Gemeentepersoneel : Administratief statuut van het gemeentepersoneel. - Wijzigingen.

DE RAAD,
Gezien de nieuwe gemeentewet en meer bepaald het artikel 117 ;
Gezien de beraadslaging van de Gemeenteraad van 17 april 1997 (17.04.97/A/021), houdende: Secretariaat – Sociaal handvest – Nieuw statuut van het gemeentepersoneel, gewijzigd door deze van 16 oktober 1997 (16.10.97/A/015), 29 april 1999 (29.04.99/A/020), 17 oktober 2002 (17.10.2002/A/029), 26 mei 2005 (26.05.2005/A/018 en 019),   23 november 2006 (23.11.2006/A/030), 20 september 2007 (20.09.2007/A/029), 24 april 2008, 27 november 2008 (27.11.2008/A/030), 27 mei 2010 (27.05.2010/A/038), 27 januari 2011 (27.01.2011/A/018), 26 mei 2011, 24 oktober 2013, 18 juli 2014 (002/18.07.2014/A/0009), 23 oktober 2014, 24 september 2015 (002/24.09.2015/ A/0029), 27 oktober 2016 (002/27.10.2016/A/0019) en 21 december 2017 (002/21.12.2017/A/0042);
Gezien de beslissing van het Schepencollege van 7 juli 2020 (002/07.07.2020/B/0104), houdende : Wijziging van het administratief statuut van het gemeentepersoneel. – Princiepsakkoord voor de volgende wijzigingen :
  • Vereenvoudiging van al de benoemings- en bevorderingsproeven van de niveaus A en B  door enkel de schriftelijke proef o ver een onderwerp in verband met de functie en een mondelinge proef te weerhouden zoals voor de andere niveaus (artikel  64 van het statuut).
  • Statutarisatie zonder proeven voor de contractuelen onder de volgende voorwaarden (artikel 17) :
  • betrekking vacant verklaard door het Schepencollege ;
  • aangeworven zijn in de functie na :
    • een openbare oproep 
    • het slagen van een schriftelijke aanwervingsproef en een mondelinge proef ;
  • ten minste 5 jaar anciënniteit hebben in onze administratie ;
  • gunstig geëvalueerd zijn gedurende de evaluatieperiode (maximum 2 jaar) overeenkomstig de nieuwe evaluatieregels die van kracht zijn sinds 2019 (regels van het nieuw Sociaal Handvest).
  • Statutarisatie zonder proeven voor de agenten die gestatutariseerd zijn in andere openbare overheden, onder de volgende voorwaarden (artikel 17) :
  • gestatutariseerd zijn in dezelfde functie of hetzelfde niveau ;
  • betrekking vacant verklaard in het kader;
  • 3 jaar anciënniteit ;
  • gunstig geëvalueerd zijn gedurende de evaluatieperiode (maximum 2 jaar) overeenkomstig de nieuwe evaluatieregels die van kracht zijn sinds 2019 (regels van het nieuw Sociaal Handvest).
  • Bevordering voor de agenten van het niveau E naar het niveau D zonder bevorderingsproeven , onder de volgende voorwaarden (artikels 35, 42 en 43) :
  • betrekking vacant verklaard in het kader;
  • 5 jaar anciënniteit ;
  • gunstig geëvalueerd zijn gedurende de evaluatieperiode (maximum 2 jaar) overeenkomstig de nieuwe evaluatieregels die van kracht zijn sinds 2019 (regels van het nieuw Sociaal Handvest).
Overwegende dat het nodig is om het administratief statuut van het gemeentepersoneel in overeenstemming te zetten met deze beslissing die op substantiële wijze de statutarisatie- en loopbaanregels van het personeel wijzigt.
Anderzijds is het nodig om enkele technische aanpassingen te doen aan het statuut :
  • art. 5 :  vermelding van de technische graden van eerstaanwezend diensthoofd en afdelingshoofd;
  • art. 14 : toegankelijkheid voor elke vacature voor elke kandidaat, zonder discriminatie;
  • art. 17 : invoegen van de toelatingsvoorwaarden (diploma) ten gevolge van de creatie van de betrekking van technisch secretaris PMS en de toelating van agenten in hoedanigheid van technisch adjunct – kinderhelper in de kinderdagverblijven;
  • art. 24 en 32 : actualisering van de benoemingen van de stagegesprekken (vervanging door functiegesprek, planningsgesprek en evaluatiegesprek). Organisatie van een functioneringsgesprek  in het midden van de stageperiode;
  • Art. 25 : vervanging van  « ongunstig »  door « onvoldoende» ;
Gezien de akkoordovereenkomst nr. 2020/3 van het Bijzonder Onderhandelingscomité dat vergaderde op 16 september 2020 ;
Op voorstel van het Schepencollege ;
BESLIST :
De volgende wijzigingen aan het administratief statuut van het gemeentepersoneel goed te keuren, als volgt (de weglatingen worden vermeld als geschrapt , de toevoegingen in het «  bleu   ») :
HOOFDSTUK I – Over het personeel
Artikel 5 :
De volgende benamingen komen voor in het personeelskader :
Niveau A
A11 : gemeentesecretaris
A10 : gemeenteontvanger,
A7  : directeur humanresources,
A6  : administratief/ technisch eerstaanwezend diensthoofd,
A5  : administratief/ technisch afdelingshoofd,
A4  : eerstaanwezend attaché,
A1  : administratief/technisch/pedagogisch attaché
HOOFDSTUK III – Aanwerving en benoeming van het personeel,
Sektie I – De openbare oproep
Artikel 14 :
Daar  alle  betrekkingen openstaan voor beide geslachten, mag  er bij  de openbare aankondiging geen discriminatie op basis van het  geslacht gemaakt worden. De publicatie  moet duidelijk tonen dat het zich zonder onderscheid zowel tot de mannelijke als tot de vrouwelijke kandidaten wendt.
Elke vacature staat open voor alle kandidaten. Tijdens de openbare oproep mag niet worden gediscrimineerd op grond van afkomst, geslacht, seksuele geaardheid of genderidentiteit, leeftijd, gezinssituatie, lidmaatschap of niet-lidmaatschap, reëel of verondersteld van een etnische groep, natie of ras, fysiek voorkomen, achternaam, gezondheidstoestand of handicap.
Het gemeentebestuur moet een aktief beleid voeren van diversiteit en zij verzekert in dat opzicht de gelijkheid der kansen en de toegang tot aanwervings- en selectieprocedures voor allen.
HOOFDSTUK III  – Aanwerving en benoeming van het personeel,
Sektie III – Bijzondere aanwervingsvoorwaarden
Artikel 17 :
De contractuele agent kan benoemd worden zonder een openbare oproep en zonder proeven, onder de volgende voorwaarden :
  • gestatutariseerd zijn in dezelfde functie of hetzelfde niveau in een andere openbare overheid ;
  • ten minste drie jaar anciënniteit tellen in het gemeentebestuur van Oudergem ;
  • gunstig geëvalueerd zijn gedurende de evaluatieperiode (maximum 2 jaar) overeenkomstig de nieuwe evaluatieregels die van kracht zijn sinds 2019 (regels van het nieuw Sociaal Handvest)
  • in de tussentijd niet het voorwerp uitgemaakt hebben van een niet verwijderde tuchtmaatregel.
De interne contractuele agent kan eveneens benoemd worden zonder een openbare oproep en zonder proeven, onder de volgende voorwaarden :
  • aangeworven zijn in het gemeentebestuur van Oudergem in de te begeven functie  na :
    • een openbare oproep
    • het slagen in een schriftelijke aanwervingsproef en een mondelinge proef die testen of praktische vragen inhoudt in relatie met de functie
  • ten minste vijf jaar anciënniteit tellen in het gemeentebestuur van Oudergem ;
  • gunstig geëvalueerd zijn gedurende de evaluatieperiode (maximum 2 jaar) overeenkomstig de nieuwe evaluatieregels die van kracht zijn sinds 2019 (regels van het nieuw Sociaal Handvest)
  • in de tussentijd niet het voorwerp uitgemaakt hebben van een niet verwijderde tuchtmaatregel.
Bijzondere aanwervingsvoorwaarden voor de functies van het personeelskader voor de kinderdagverblijven
T ECHNISCH ADJUNCT (niveau D – functie van kinderhelper) :
  • houder zijn van een kwalificatieattest van kinderhelper ;
  • slagen voor de toelatingsproeven waarvan het programma is opgenomen onder het nummer 20 van artikel 64  van huidig reglement.
TECHNISCH SECRETARIS PMS (niveau B – psycho-medicosociale functie) :
  • houder zijn van een bachelor/graduaat in de psychologie, sociaal assistent, in ziekenhuiswetenschappen, master in de psychologische wetenschappen en/of in de opvoedkunde, master en engineering en sociale actie, master in de wetenschappen van de openbare gezondheid (overeenkomstig de hervorming van de opvang van de kinderzorg in de Franse Gemeenschap, besluit van 22 mei 2019)
  • slagen voor de toelatingsproeven waarvan het programma is opgenomen onder het nummer 21bis van artikel 64  van huidig reglement.
Bijzondere aanwervingsvoorwaarden voor de functies van het pedagogisch kader van de onderwijsinrichtingen
TECHNISCH ADJUNCT (niveau D – functie van kinderhelper) :
  • houder zijn van een kwalificatieattest van kinderhelper ;
  • slagen voor de toelatingsproeven waarvan het programma is opgenomen onder het nummer 20 van artikel 64  van huidig reglement.
HOOFDSTUK III – Aanwerving en benoeming van het personeel,
Sektie V – De statutaire stage
Artikel 24.
Gedurende de stageperiode, wordt de stagiair onderworpen aan een evaluatie.
Tijdens In het begin van de stage worden maximum drie stagegesprekken een functie- en een planningsgesprek georganiseerd tussen  de hiërarchisch overste en de stagiair met het oog op de integratie van de stagiair en met de bedoeling om op het einde van de stage de bekwaamheid van de stagiair om de functie die hij toegewezen kreeg,  te beoordelen. De conclusies van elk gesprek worden opgetekend in een stageverslag evaluatieverslag .
I n het midden van de stageperiode (6 maand voor de graden van de niveaus A en B – 4,5 maand voor de graden van het niveau C – 3 maand voor de graden van de niveaus D en E). De conclusies van dit onderhoud worden hernomen in een functioneringsverslag.
Een eindverslag van de stage Op het einde van de stage wordt een evaluatieverslag opgesteld door de hiërarchisch overste van de stagiaire. Het wordt afgesloten met de vermelding “gunstig” of “ ongunstig onvoldoende ” of “ onder voorbehoud ”. 
Artikel 25.
Een ongunstige evaluatie “ onvoldoende ” of “ onder voorbehoud ” op het einde van de stage brengt het ontslag met zich mee of een verlenging van de stage.
HOOFDSTUK III – Aanwerving en benoeming van het personeel,
Sektie III – De benoeming in vast verband
Artikel 32.
Een personeelslid kan enkel benoemd worden in vast verband indien hij het voorwerp uitmaakt van een gunstige evaluatie en indien hij gedurende zijn stageperiode niet het voorwerp uitgemaakt heeft van een tuchtmaatregel.
Ten  laatste  een maand voor het verstrijken van de stageperiode maakt de Gemeentesecretaris een stageverslag evaluatieverslag op waar het College van Burgemeester en Schepenen kennis van neemt.
HOOFDSTUK IV - Algemene bevorderingsvoorwaarden,
Sektie I – Algemeenheden.
  1. De toelating tot een hogere graad
Artikel 35  :
De verandering van niveau wordt altijd toegekend mits een examen, met uitzondering van een bevordering van het niveau E naar het niveau D. De agent van het niveau E zal kunnen genieten van een bevordering zonder proeven, onder de volgende voorwaarden :
  • de betrekking is vacant verklaard in het kader;
  • ten minsten vijf jaar anciënniteit tellen in het gemeentebestuur van Oudergem ;
  • gunstig geëvalueerd zijn gedurende de evaluatieperiode (maximum 2 jaar) overeenkomstig de nieuwe evaluatieregels die van kracht zijn sinds 2019 (regels van het nieuw Sociaal Handvest)
  • in de tussentijd niet het voorwerp uitgemaakt hebben van een niet verwijderde tuchtmaatregel.
De  volgende  regels zijn van toepassing voor de verandering van niveau :
E naar D : drie (3) jaar niveau-anciënniteit
D naar C : drie (3) jaar niveau-anciënniteit
C naar B : drie (3) jaar niveau-anciënniteit
C naar A : vijf (5) jaar niveau-anciënniteit
B naar A : drie (3) jaar niveau-anciënniteit
HOOFDSTUK IV – Algemene bevorderingsvoorwaarden,
Section II – Deelnemingsvoorwaarden tot de bevorderingsexamens.
Artikel 42
Om  te kunnen deelnemen aan de bevorderingsexamens waarvan sprake in  artikel 43, moeten de kandidaten op de datum van de afsluiting van de inschrijvingen, de volgende anciënniteitsvoorwaarden  vervullen :
  • E naar D : twee (2) jaar anciënniteit in het niveau E ;
  • D naar C : twee (2) jaar anciënniteit in het niveau D ;
  • C naar B : twee (2) jaar anciënniteit in het niveau C ;
  • B naar A : twee (2) jaar anciënniteit in het niveau B ;
  • C naar A (op voorwaarde van geslaagd te zijn in het examen van niveau B) : twee (2) jaar anciënniteit in het niveau C ;
  • Leidinggevende – referentiefuncties van de code 4 of 5: vijf (5) jaar anciënniteit in het overeenkomstig niveau E.
HOOFDSTUK IV – Algemene bevorderingsvoorwaarden,
Sektie III – Bevorderingsvoorwaarden tot de verschillende graden
Artikel 43  :
Functies in het administratief personeelskader
ADMINISTRATIEF AJUNCT (niveau D) :
  • een anciënniteit van minstens drie jaar tellen in de graad van administratief hulpbediende (niveau E).
  • voldaan hebben aan een specifiek examen waarvan  het  programma hernomen  is  onder  het  nummer  2 van  artikel  64  van  huidige reglementering.
Functies in het werkliedenkader
TECHNISCH ADJUNCT (niveau D)  
  • een anciënniteit van tenminste drie jaar tellen in de graad van hulparbeider (niveau E)
  • geslaagd  zijn  in  het bevorderingsexamen waarvan  het  programma hernomen  is  onder  het  nummer 14 van  artikel  64  van  huidige reglementering;
  • a) in het bezit zijn van het rijbewijs B,
b) voor de kandidaat  « bestuurder rijbewijs C » en « mecanicien » houder zijn van het rijbewijs C;
HOOFDSTUK VIII –De programma’s van de aanwervings- en bevorderingsexamen.
Artikel 64
Elke proef, schriftelijk, praktisch of mondeling, moet betrekking hebben op een onderwerpen in verband met de te begeven functie.
   ADMINISTRATIEF PERSONEEL – AANWERVINGS-EN BEVORDERINGSEXAMENS.
 
1.
ADMINISTRATIEF HULPBEDIENDE (niveau E) :
 
 
Aanwerving  :
A.
 
Mondelinge proef ( 10 20 minuten)
 
 
  • Onderhoud dat moet toelaten de vereiste vaardigheden voor de uitoefening van de functie te beoordelen.
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat)
 
 
Praktische proef (15 minuten)
 
 
  • Uitvoering van een eenvoudig werk in verband met de uit te oefenen functie.
 
2.
ADMINISTRATIEF ADJUNCT (niveau D) 
 
 
Aanwerving en bevordering  :
A.
 
Schriftelijke proef (3 uur)
 
 
 
  • Opstel, gemakkelijke verhandeling, brief, vertelling of beschrijving over een onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie .
Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de inhoud, de vorm en de spelling.
B.
 
Mondelinge proef (ongeveer 20 minuten)
 
 
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat)
 
3.
ADMINISTRATIEF ASSISTENT (niveau C) 
 
 
Aanwerving en bevordering  :
A.
 
Schriftelijke proef (4 uur 30’)
 
 
Schriftelijke proef over een onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Mondelinge proef (ongeveer 20 minuten)
 
 
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat)
 
4.
ADMINISTRATIEF SECRETARIS (niveau B) 
 
 
Aanwerving en bevordering  :
A.
 
Eerste proef (4 uur 30’) Schriftelijk proef (5 uur)
A.
 
Verslag over een administrattief onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren
B.
 
Tweede proef (4 uur 30’) over onderwerpen in direct verband met het profiel van de te begeven functie.
 
 
Zonder bijzondere specialisatie
  • Grondwettelijke recht
  • Nieuwe gemeentewet
  • recht inzake contracten en openbare aanbestedingen
Onderwerpen in direct verband met het profiel van de te begeven functie bestaande uit vragen of testen getrokken uit werksituaties waarmee de kandidaat waarschijnlijk zal te maken hebben.
 
 
Aanwerving
C
B.
 
Conversatieproef (ongeveer 20 minuten)
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie
 
5.
AMINISTRATIEF ATTACHE (niveau A) 
 
 
Aanwerving en bevordering  :
A.
 
Schriftelijke proef   (4 uur 30’)
A.
 
Schriftelijke proef (5 uur) over een onderwerpen van het universitaire niveau in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Schriftelijke proef over welbepaalde materie (6 uur 30’)
 
 
  • Administratief recht
  • Openbare financiën
  • Recht inzake contracten en openbare aanbestedingen
  • Management van het personeel (zijn ploeg leiden, motiveren en organiseren)
  • Recht : onderwerpen in direct verband  met het profiel van de te begeven functie bestaande uit vragen of testen getrokken uit werksituaties waarmee de kandidaat waarschijnlijk zal te maken hebben.
  • Contractenrecht en openbare aanbestedingen
  • Indien de kandidaat de rol van hiërarchisch overste van een team zal hebben : management van het personeel (zijn ploeg leiden, motiveren en organiseren).
C.
B.
 
Conversatieproef (ongeveer 20 minuten)
 
 
  • Onderhoud van de hak op de tak  over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie
 
 
N.B. De ambtenaren houders van een diploma van het hoger onderwijs van het korte type voor sociale promotie of gelijkgesteld, afdeling openbare besturen/administratieve wetenschappen, of van een diploma afgeleverd  door de G.SO.B. na het volgen van de basiscyclus van 3 jaar in gemeentelijk management, of van een diploma na het volgen van een opleiding die beantwoordt aan de criteria opgesomd onder het artikel 47 “bevorderingsvoorwaarden tot de graad van bestuurssecretaris” die met succes het bevorderingsexamen tot de graad van administratief secretaris afgelegd hebben zijn vrijgesteld van de schriftelijke proef voorzien door de rubriek B en houdende over welbepaalde materie.
 
 
 
 
6.
DIRECTEUR HUMAN RESOURCES (niveau A7)
 
 
Aanwerving en bevordering :
A.
 
Schriftelijke proef (4 uur 30’)
A.
 
Schriftelijke proef (5 uur) over een onderwerpen van het universitaire niveau in verband met het profiel van de te begeven functie zoals opgesteld door artikel 70ter van de nieuwe Gemeentewet.
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers of situaties te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Schriftelijke proef over welbepaalde materie (6 uur 30’)
 
 
  • Strategieën van personeelsmanagement
  • Recht van de openbare functie
  • Arbeidsrecht
  • Evaluatie van het personeel
C.
B.
 
Conversatieproef (ongeveer 40 minuten)
 
 
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven  functie zoals opgesteld in artikel 70ter van de nieuwe gemeentewet (technische aspecten van de functie en management van het personeel).
 
 
 
 
7.
GEMEENTESECRETARIS EN GEMEENTEONTVANGER (niveaus A11 en A10) :
 
 
Aanwerving  en bevordering :
A.
 
Schriftelijke proef (4 uur 30’)
A.
 
Schriftelijke proef (5 uur) over een onderwerpen van het universitaire niveau in verband met het profiel van de te begeven functie zoals vastgesteld door de artikels 26bis en 136 van de nieuwe Gemeentewet.
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers of situaties  te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Schriftelijke proef over welbepaalde materie (4 uur 30’)
 
 
  • Grondwettelijk recht
  • Administratief recht
  • Burgerlijk recht
  • Nieuwe gemeentewet (voor de gemeentesecretaris)
  • Management van het personeel (voor de gemeentesecretaris)
  • Nieuwe gemeentelijke boekhouding (voor de gemeenteontvanger)
 
 
Gemeentesecretaris :
  • Administratief recht : openbare functie
  • Nieuwe gemeentewet
  • Management van het personeel
Gemeenteontvanger :
  • Administratief recht : recht op de openbare aanbestedingen en subsidies
  • Nieuwe gemeentelijke boekhouding
  • Management van het personeel
C.
B.
 
Conversatieproef (40 minuten)
 
 
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband het profiel van de te begeven functie (technische aspecten van de functie en management van het personeel).
TECHNISCH PERSONEEL : AANWERVINGS-EN BEVORDERINGSEXAMENS.
 
9
TECHNISCH SECRETARIS (niveau B) :
 
 
Aanwerving en bevordering
A.
 
Schriftelijke proef (4 uur 30’)
A.
 
Schriftelijke technische en/of praktische (5 uur)  proef over een onderwerpen in direct verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Schriftelijke of praktische technische  proef (5 uur) over onderwerpen in direct verband met de te begeven functie :
 
 
Technisch secretaris – dienst Openbare ruimte
 
 
Kennis van wetgeving inzake :
  • openbare aanbestedingen (administratief en budgetair beheer)
  • openbaar domein en privaat domein – concessies op het openbaar domein
  • wegenis – rooilijn – wettelijke erfdienstbaarheid van openbaar nut
  • openen, verbreden, afschaffen en onderhoud van de wegen.  
 
 
Technisch secretaris – dienst Stedenbouw
 
 
  • Ruimtelijke ordening – gebouwen – Non aedificandi erfdienstbaarheden en stroken van achteruitbouw – Onteigeningen en aanwervingen wegens nut van algemeen belang;
  • Bouwpolitie – beteugeling van de inbreuken
  • Stedenbouwkundige vergunningen, gemengde vergunningen en milieuvergunningen,
  • Goedkeuring van de plannen – termijn – verhaal
  • Geklasseerde, gevaarlijke en ongezonde monumenten.
 
 
Technisch secretaris - landmeter
 
 
  • Opmeting van een terrein (topografie)
 
 
Technisch secretaris - milieuadviseur
 
 
  • Milieuvergunningen ;
  • Bescherming van het ondergronds water ;
  • Strijd tegen de lawaaihinder ;
  • Bescherming van de natuur ;
  • Bescherming tegen de niet- ioniserende straling ;
  • Algemene principes betreffende de stedenbouw en de ruimtelijke ordening, de monumenten, de landschappen;
  • Duurzame ontwikkeling .
 
 
Technisch secretaris – Preventieadviseur
 
 
  • Arbeidsrecht (bepalingen in verband met het welzijn en de veiligheid op het werk);
  • Administratief recht (in verband met de noodplanning en de  algemene administratieve bevoegdheid van de burgemeester  en/of in verband met het beheer van werven in de overheidsopdrachten van werken);
  • Beheer van risico’s op het werk en/of op de werf;
  • Crisisbeheer.
C.
B.
 
Mondelinge proef (20 minuten)
 
 
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband het profiel van de te begeven functie.
 
10
TECHNISCH ATTACHE (niveau A)
 
 
Aanwerving en bevordering
A
 
Schriftelijke proef (4 uur 30’)
A.
 
Schriftelijke technische proef (5 uur) over een onderwerpen van universitair niveau in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Schriftelijke proef over welbepaalde materies (6 uur 30’)
 
 
Milieuadviseur
 
 
  • Milieuvergunningen ;
  • Bescherming van het ondergronds water ;
  • Strijd tegen de lawaaihinder ;
  • Bescherming van de natuur ;
  • Bescherming tegen de niet- ioniserende straling ;
  • Algemene principes betreffende de stedenbouw en de ruimtelijke ordening, de monumenten, de landschappen;
  • Duurzame ontwikkeling .
 
 
Technisch bestuurssecretaris – dienst Stedenbouw
 
 
  • Analyse van een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning;
  • Analyse van een bouwproject ten opzichte van een gegeven programma;
  • Algemene kennis betreffende de bouw noodzakelijk voor het volgen van en toezichthouden op een werf;
  • Management van het personeel (zijn ploeg leiden, motiveren en organiseren).
 
 
Technisch bestuurssecretaris – dienst Openbare ruimte
 
 
  • Uitwerking van een voorontwerp volgens een gegeven programmanota ;
  • Algemene kennis betreffende de bouw noodzakelijk voor het volgen van en toezichthouden op een werf ;
  • Kennis van de wetgeving inzake openbare aanbestedingen;
  • Management van het personeel (zijn ploeg leiden, motiveren en organiseren).
 
 
Technisch bestuurssecretaris – Preventieadviseur (invoeging van het examenprogramma)
 
 
  • Arbeidsrecht (bepalingen in verband met het welzijn en de veiligheid op het werk);
  • Administratief recht (in verband met de noodplanning en de  algemene administratieve bevoegdheid van de burgemeester  en/of in verband met het beheer van werven in de overheidsopdrachten van werken);
  • Beheer van risico’s op het werk en/of op de werf;
  • Crisisbeheer.
C.
B.
 
Conversatieproef (ongeveer 40 minuten)
 
 
Aanwerving
 
 
Discussie over de praktische proef en ondervraging over administratieve en technische kwesties die er verband mee houden alsook over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
 
 
Bevordering
 
 
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in direct verband met het profiel van de te begeven functie.
 
 
NB. De ambtenaren houders van een diploma van het hoger onderwijs van het korte type voor sociale promotie of gelijkgesteld, afdeling openbare besturen/ administratieve wetenschappen/ openbare werken of bouw, van een diploma afgeleverd  door de G.SO.B. na het volgen van de basiscyclus van 3 jaar in gemeentelijk management, of van een diploma na het volgen van een opleiding die beantwoordt aan de criteria opgesomd onder het artikel 47 “bevorderingsvoorwaarden tot de graad van bestuurssecretaris” die met succes het bevorderingsexamen tot de graad van technisch secretaris afgelegd hebben, zijn vrijgesteld van de schriftelijke proef voorzien door de rubriek B en houdende over welbepaalde materie.
 
11
Opgeheven
 
12
Opgeheven
  WERKLIEDENPERSONEEL : AANWERVINGS-EN BEVORDERINGSEXAMENS.
 
16
TECHNISCH SECRETARIS (niveau B)
 
 
Aanwerving en bevordering
A.
 
Schriftelijke proef (4 uur 30’)
A.
 
Schriftelijke technische proef over een onderwerpen in direct verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Schriftelijke technische  proef (5 uur)
 
 
  • Risicoanalyse van de verschillende arbeidsposten ten aanzien van de wetgeving betreffende het Welzijn op het Werk;
  • Kennis van de veiligheidsnormen op het werk (Code van het Welzijn op het Werk)
  • Evaluatie van het prsoneel
  • Personeelsmanagement (leiden, motiveren en organiseren van de ploegen)
C
B.
 
Mondelinge proef ( 20 30 minuten)
 
 
Onderhoud van de hak op de tak betreffende onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie
PERSONEEL VAN DE BIBLIOTHEKEN – AANWERVINGS- EN BEVORDERINGS-EXAMENS.
 
17
TECHNISCH ASSISTENT (niveau C – Franstalige en Nederlandstalige bibliotheken)
 
 
Aanwerving
A.
 
Schriftelijke proef (4 uur 30’)
 
 
Schriftelijke proef over een onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie van het niveau van het hoger secundair onderwijs.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Mondelinge proef (ongeveer 20 minuten)
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in direct verband met het profiel van de te begeven functie .
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat)
 
 
 
 
18
TECHNISCH SECRETARIS (niveau B - Franstalige bibliotheken)
 
 
Aanwerving en bevordering
A.
 
Schriftelijke proef (4 uur).
A.
 
Schriftelijke proef (5 uur) over een onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B
 
Schriftelijke proef over welbepaalde materie (5 uur)
 
 
  • Wetgeving betreffende de bibliotheken
  • Literatuur en samenstelling van verzamelingen, selectie en aanschaf van werken;
  • Universele decimale classificatie;
  • Kennis van het vijfjarenplan en van de evaluatie ervan.
C.
B.
 
Mondelinge proef  (ongeveer  15 30 minuten)
 
 
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in direct verband met het profiel van de te begeven functie.
 
19
TECHNISCH ATTACHE (niveau A – Franstalige bibliotheken – Nederlandstalige bibliotheek)
 
 
Aanwerving
A
 
Schriftelijke proef  (4 uur).
A.
 
Opstel van een  directie- en activeringsplan.
(analyse, opstelling, verloop,  prioriteiten, evaluaties)
Schriftelijke proef (5 uur) over onderwerpen van universitair niveau in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B
 
Schriftelijke proef over welbepaalde materie (5 uur)
 
 
  • Wetgeving betreffende de bibliotheken en van permanente opvoeding;
  • Literatuur en politiek van aanschaf;
  • Universele decimale classificatie ;
  • Management van het personeel (zijn ploeg leiden, motiveren en organiseren).
C
B.
 
Mondelinge proef (ongeveer 30 40 minuten)
 
 
 
Verdediging van een directieplan en onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te vervullen functie
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat)(technisch aspecten van de functie en management van het personeel).
 
 
Bevordering
A
 
Schriftelijke proef  (5 uur).
 
 
  1. Opstel van een  directie- en activeringsplan.
(analyse, opstelling, verloop,  prioriteiten, evaluaties)
  1. Management van het personeel (leidinggeven, motiveren en organiseren).
B
 
Mondelinge proef (ongeveer 30 minuten)
 
 
Verdediging van een directieplan en onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te vervullen functie;
PERSONEEL VAN DE KINDERDAGVERBLIJVEN – AANWERVINGSEXAMENS.
 
20
TECHNISCH ADJUNCT (niveau D – functie van kinderhelper)
A.
 
Schriftelijke proef (4 uur)
 
 
Schriftelijke proef over een onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Mondelinge proef ( 20 minuten)
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat)
 
20
bis
TECHNISCH ASSISTENT (niveau C – functie van kinderverzorger) :
 
 
Aanwerving  :
A.
 
Schriftelijke proef (4 uur)
 
 
Schriftelijke proef over een onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Mondelinge proef (20 minuten)
 
 
Gesprek van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
 
21
TECHNISCH SECRETARIS (niveau B – functie van sociaal assistent) :
A.
 
Schriftelijke proef (4 uur 30’)
A.
 
Schriftelijke proef (5 uur) over een onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Mondelinge proef (ongeveer 20 30 minuten)
 
 
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
 
21
bis
TECHNISCH SECRETARIS PMS (niveau B – psycho-medicosociale functie) :
 
 
Aanwerving   :
A.
 
Schriftelijke proef (5 uur) over een onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Mondelinge proef (30 minuten)
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
 
22
TECHNISCH SECRETARIS (niveau B – functie van gegradueerd verpleger) :
 
 
Aanwerving  :
A.
 
Schriftelijke proef  (4 uur 30’)
A.
 
Schriftelijke proef (5 uur) over een onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Mondelinge proef ( 20 30 minuten)
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
PEDAGOGISCH PERSONEEL VAN DE SCHOOLINSTELLINGEN – AANWERVINGS-EXAMENS
 
23.
PEDAGOGISCH ADJUNCT (niveau D) 
 
 
Aanwerving  :
A.
 
Schriftelijke proef  (3 uur)
 
 
 
Opstel, gemakkelijke verhandeling, brief, vertelling of beschrijving over een onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie .
Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de inhoud, de vorm en de spelling.
B.
 
Mondelinge proef (ongeveer 20 minuten)
 
 
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
 
 
 
 
24
PEDAGOGISCH ASSISTENT – CIRCOMOTORIEK (niveau C) 
 
 
Aanwerving :
A.
 
Schriftelijke proef  (4 uur 30’)
 
 
Schriftelijke proef over een onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Mondelinge proef (ongeveer 20 minuten)
 
 
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
 
24bis
PEDAGOGISCH SECRETARI S –  SCHOOLSECRETAR IS (niveau B) 
 
 
Aanwerving 
A.
 
Schriftelijke proef (3 uur)
 
 
Opstellen van een « gangbare » briefwisseling in een schooladministratie
B.
 
Praktische technische proef (4 uur)
 
 
Vaardigheid tot het gebruik van  :
  • de tekstverwerking software  (Word)
  • Excel 
  • Word,  Excel en hun koppelingen (fusies van bestanden)
  • Powerpoint en het beheer van een internet-site   
A.
 
Schriftelijke proef (5 uur) over een onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
C.
 
Conversatieproef (ongeveer 30 minuten)
 
 
Discussie omtrent een tekst, een omzendbrief, een decreet, … met betrekking tot het onderwijs die de jury moet toelaten de menselijke kwaliteiten, de vaardigheden en kennis van de kandidaat te beoordelen.
B.
 
Mondelinge proef (30 minuten)
 
 
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
 
25.
PEDAGOGISCH ATTACHE  (12 uur/ week) (niveau A)
 
 
Aanwerving  :
A.
 
Schriftelijke proef.  (4 uur 30’)
 
 
Schriftelijke proef (5 uur) over een onderwerpen van het universitaire niveau in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Technische proeven in direct verband met de te begeven functie
 
 
  1. Kritiek van een gegeven les in het lager – en kleuteronderwijs, volgens het pedagogisch project van de school en de programma’s van de Franse Gemeenschap: de voorbereiding van de lessen en de onderwijsactiviteiten middels de documenten van de onderwijzer, de schriften van de leerlingen, het lokaal, …
 
 
  • Beoordeling van de voorbereiding van de lessen middels de documenten van de onderwijzer, de schriften van de leerlingen, het lokaal, …
 
 
  • Gedetailleerde kritiek van de les middels de activiteit van de leerkracht, de leerlingen, de pedagogische en methoologische keuzes, het beheer van de groepzowel in relationeel als ordestandpunt, het gebruikte materiaal.
 
 
  • Een appreciatie van de les, een overzicht van de adviezen en suggesties qie aan de leerkracht zouden gegeven worden.
 
 
  1. Vaardigheid om de wetgeving betreffende het dagelijks beheer van een gemeentelijke onderwijsinrichting te begrijpen en toe te passen (documentatie wordt voor het examen verschaft)
C.
B
 
Conversatieproef (ongeveer 20 30 minuten)
 
 
  • Onderhoud van de hak op de tak over  onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
HOGERE DIRECTIEFUNCTIES VAN HET NIVEAU A
28
 
EERSTAANWEZEND ATTACHE (A4) – AFDELINGSHOOFD (TECHNISCH) (A5) – EERSTAANWEZEND DIENSTHOOFD (TECHNISCH) (A6) – DIRECTEUR HUMAN RESOURCES (A7) – GEMEENTEONTVANGER (A10) – GEMEENTESECRETARIS (A11)
 
 
Bevordering  :
A.
 
Schriftelijke proef ( 4 uur 30’ ) (5 uur).
 
 
Schriftelijke proef over een onderwerp in verband met de te begeven directiefunctie.
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers of situaties te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
B.
 
Mondelinge proef die de vorm van een situatietest kan aannemen (ongeveer 40 minuten).
Deze test bestaat erin om de competenties en de reacties van de kandidaat te beoordelen in een professionele situatie waarmee hij in zijn toekomstige functies zou kunnen geconfronteerd worden.
De beoordeling is gebaseerd op het gedrag van de kandidaat (het probleem en de prioriteiten vastleggen, een logische strategie ontwikkelen om het probleem op te lossen, controle van de doeltreffendheid van  de voorgestelde oplossing).
 
 
N.B. De agenten die met succes deze proeven afgelegd hebben zullen genieten van een vrijstelling bij een toekomstige bevordering in het niveau A.
Onderhavige beraadslaging zal in extenso overgemaakt worden aan de Heer Minister van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest belast met de Lokale Overheden.