Alle news
Wegenwerken leonardkruispunt

01/08

Leonardkruispunt - Werkzaamheden van 17 tot 24 augustus

Van zondag 17 augustus tot en met zondag 24 augustus vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer de veiligheidsstootbanden in de middenberm van de Brusselse ring tussen de Vierarmentunnel en de Leonardtunnel. Wegen en Verkeer doet dat tijdens de (Nederlandstalige en Franstalige) schoolvakanties, om de hinder zoveel mogelijk te beperken. Toch verwacht het Vlaams Verkeerscentrum ernstige vertragingen. Het verkeer op de binnenring (vanuit Zaventem richting Namen/Waterloo) zal een week lang ernstig vertraagd zijn, het verkeer op de buitenring (vanuit Waterloo richting Zaventem) twee dagen.

Meest recente veiligheidsnormen

De bestaande veiligheidsstootbanden zijn verouderd en worden vervangen door nieuwe exemplaren die voldoen aan de meest recente veiligheidsnormen. In mei verving Wegen en Verkeer al de veiligheidsstootbanden in de Leonardtunnel.

Plaats nodig voor veiligheid arbeiders

Nadat de bestaande veiligheidsstootbanden afgebroken en afgevoerd zijn, zal Wegen en Verkeer de verharding lokaal vernieuwen en de nieuwe stootbanden plaatsen en verankeren.
Om deze werken veilig te kunnen uitvoeren, is er genoeg plaats nodig. Het gros van de werken zal trouwens 's avonds en 's nachts gebeuren, omdat dan een extra rijstrook ingenomen kan worden - dat is veel veiliger voor de arbeiders.

Minder rijstroken op ring

Het verkeer van de binnenring zal vanaf de avond van 17 augustus (rond 20:30 uur) dag en nacht over minder rijstroken beschikken. Tussen de Vierarmen- en de Leonardtunnel zullen de bestuurders over twee i.p.v. drie rijstroken rijden, en in de tunnels over één rijstrook i.p.v. de gebruikelijke twee rijstroken. Ook in de aanloop naar de Vierarmentunnel zal er al een rijstrook afgesloten worden.
Waarom wordt er een rijstrook afgesloten in de Vierarmentunnel? Dat gebeurt op vraag van de hulpdiensten. Zij hebben deze ruimte nodig als er een incident gebeurt in de tunnel of net voorbij de tunnel.
Waarom wordt er al een rijstrook afgesloten in de aanloop naar de Vierarmentunnel? Als er file in de tunnel staat, willen we dat de filestaart tot buiten de tunnel uitstrekt, om kopstaartbotsingen te vermijden.
Omdat de rijweg in de werfzone (de zone tussen de twee tunnels) sowieso versmald wordt, maakt deze verlenging van de werfzone weinig verschil op het vlak van de wachttijden.
Op de buitenring zullen er vanaf de avond van 17 augustus (ook rond 20:30 uur) ‘s avonds en ‘s nachts twee rijstroken afgesloten worden. Op 19 en 20 augustus zal er ook overdag in de Leonardtunnel zelf maar één rijstrook (i.p.v. de gebruikelijke twee rijstroken), en tussen de Vierarmen- en de Leonardtunnel maar twee (i.p.v. de gebruikelijke drie) rijstroken in gebruik zijn.

Verwachte hinder

Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht ernstige hinder door de afgesloten rijstroken: 

  • op de binnenring zullen er een week lang lange wachtrijen staan tot in Wezembeek-Oppem of Sint-Stevens-Woluwe.
    op de buitenring zal het verkeer op 19 en 20 augustus op de drukke momenten aanschuiven van in Waterloo.

Gebruik de alternatieven

Hoewel er pieken zullen zijn in de wachttijden (op de binnenring in de avondspits en op de buitenring - enkel op 19 en 20 augustus - in de ochtendspits) houden weggebruikers best rekening met extra wachttijden gedurende de volledige dag. De boodschap luidt dan ook: maak wanneer mogelijk gebruik van de alternatieven. Als je toch de Brusselse ring neemt, hou dan rekening met bijkomende vertragingen en vertrek indien mogelijk wat vroeger. Je doet er ook goed aan om voor je vertrek de verkeersinformatie te checken via verkeerscentrum.be.

Situatie momenteel

Ter herinnering, wat is het werkregime op de ring en de E411 sinds 3 maart 2025?
In de tunnel van de ring werkt Wegen en Verkeer enkel ‘s avonds en ‘s nachts. Het verkeer wordt dan bovengronds omgeleid. Deze nachtelijke inrichting zal ook (‘s avonds en ‘s nachts) in voege zijn van 17 t.e.m. 24 augustus.
In de tunnel van de E411 werkt het agentschap dag en nacht:

  • de tunnelkoker voor de rijrichting naar Brussel is dag en nacht gesloten
  • de tunnelkoker voor het verkeer richting Namen is enkel ‘s avonds en ‘s nachts gesloten

Fasewissel E411

Kort voor of kort na het vervangen van de veiligheidsstootbanden op de ring zal er een fasewissel plaatsvinden op de E411. De tunnelkoker voor de rijrichting Namen zal vanaf dan dag en nacht gesloten worden, en het verkeer zal in de beide rijrichtingen door de andere koker (waar in de situatie zonder werken het verkeer richting Brussel rijdt) rijden. Dat zal geen extra hinder tot gevolg hebben ten opzichte van de huidige situatie.

Tweeënhalf jaar werken niet abnormaal

De grote renovatie van de tunnel van de ring begon in april 2023. Volgens de huidige planning zal de renovatie van de twee tunnels (van de E411 en van de R0) eind 2025 beëindigd worden.
Het lopende project zal dan in totaal tweeënhalf jaar geduurd hebben. Dat is zeker niet abnormaal lang voor werken van die omvang en complexiteit.

Zomerwerven

Aangezien er in de zomer traditioneel minder pendelaars zijn en ook het economisch verkeer dan terugvalt, werkt het Agentschap Wegen en Verkeer in juli en augustus door op veel grote werven. Toch wijst het Vlaams Verkeerscentrum erop dat, ondanks de doordachte planning van de werven, de weggebruikers op de drukke momenten best rekening houden met file en vertragingen, zeker op zonnige dagen en tijdens de weekends. In de zomer is er immers meer vrijetijdsverkeer, vooral naar de kust, pretparken en andere toeristische trekpleisters.

Agentschap Wegen en Verkeer

 

 

 

 

De gemeente Oudergem is nog steeds op zoek naar oplossingen om de overlast van deze werf te beperken en heeft het volgende voorgesteld:

  • Gratis ontradingsparkings in de GEN-zone alsook gratis parkeerplaatsen bij NMBS-stations;
  • Een verhoogd aanbod van het openbaar vervoer (NMBS, TEC, De Lijn) vanuit Vlaanderen en Wallonië;
  • Omleidingen naar NMBS-stations die met de S-trein voor een verbinding zorgen met het centrum van Brussel;
  • Handhaving van de maximale capaciteit van het openbaar vervoer, zelfs buiten de spitsuren;
  • Een verlenging of zelfs de aanleg van nieuwe busbanen voorbij het Leonardkruispunt en zelfs tot in Waver, bijvoorbeeld;
  • Openstellen van busbanen voor carpoolen waarbij controles worden uitgevoerd via camera's of door politieagenten;
  • Uitgebreidere werktijden op de werf om ook in het weekend te kunnen werken;
  • Werkzaamheden aan de verkeerslichtfasen op belangrijke kruispunten, met name het kruispunt Vorst x Herrmann-Debroux, om de verkeersdoorstroming te verbeteren.