Vacatures
Elke dag ontvangen wij heel wat sollicitaties van mensen die bij het gemeentebestuur willen werken.
Wij kunnen niet alle gegevens bijhouden die u ons opstuurt. Wij stellen dan ook een andere werkwijze voor: u geeft ons alleen uw mailadres en wij sturen u per e-mail alle werkaanbiedingen die we publiceren.
Wij zijn momenteel op zoek naar een voltijdse Hoofd Maatschappelijk Assistent(e) voor de Algemene Maatschappelijke Dienst en de Jeugdcel van het OCMW van Oudergem. Zoekt u een betekenisvolle functie, dicht bij de mens? Sluit u dan bij ons aan in het OCMW van Oudergem.
Het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW) heeft als taak aan personen en gezinnen de nodige maatschappelijke hulp te verlenen opdat iedereen een leven zou kunnen leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid. Met dit doel voor ogen kan het aan elke persoon die op zijn grondgebied verblijft, maatschappelijke hulp en/of diverse diensten verlenen (juridische bijstand, schuldbemiddeling, hulp bij tewerkstelling, thuiszorg, plaatsing in een rusthuis, enz.).
Als OCMW in het Brussels gewest, terwijl we een organisatie op menselijke maat blijven, streven we ernaar dicht bij de begunstigden te staan. Deze aanpak stelt ons in staat om een gepersonaliseerde en attente ondersteuning te bieden aan elk van onze begunstigden, rekening houdend met hun specifieke behoeften en individuele situatie. Ons doel is om onze begunstigden gedurende hun hele traject te begeleiden, hen te helpen hun moeilijkheden te overwinnen en hun levenskwaliteit op een duurzame manier te verbeteren.
UW OPDRACHTEN
Binnen de Algemene Maatschappelijke Dienst en de Jeugdcel, en onder de verantwoordelijkheid van de Directeur Maatschappelijke Actie, bent u verantwoordelijk voor het coördineren en begeleiden van het werk van de maatschappelijk assistenten, in overeenstemming met de wetten, de interne gedragslijnen en de procedures van het centrum, waarbij u er te allen tijde over waakt de gebruikers centraal te stellen in de maatschappelijke interventie. U draagt bij aan het realiseren van de doelstellingen van de maatschappelijke dienst in lijn met het maatschappelijk actiebeleid van het centrum en motiveert de teams om te streven naar kwalitatief maatschappelijk werk, afgestemd op de gesignaleerde maatschappelijke behoeften.
In samenwerking met de 2e hoofdmaatschappelijk assistent van de algemene maatschappelijke dienst en jeugdcel:
Teambegeleiding:
- U coördineert en begeleidt een team van 13 maatschappelijk assistenten
- U zorgt voor een eerlijke verdeling van de werkdruk
- U leidt teambijeenkomsten en zorgt voor horizontale en verticale informatie-overdracht
- U springt bij bij afwezigheid van andere verantwoordelijke hoofdmaatschappelijk assistenten
Kwaliteitsbeheer:
- U waarborgt de kwaliteit van de maatschappelijke onderzoeken, sociale rapporten en voorstellen voor interventie die aan het Bijzonder Comité worden voorgelegd
- U bereidt het Bijzonder Comité van de Maatschappelijke Dienst voor en verzorgt het secretariaat en de opvolging ervan
- U neemt deel aan het opstellen van documenten voor subsidieaanvragen en activiteitenverslagen
Ontwikkeling en innovatie:
- U analyseert en stelt verbeteringen voor voor de werkprocessen, de werking en de organisatie van de dienst
- U draagt bij aan de ontwikkeling en opvolging van een vormingsplan
- U suggereert en begeleidt de implementatie van innovatieve projecten
Representatie en samenwerking:
- U vertegenwoordigt het OCMW bij externe organisaties die op dezelfde terreinen actief zijn, in opdracht van het management, en zorgt voor terugkoppeling
- U werkt samen met de verschillende maatschappelijke diensten van het OCMW en met externe maatschappelijke diensten
- U draagt bij aan het verzamelen en analyseren van statistieken in samenwerking met de Directeur Maatschappelijke Actie
UW PROFIEL
- In het bezit van een bachelordiploma Maatschappelijk Werk
- Minimaal 5 jaar ervaring in het domein van de maatschappelijke actie
- Bewezen leiderschapskwaliteiten en goed managementvermogen
- Oplossings- en resultaatgericht
- Ervaring in teambegeleiding is gewenst
- Diepgaande kennis van de sociale wetgeving en de deontologie
- Kennis van de instellingen en hun functioneringsregels
- Beheersing van gangbare kantoortoepassingen; kennis van GesDos/Eos is een pluspunt
- Vaardigheden in proces- en projectbeheer
- Uitstekende relationele en luistervaardigheden
- Vermogen om complexe en uiteenlopende situaties te beheren
- Betrokkenheid en gevoel voor openbare dienstverlening
- U beschikt over een perfecte beheersing van een van de twee regiotalen (NL/FR) en een goede kennis van de andere regiotaal
Ons aanbod
- Een verantwoordelijke, boeiende en mensgerichte, voltijdse functie.
- Een salaris conform de barema's van het openbaar ambt niveau BH5 (vakantiegeld en eindejaarspremie), de relevante anciënniteit wordt volledig overgenomen.
- Maaltijdcheques (€8/dag).
- Hospitalisatieverzekering.
- Aanvullend pensioen.
- Een gratis abonnement op de MIVB en tussenkomst in de kosten van een abonnement op het andere openbaar vervoer en/of fiets/voetgangersvergoedingen.
- Een aantrekkelijk verlofstelsel.
- Een gevarieerde job met verantwoordelijkheden en persoonlijke inbreng, met veel mogelijkheden voor vorming.
- Een goede werk-privébalans.
- De kans om deel uit te maken van een dynamische en solidaire dienst.
Hoe solliciteren?
Stuur ons vóór 1 december 2025 uw cv, motivatiebrief en een kopie van uw diploma van maatschappelijk werker of gelijkwaardig diploma naar het volgende adres: jobs@auderghem.brussels. Het schriftelijk examen vindt plaats op de week van 1 december 2025.
Kandidaten die geslaagd zijn voor het schriftelijk examen worden uitgenodigd voor het mondeling examen op de week van 8 december 2025. Houd rekening met deze data wanneer u uw sollicitatie verstuurt.
Wij zorgen voor een actief diversiteitsbeleid door gelijke kansen, gelijke behandeling en gelijke toegang tot de selecties te garanderen voor al onze kandidaten.
De gemeente Oudergem is regelmatig op zoek naar hulpkrachten kinderopvang/kinderverzorg(st)ers om voltijds te werken in haar vier gemeentelijke kinderdagverblijven. Regelmatig moeten vervangposten worden ingevuld, met de mogelijkheid van een contract van onbepaalde duur.
Algemene gegevens
Graad: Technisch assistent
Niveau: C of D
Dienst: Peuterzorg (Kinderdagverblijven)
Vereiste opleiding/ervaring: in het bezit zijn van een getuigschrift hoger secundair onderwijs en een getuigschrift "Hulpkracht Kinderopvang" of "Kinderverzorg(st)er".
Beschrijving van de functie
De hulpkracht kinderopvang/kinderverzorg(st)er is verantwoordelijk voor de opvang van een variërend aantal kinderen van 3 maanden tot 3 jaar. Zijn/haar specifieke taken staan hieronder beschreven.
Opdrachten
- je staat in voor de dagelijkse opvolging van de kinderen onder het toezicht en de leiding van de verpleegkundige-directrice;
- je hebt aandacht voor de algemene ontwikkeling van elk kind, met respect voor zijn of haar eigenheid;
- je treedt ouderschapsondersteunend op;
- je ziet toe op de naleving van de hygiënevoorschriften in de opvangomgeving;
- je bent de bevoorrechte gesprekspartner van de ouders voor het verloop van de dag van het kind;
- je geeft de maaltijden en tussendoortjes aan de kinderen;
- je staat in voor de verzorging van de kinderen (luiers verversen, wassen ...);
- je onderhoudt de opvangruimte en richt deze in;
- je dient de geneesmiddelen op voorschrift toe, net als de door het ONE toegestane basisgeneesmiddelen;
- je maakt de flesjes klaar.
Vereiste vaardigheden (knowhow)
- je bent een initiatiefnemer, hebt organisatietalent en kunt zelfstandig werken;
- je geeft blijk van motivatie en interesse in de functie;
- je leeft de neutraliteitsplicht na en blijft onpartijdig;
- je bent in staat om zowel de gemeentelijke belangen als die van het ONE te behartigen en hebt oog voor de noden van de kinderen die je worden toevertrouwd.
Persoonlijke en sociale vaardigheden en kwaliteiten (softskills)
- je onderhoudt goede relaties met de ouders en het administratieve, technische en paramedische personeel;
- je spreekt beleefd en rustig in elke situatie;
- je bent flexibel op het vlak van de uurroosters en past je aan het werk aan dat zich aandient.
Toelatingsvoorwaarden - profiel
- in het bezit zijn van een getuigschrift hoger secundair onderwijs en een getuigschrift "Hulpkracht kinderopvang" of "Kinderverzorg(st)er"
- zijn/haar burgerlijke en politieke rechten genieten
- beschikken over de vereiste fysieke geschiktheid
- in het bezit zijn van een attest van goed gedrag en zeden (model 2) van niet meer dan 3 maanden oud
- afdoende ervaring in de kinderverzorgingssector is een troef
- slagen voor het mondelinge gesprek, waarbij het redeneervermogen van de kandidaten zal worden beoordeeld, net als hun vermogen om de vereiste opleiding om te zetten in de praktijk
Arbeidsovereenkomst aangeboden door de gemeente Oudergem
- salaris conform gemeentelijke barema's (niveau C voor kinderverzorg(st)ers of D voor hulpkrachten kinderverzorging);
- in aanmerking nemen van de opgebouwde anciënniteit in de overheids- en privésector;
- aangename werkomgeving;
- eindejaarspremie;
- vakantiegeld;
- flexibele werkuren (37,5 uur/week);
- gratis MIVB-abonnement;
- terugbetaling van kosten voor andere openbare vervoerswijzen tot 88%;
- fiets- en voetgangerspremie;
- tweetaligheidspremie op basis van attesten die door SELOR of een andere erkende taalcertificeringsinstantie worden afgeleverd;
- maaltijdcheques van 8 euro;
- hospitalisatieverzekering (tussenkomst van de werkgever of gratis bij het basispakket);
- Opleidingsmogelijkheden;
- aanleg van een wervingsreserve die drie jaar geldig blijft.
Solliciteren
De sollicitatiebrieven, vergezeld van een curriculum vitae, een kopie van het diploma en een uittreksel uit het strafregister van minder dan 3 maanden oud kunnen alleen via e-mail worden gestuurd, aan petiteenfance@auderghem.brussels
Praktisch
-
U wenst onze werkaanbiedingen niet meer via e-mail te ontvangen.
U kunt zich te allen tijde uitschrijven, ofwel door te klikken op de link "Uitschrijven" die opgenomen is in elke mail met werkaanbiedingen die wij u sturen, ofwel door het uitschrijvingsformulier te gebruiken.
-
Verwerking van uw persoonsgegevens
Alle informatie is beschikbaar op deze pagina .
-
Aanvraagformulier voor de uitoefening van rechten met betrekking tot persoonsgegevens
Alle informatie is beschikbaar op deze pagina.
Onze werkaanbiedingen ontvangen via e-mail
Om u in te schrijven op de verzendlijst voor onze werkaanbiedingen vult u dit formulier in.
