Vacature: Maatschappelijk assistenten - Sociale zaken van het OCMW van Oudergem
Zoekt u een werkomgeving ten dienste van de gemeenschap? Wenst u een functie uit te oefenen met betekenis en dicht bij de mens? Kom ons team versterken bij het OCMW van Oudergem, een werkgever op menselijke maat die de wil heeft om echt maatschappelijk werk te verrichten.
In het kader van de komende evolutie van de federale wetgeving die de werklast van de sociale diensten zal beïnvloeden, vormen we van nu af aan een wervingsreserve van Maatschappelijk Assistenten (niveau BH), in vooruitzicht van toekomstige behoeften aan Maatschappelijk Assistenten binnen de Eerstelijns Algemene Maatschappelijke Dienst. De aanwervingen zullen gebeuren in functie van de beschikbare posities en de door de overheid aan de OCMW's toegekende budgetten.
WIE ZIJN WIJ?
Het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW) van Oudergem heeft als opdracht aan personen en gezinnen de noodzakelijke maatschappelijke hulp te verzekeren om een ieder toe te laten een leven conform de menselijke waardigheid te leiden. In dit opzicht kan het aan elke persoon die op zijn grondgebied verblijft een maatschappelijke hulp en/of diverse diensten verlenen (juridische hulp, schuldbemiddeling, hulp bij tewerkstelling, thuishulp, plaatsing in een woonzorgcentrum, enz.).
Wij zijn een structuur op menselijke maat, wat ons toelaat een gepersonaliseerde en attente ondersteuning te bieden aan elke van onze rechthebbenden, rekening houdend met hun specifieke noden en hun individuele situatie. Ons doel is dicht bij onze rechthebbenden te staan, en hen gedurende hun hele traject te begeleiden, door hen te helpen hun moeilijkheden te overwinnen en hun levenskwaliteit op een duurzame manier te verbeteren.
FUNCTIEBESCHRIJVING
Als Maatschappelijk Assistent binnen het OCMW van Oudergem begeleidt u de gebruikers bij het oplossen van hun moeilijkheden om hen een waardig leven te laten leiden, terwijl u hun autonomie bevordert en een kwalitatieve, ethische en procedureel correcte dienstverlening garandeert.
- Het onthaal en de opvang van gebruikers tijdens de permanenties verzekeren: analyse van de vraag, actief luisteren, overhandiging van het ontvangstbewijs en verificatie van de territoriale bevoegdheid.
- Volledige sociale onderzoeken voeren, met respect voor de interne procedures en het wettelijk kader.
- Sociale rechten openen en beheren (ziekenfonds, statuut van persoon met een handicap, enz.) en het residuele karakter van de hulp verifiëren.
- Een geïndividualiseerde begeleiding opbouwen in overleg met de gebruiker: leefloon, financiële hulp, administratieve stappen, referentieadres, enz.
- Het administratieve beheer van dossiers verzekeren: invoeren in de informaticasystemen (bv.: BCSS), opstellen van verslagen bestemd voor het Bijzonder Comité, documentbeheer.
- Individuele Projecten voor Maatschappelijke Integratie (IPMI) opstellen, opvolgen en actualiseren: redactie, opvolging van engagementen, sociale balansen.
- Actief samenwerken in netwerk, zowel met de interne diensten (inschakeling, schuldbemiddeling...) als met de externe partners, onder meer bij de recuperatie van bepaalde hulp.
- Deelnemen aan coördinatievergaderingen, collectieve projecten en terreinoverleg.
PROFIEL
- In het bezit zijn van een bachelordiploma maatschappelijk werk.
- Kennis van de Brusselse sociale sector is gewenst, ervaring in een OCMW is een reële troef.
- U bent een actieve luisteraar, hebt empathie en stevige relationele competenties, essentieel in de hulpverleningsrelatie.
- U hebt het vermogen om afstand te nemen, complexe situaties te analyseren en zich met professionalisme aan te passen aan diverse contexten.
- U beheerst de technieken van het maatschappelijk gesprek, weet relevante informatie te verzamelen en een vertrouwensband met gebruikers op te bouwen.
- U beschikt over een goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid en bent in staat informatie op een duidelijke en rigoureuze manier te structureren, samen te vatten en over te brengen.
- U kent de relevante sociale wetgevingen (wetgevingen van 1965, 1976 en 2002), de bestaande hulpprogramma's en de institutionele werking van een OCMW.
- Vertrouwd met kantoortoepassingen (Word, Excel, Outlook), bent u rigoureus in de administratieve opvolging; kennis van Gesdos is een pluspunt.
- U bent in staat om in netwerk te werken, samen te werken met verschillende interne en externe partners, en constructieve professionele banden te onderhouden.
- Integer, georganiseerd en gedreven, handelt u met ethiek en professionalisme in elk van uw opdrachten.
- U beschikt over een perfecte beheersing van een van de twee regiotalen (NL/FR) en een goede kennis van de andere regiotaal.
ONS AANBOD
- Een salaris conform de barema's van de overheid niveau BH (vakantiegeld en eindejaarspremie), de nuttige anciënniteit wordt integraal overgenomen.
- Een goede werk-privébalans, met een glijdend uurrooster, en een verlicht uurrooster tijdens de maanden juli en augustus.
- De mogelijkheid tot structureel telewerk, met één dag per week.
- Een gratis abonnement op de MIVB en tussenkomst in de abonnementskosten van andere openbare vervoersmiddelen en/of fiets/voetgangersvergoeding.
- Een aantrekkelijk verlofstelsel.
- Maaltijdcheques met een nominale waarde van 8€ per dag.
- Hospitalisatieverzekering.
- Aanvullend pensioen.
- Een gevarieerde job met verantwoordelijkheden, ruimte voor persoonlijke inbreng, en mogelijkheden tot vorming.
- De kans om deel uit te maken van een dynamische en solidaire dienst.
SELECTIEPROCEDURE
- Sollicitaties worden continu beoordeeld. Enkel kandidaten die voldoen aan de selectiecriteria worden uitgenodigd voor de proeven.
- Het uurrooster van de selectieproeven (schriftelijke en mondelinge proeven, ter plaatse) zal u later meegedeeld worden.
- De geslaagde kandidaten worden opgenomen in een reserve geldig voor 12 maanden en worden opnieuw gecontacteerd voor een snelle aanwerving zodra de functie officieel opengesteld wordt.
HOE SOLLICITEREN ?
Opdat uw sollicitatie in aanmerking zou worden genomen, gelieve ons uw CV, motivatiebrief en een kopie van uw diploma te sturen naar volgend adres: jobs@auderghem.brussels.
Wij verzekeren een actief diversiteitsbeheer, dat gelijke kansen, gelijke behandeling en gelijke toegang tot de selecties voor al onze kandidaten garandeert.