Stageplaats: Human Resources

De gemeente Oudergem biedt een onbetaalde Soft HR-stage aan (minstens 3 maanden).

 

BESCHRIJVING VAN DE POST

Als stagiair van de dienst Human Resources assisteer je de Human Resources Manager bij de verschillende aspecten van personeelsbeheer, zoals aanwerving, evaluatie, opleidingsbehoeften, enz.

Je draagt bij tot de goede werking en het imago van het bestuur door mee te werken aan een nauwgezet, kwalitatief en professioneel beheer van de aanvragen die de dienst behandelt.

 

OPDRACHTEN

  • Rekrutering van contractuele personeelsleden (alle categorieën) : verwerving van de functiebeschrijving, opstelling van de vacature, selectie van de kandidaten, planning van de tests, contacten met de onderwijsinstellingen en Actiris (maandtabellen GESCO), correspondentie, opvolging van de subsidies, nota's, rapporten aan het schepencollege, aanmaak van het dossier, …
  • Evaluatie van personeelsleden: opvolging van het tijdschema voor de evaluaties van personeelsleden, overmaken van de evaluatiefiches, bijeenroeping van de leden van de beroepscommissie …
  • Opleiding - in samenwerking van de opleidingsverantwoordelijke:
    • een hulpmiddel bepalen en tot stand brengen waarin een overzicht wordt gegeven van alle door de personeelsleden gevolgde opleidingen (per dienst en per werknemer)
    • nieuwe opleidingen zoeken en de diensten en de werknemers informeren over de opleidingsmogelijkheden
    • de aanvragen beheren en de dossiers betreffende de opleidingsaanvragen onderzoeken
    • een nauwgezette administratieve opvolging van de voortgezette opleiding uitvoeren (beheer van de opleidingsaanvragen, bestelbons, inschrijvingen, verslagen aan het college, opvolging van de facturen, vergaderingen tussen gemeenten,...)
    • de vorderingsstaat van de opleidingsacties opvolgen
    • samenwerken met de preventieadviseur: in het kader van het welzijn op het werk: opstelling van de lijst met de verplichte opleidingen, opvolging van de door de preventieadviseur georganiseerde opleidingen
    • de relevantie van de opleidingen beoordelen op basis van de bij de deelnemers ingezamelde informatie

 

VEREISTE PROFESSIONELE VAARDIGHEDEN (KNOWHOW)

  • Kennis van de wetgeving inzake HR
  • Kennis van de gesprekstechnieken
  • Goede redactionele kwaliteiten bezitten
  • Beheersing van IT-tools (Word, Excel, internet ...)

 

GEDRAGSCOMPETENTIES (SOFT SKILLS)

Analyseren

Ik identificeer, bestudeer en benader kritisch de verschillende aspecten van een situatie om de context, de dynamiek en/of de logische verbanden ervan te begrijpen, om inzichten te geven of zelfs aanbevelingen te doen.

Vaardigheidsindicatoren

  • Ik onderzoek de beschikbare informatie en de structuur
  • Ik identificeer nuttige en/of ontbrekende gegevens
  • Ik benadruk en structureer de sleutelelementen van een probleem/project/dossier/aanvraag
  • Ik bekijk de informatie met een kritische blik
  • Ik beoordeel de gevolgen van een actie, een beslissing
  • Ik stel opties en alternatieven voor en doe aanbevelingen
  • Ik integreer informatie uit vele verschillende bronnen
  • Ik identificeer, behandel en integreer de evoluties / nieuwe praktijken / nieuwe trends die een impact op de organisatie kunnen hebben

 

Gestructureerd werken

Ik definieer en organiseer op een coherente manier de prioriteiten en stappen die nodig zijn om mijn doelstellingen te bereiken en/of activiteiten uit te voeren.

Vaardigheidsindicatoren

  • Ik bepaal wat de prioritaire opdrachten zijn
  • Ik respecteer de prioriteiten die mij worden opgelegd
  • Ik bepaal de verschillende fasen die nodig zijn om mijn activiteit uit te voeren
  • Ik stel realistische tussentijdse doelen
  • Ik stel tijdschema's op en respecteer de deadlines
  • Ik heb een synthetische en globale visie op het takenpakket waarvoor ik verantwoordelijk ben

 

Integer en professioneel handelen

Ik geef blijk van zin voor openbare dienstverlening en respecteer de belangrijkste principes hiervan. Ik leef de normen van goede praktijken onder professionals na. Ik laat het algemene belang primeren op het individuele belang.

Vaardigheidsindicatoren

  • Ik behandel mensen gelijkwaardig, respectvol en hoffelijk
  • Ik respecteer de regels, procedures, richtlijnen en beslissingen en pas ze trouw toe
  • Ik respecteer de vertrouwelijkheidsregels

 

Samenwerken

Ik werk met anderen aan de verwezenlijking van mijn doelstellingen Ik deel de middelen en stel me ondersteunend en solidair op.

Vaardigheidsindicatoren

  • Ik wissel informatie uit met mijn collega's (om hun mening te kennen, naar hun voorstellen te luisteren) met als doel de vastgelegde doelstellingen te verwezenlijken
  • Ik houd rekening met ideeën, de visie van mijn gesprekspartner om tot een gemeenschappelijke beslissing te komen
  • Ik erken de positieve kanten en de goede resultaten van collega's
  • Ik rond scherpe kantjes af, ik vermijd conflicten
  • Ik kan in teamverband oplossingen vinden en beslissingen nemen

 

Oplossingsgericht werken

Ik mobiliseer middelen om een probleem en/of een ongewone situatie op te lossen.

Vaardigheidsindicatoren

  • Wanneer ik met een probleem word geconfronteerd, neem ik de tijd om de situatie te analyseren (oorzaken, obstakels, impact)
  • Ik werk oplossingen uit in functie van mijn eigen ervaring, mijn kennis en de omgeving
  • Ik stel innoverende verbeterings- en oplossingsvoorstellen voor aan de hiërarchie
  • Ik kan een beroep doen op anderen om een probleem op te lossen
  • Ik pas me snel aan een nieuwe situatie aan en overweeg een relevante en efficiënte oplossing die met de tijd kan evolueren (voldoende soepel en omzetbaar)
  • Zelfs onder druk los ik de problemen waarmee ik te maken krijg snel en gepast op

 

INTERESSE?

Stuur een cv en motivatiebrief naar obendadi@auderghem.brussels.

 

Het gemeentebestuur voert een actief diversiteitsbeleid door gelijke kansen, evenwaardige behandeling en toegang tot de selectieproeven voor al zijn kandidaten te garanderen.