De temperaturen dalen, de radiatoren gaan opnieuw aan … en de energiefacturen schieten weer de hoogte in. Maar er is goed nieuws: er bestaan allerlei vormen van ondersteuning om te voorkomen dat de verwarmingsperiode te zwaar op uw budget weegt.
Diensten die u kunnen ondersteunen
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest centraliseert alle nuttige informatie om u te helpen: betalingsplan, sociaal tarief, statuut van beschermde klant of financiële hulp via uw OCMW. Er zijn meerdere steunmaatregelen beschikbaar.
- Problemen met het betalen van uw factuur?
Neem zo snel mogelijk contact op met uw energieleverancier om een betalingsplan af te spreken dat past bij uw mogelijkheden. Als u hulp wilt bij dit proces, kunt u contact opnemen met uw OCMW of een schuldbemiddelingsdienst.
- Een betalingsherinnering ontvangen?
U kunt het statuut van beschermde klant aanvragen om afsluiting te voorkomen en om te genieten van het sociaal tarief. Hebt u daar geen recht op? Dan kan het OCMW u eenmalig financieel ondersteunen om uw energiekosten te verlichten.
Een oplossing: uw huis isoleren
Goede isolatie betekent minder warmteverlies, meer besparingen en het is goed voor het leefmilieu. U kunt gratis advies krijgen via Homegrade, het gewestelijk adviescentrum dat u helpt het comfort en de energieprestaties van uw woning te verbeteren.
Bij wie kunt u terecht voor hulp?
- BRUGEL: voor het statuut van beschermde klant
- Uw OCMW: voor financiële en sociale bijstand
- Dienst Infor GasElek: om aanbiedingen te vergelijken, uw contract te herzien en uw rechten te kennen
- Homegrade: voor technisch advies en isolatieoplossingen om uw woning te verbeteren
- Schuldbemiddelingsdiensten: om een realistisch afbetalingsplan op te stellen
- Federatie van de Maatschappelijke Diensten: voor haar Steunpunt SocialEnergie voor de maatschappelijke eerstelijnswerkers.
Nuttige links
Ontdek 20 tips van Leefmilieu Brussel om uw energieverbruik te verminderen - kleine, eenvoudige acties die zowel uw portemonnee als de planeet helpen.
