Renovatie van de voetpaden in de Paul Émile Lessire‑ en Pierre Géruzet‑straten
Algemeen kader
In het kader van zijn beleid inzake de renovatie van de openbare ruimte heeft de gemeente Oudergem in 2020 de Paul Émile Lessire‑ en Pierre Géruzet‑straten opgenomen in de planning voor voetpadherstel. Een onafhankelijke technische diagnose uit 2021 bevestigde dat de toestand van de voetpaden in deze straten slecht was en prioritair ingrijpen vereiste.
In 2021–2022 werd overleg met de bewoners gevoerd via een huis‑aan‑huisfolder en twee openbare infoavonden (29 september en 7 oktober 2021). Na dit eerste overleg gaf de meerderheid van de buurtbewoners duidelijk de voorkeur aan een renovatie beperkt tot de voetpaden, en niet aan een volledige heraanleg van de rijbaan. Op basis hiervan lanceerde de gemeente de eerste projectversie.
De gemeente gaf vervolgens een studiebureau de opdracht om plannen op te maken en een omgevingsvergunning aan te vragen bij het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dat gebeurde in september 2024. De omgevingsvergunning richtte zich enkel op het identiek vernieuwen van de voetpaden, zonder wijziging van wegprofielen, en met enkel vervanging van de verharding. Het doel was de kwaliteit van de voetgangersruimte te verbeteren, terwijl ingrepen op de rijbaan beperkt blijven en men de mening van de bewoners respecteerde.
Echter, door nieuwe regionale regelgeving werd de eerste vergunningsaanvraag op 21 januari 2025 door Urban.brussels negatief beoordeeld, om twee redenen:
- De voetpaden waren te smal om te voldoen aan de huidige toegankelijkheidsnormen, vooral voor personen met beperkte mobiliteit (PMR);
- Het project bood geen gegarandeerde vrije doorgang (min. 3,5 à 4 m) voor hulpdiensten (brandweer, ambulance...) zoals vereist door het SIAMU.
De gemeente gaf het studiebureau daarom de opdracht het project volledig te herzien om te voldoen aan de stedenbouwkundige voorschriften en zo de vergunning te verkrijgen.
Beschrijving van het nieuwe project
Het aangepaste project, voorgesteld aan de buurtbewoners op 16 juni 2025, omvat:
- Breedte van de voetpaden:
- Minimaal 1,5 m (zeer sporadisch 1,3 m);
- Maximaal 2 m inclusief boordsteen, afhankelijk van de lokale situatie;
- Het Gewest legt steeds vaker 2 m als standaardnorm op; verkleining is niet toegestaan.
- Verharding: grijze betonpaving van 20×20×8 cm.
- Thermoplastische zebrapaden op kruispunten met doorlopende voetpadstrips om veilige oversteek te garanderen en verkeer te vertragen.
- Plaatsing van fietsenstallingen ter bevordering van actieve mobiliteit.
Parkeren
Vanwege gewestelijke voorschriften en verkeersveiligheid is behoud van huidig parkeeraanbod niet haalbaar. De gemeente is zich bewust dat dit gevoelig ligt. Het project voorziet:
- Parkeren enkel aan de rechterzijde van de straat (noordkant in rijrichting), met een uniforme breedte van 2 m (geen markering op het wegdek);
- Hierdoor kunnen de voetpaden aan de linkerzijde worden verbreed volgens normen, met een vrije rijstrook van 3,5 tot 4 m voor hulpdiensten;
- De huidige situatie met parkeren aan beide zijden voldoet niet aan SIAMU-eisen;
- Huidig wettelijk aantal parkeerplaatsen: 50; veldmetingen tonen gemiddeld 81 voertuigen.
Het nieuwe plan voorziet 40 niet-gemarkeerde, wettelijke parkeerplaatsen.
Minder parkeerplaatsen is een rechtstreeks gevolg van vereisten op het vlak van veiligheid, toegankelijkheid en duurzame mobiliteit.
Raadpleging van de plannen
De gedetailleerde plannen die op 16 juni 2025 werden voorgesteld, kunt u hier bekijken:
Twee te kiezen opties
Elke woning in de straat wordt via een formulier uitgenodigd hun stem uit te brengen. Slechts één stem per huishouden. Huurders worden verzocht hun eigenaars te informeren zodat ook zij kunnen stemmen.
Optie 1: steun aan het voorgestelde plan
U bent akkoord om de plannen in te dienen bij Urban.brussels;
- Zo kan de versnelde omgevingsvergunningsprocedure gestart worden;
- Realisatie binnen maximaal 2 jaar;
- Dit is het enige plan dat voldoet aan de regelgeving en snel uitvoerbaar is.
Optie 2: afwijzing van de indiening
U bent tegen de indiening. Dan zijn er twee scenario’s:
- U wilt geen grondige renovatie van de voetpaden: enkel lokale herstellingen waar nodig door de gemeente bij gevaar voor de openbare veiligheid. Geen algemene renovatie.
- U wilt een volledige heraanleg van de rijbaan (voetpaden, rijbaan, straatmeubilair, vergroening, waterafvoer…). Dit betekent:
- Veel langere procedures (nieuwe plannen, meerdere overleggen, openbaar onderzoek, aanbestedingen, werken);
- Extra regelgeving, zoals meer vergroening (bomen, plantzones…), betere regenwaterbeheer;
- Een aanzienlijke impact op het aantal parkeerplaatsen;
- Geen werkzaamheden voor minstens 8 tot 10 jaar, aangezien het investeringsbudget van de gemeente de komende 5 à 6 jaar reeds vastligt volgens de technische diagnose van 2021.
Het stemmen start in september 2025, na de zomervakantie. U kunt stemmen online via de gemeentelijke website of op papier via huis-aan-huisformulier.
Budgettaire gegevens
- Reeds uitgevoerde studies: ca. 9.000 € (plannen + vergunningsaanvraag);
- Volledige studies tot vergunning & werfopvolging: ca. 28.000 € (bij goedkeuring);
- Geschatte kosten voetpadrenovatie enkel: ca. 425.000 €;
- Geschatte kosten volledige heraanleg: ca. 1.200.000 € (op basis van recente werfprijzen).
Totaal investeringsbudget gemeente 2025: ca. 13.000.000 € (excl. Regie Foncier & OCMW), waarvan bijna 3.000.000 € bestemd voor openbare ruimte-projecten.
Zoals steeds volgt de gemeente het meerderheidsadvies van bewoners, ongeacht de gekozen optie.
Contact
Voor vragen, opmerkingen of extra informatie kunt u terecht bij: chantier@auderghem.brussels