conform gemeentelijke barema's (niveau C voor kinderverzorg(st)ers of D voor hulpkrachten kinderverzorging);
- in aanmerking nemen van de opgebouwde anciënniteit in de overheids- en privésector;
- aangename werkomgeving;
- eindejaarspremie;
- vakantiegeld;
- flexibele werkuren (37,5 uur/week);
- gratis MIVB-abonnement;
- terugbetaling van kosten voor andere openbare vervoerswijzen tot 88%;
- fiets- en voetgangerspremie;
- tweetaligheidspremie op basis van attesten die door SELOR of een andere erkende taalcertificeringsinstantie worden afgeleverd;
- maaltijdcheques van 8 euro;
- hospitalisatieverzekering (tussenkomst van de werkgever of gratis bij het basispakket);
- Opleidingsmogelijkheden;
- aanleg van een wervingsreserve die drie jaar geldig blijft.
Solliciteren
De sollicitatiebrieven, vergezeld van een curriculum vitae, een kopie van het diploma en een uittreksel uit het strafregister van minder dan 3 maanden oud kunnen alleen via e-mail worden gestuurd, aan petiteenfance@auderghem.brussels
Praktisch
-
U wenst onze werkaanbiedingen niet meer via e-mail te ontvangen.
U kunt zich te allen tijde uitschrijven, ofwel door te klikken op de link "Uitschrijven" die opgenomen is in elke mail met werkaanbiedingen die wij u sturen, ofwel door het uitschrijvingsformulier te gebruiken.
-
Verwerking van uw persoonsgegevens
Alle informatie is beschikbaar op deze pagina .
-
Aanvraagformulier voor de uitoefening van rechten met betrekking tot persoonsgegevens
Alle informatie is beschikbaar op deze pagina.
Onze werkaanbiedingen ontvangen via e-mail
Om u in te schrijven op de verzendlijst voor onze werkaanbiedingen vult u dit formulier in.