Mondelinge vraag van mevrouw Carinne Lenoir (DéFI): Autoloze dag

Mijnheer de voorzitter,

Mevrouw de burgemeester,

Geachte dames en heren schepenen,

Geachte collega's,

Enkele dagen geleden vernamen we uit een artikel in de krant Le Soir dat de minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) de gemeenten wil raadplegen over een verhoging van het aantal autoloze dagen in het Brussels Gewest.

Ze stelt 3 scenario's voor 2023 voor:

  • één dag per maand
  • één per maand tijdens de zomer
  • één zondag per jaar

en het Gewest biedt geen financiële compensatie aan de gemeenten.

Ik heb de volgende vragen:

  • Welke beperkingen ziet u voor de organisatie van deze dag voor de gemeente en de politiezone?
  • Denkt u dat de scenario's die op tafel liggen realistisch en haalbaar zijn en gefinancierd kunnen worden uit eigen middelen zonder gewestelijke steun voor de gemeente Oudergem en de 18 andere gemeenten?
  • Denkt u dat de verhoging van het aantal autoloze dagen een echte reflectie zal bieden over de verbetering van de mobiliteit, het milieu en de burgers?
  • Denkt u aan andere in te voeren maatregelen die een beter effect zouden hebben op de burgers, de mobiliteit en het milieu?
  • Kunt u de opzet van de editie van 2022 in Oudergem toelichten?

Ik dank u bij voorbaat.

Carinne Lenoir

Voor de partij DéFi Oudergem

Antwoord van de heer Matthieu Pillois, schepen:

Geachte mevrouw gemeenteraadslid,

Op 13 juni ontvingen alle Brusselse gemeenten inderdaad een brief van de Brusselse minister van Mobiliteit met het verzoek na te denken of het praktisch haalbaar is om meer autoloze dagen te organiseren vanaf 2023. Ook wordt ons gevraagd de kwesties op het vlak van impact en kosten in kaart te brengen.

Ik wil u eraan herinneren dat het onmogelijk is vooruitgang te boeken met een dergelijk project als niet alle gemeenten erbij betrokken zijn.

Een dergelijke mobilisatie brengt voor de plaatselijke autoriteiten heel hoge kosten met zich. Het vergt veel administratief werk van het gemeentepersoneel om wegen voor het verkeer af te sluiten en uitzonderingen te beheren. Alleen al voor het Chirec moeten in korte tijd honderden uitzonderingen worden toegestaan. Ook de plaatselijke politie wordt op deze dag volledig gemobiliseerd, waardoor die haar kerntaken niet kan uitvoeren. Bovendien is het gebrek aan personeel welbekend. Zijn er op dit moment geen andere prioriteiten voor onze politiekorpsen? Is het Gewest bereid de extra kosten van meer autoloze dagen op zich te nemen?

Bovendien plannen de gemeenten elk jaar een reeks activiteiten om van de autoloze dag een moment te maken waarop de bevolking bij elkaar wordt gebracht en gesensibiliseerd wordt. Voor één editie in Oudergem wordt ongeveer 8.000 euro uitgegeven en daarbij komen nog de overuren van het vele personeel dat op die dag werkt en de op zondag gewerkte uren recupereert. Het Gewest heeft ook besloten dit soort activiteiten niet langer te subsidiëren. U kunt zich dus wel de gevolgen voor de gemeentelijke financiën voorstellen als we meer van dit soort dagen zouden krijgen.

Als het doel van zo'n dag is de luchtverontreiniging te bestrijden door een modal shift van automobilisten naar het openbaar vervoer en zachte vervoerswijzen, dan moeten diezelfde automobilisten nog altijd een positieve ervaring hebben die hen ertoe aanzet deze modal shift te maken. De MIVB heeft echter aangegeven dat de toevoeging van een autoloze dag het gebruik van het openbaar vervoer met 25% zou doen toenemen, terwijl dit reeds verzadigd is. Voor de MIVB geeft de uitvoering van een dergelijke beslissing heel wat hoofdbrekens en dit initiatief zou contraproductief kunnen zijn: want als het mislukt, zouden de automobilisten die de ervaring beleven, teleurgesteld zijn over de kwaliteit van het aanbod en zou dit het tegenovergestelde effect kunnen hebben van wat werd beoogd, namelijk de automobilisten ertoe aanzetten hun gewoonten te veranderen. Bovendien is het openbaar vervoer op deze dag gratis. Wat zouden de gevolgen voor de inkomsten van de MIVB zijn als er meerdere van deze dagen per jaar zouden worden georganiseerd?

Bovendien worden veel sport-, commerciële, recreatieve (rommelmarkten enzovoort) en gezinsactiviteiten verstoord op de autoloze dag. Elk jaar hebben wij te maken met het ongenoegen van vele winkeliers, brocanteurs, sporters enzovoort die hun beroep, activiteit of sport niet kunnen uitoefenen op een autoloze dag. Wat als een werknemer of een koerier meerdere keren per jaar Brussel niet in mag of zich er niet mag verplaatsen? In ieder geval lijkt het mij meer dan noodzakelijk om de economische en verenigingswereld en de sociale partners te raadplegen alvorens een besluit te nemen. Zij zijn belangrijke actoren in het Brusselse leven en mogen niet worden vergeten.

Tot slot zou ik het standpunt van Inter-Environnement Bruxelles willen citeren, dat niet alleen zijn bedenkingen heeft bij de kosten-batenverhouding van een dergelijke operatie, maar ook verklaart dat dit soort "unieke, eenmalige en radicale" initiatieven niet tot "blijvende veranderingen" in het gedrag zal leiden. We moeten de voorkeur geven aan langetermijnacties om een echte modal shift te bewerkstelligen.

Ik ben het volledig eens met het laatste standpunt. Waarom willen wij de samenleving altijd verdelen door beperkingen op te leggen in plaats van positieve, verenigende actie te ondernemen? Moeten we de eventuele extra middelen om meer autoloze dagen te krijgen niet besteden aan de organisatie van acties om de gebruikers bewust te maken van de voordelen van een modal shift zonder de dwang van een totaal verbod, om dagen van actieve vervoerswijzen, dagen van gratis openbaar vervoer te creëren? Moeten we die middelen niet steken in de uitbreiding van het aanbod van het openbaar vervoer?

Zoals u ziet, is dit op papier zeker een lovenswaardig idee, maar in werkelijkheid is het verre van eenvoudig te verwezenlijken. Een dergelijke beslissing kan dus niet zomaar worden genomen.

De editie van 2022 vindt op 18 september voor het tweede opeenvolgende jaar plaats op het De Greefsquare en zal hierna op een andere plaats worden gehouden. Het programma van de festiviteiten wordt momenteel door de betrokken diensten uitgewerkt.

 

 

 

Zitting van 23.06.2022 - Documenten

 

De zittingsuitzending

 

Benchmarks

  1. 00:06:02 | Dringende punt aan de agenda - Nieuwe Gemeentewet - artikel 97
  2. 00:06:12 | Dringende punt aan de agenda - Nieuwe Gemeentewet - artikel 97
  3. 00:06:26 | Dringende punt aan de agenda - Nieuwe Gemeentewet - artikel 97
  4. 00:06:35 | Dringende punt aan de agenda - Nieuwe Gemeentewet - artikel 97
  5. 00:06:35 | Proces-verbaal van de Gemeenteraadszitting van 02.06.2022 - Goedkeuring
  6. 00:06:59 | Mededelingen : Lijst van opdrachten gegund via onderhandelingsprocedure.
  7. 00:07:03 | Mededelingen : Lijst van besluiten van de Burgemeester - artikelen 133 et 135 NGW
  8. 00:07:13 | Gemeentelijk reglement met betrekking tot de Vergadering van de Inwoners van Oudergem – akkoord over aanpassingen na evaluatie van het mechanisme
  9. 00:07:27 | Reglement betreffende de Gedeelde Begroting van Oudergem - Wijzigingen
  10. 00:08:05 | Verificatie van de gemeentekas vastgesteld op 31.03.2022
  11. 00:08:18 | Verificatie van de kas van de Regie voor Grondbeleid op datum van 31.03.2022
  12. 00:08:25 | Verenigde Anglicaanse Kerkfabriek - Holy Trinity - Dienstjaar 2021 - Compte
  13. 00:08:37 | O.C.M.W. - Begrotingsrekening, balans en resultatenrekening - Dienstjaar 2021 - Goedkeuring
  14. 00:15:38 | O.C.M.W. - Begrotingswijziging n 0 - dienstjaar 2022.
  15. 00:16:02 | Begrotingswijziging 0 - gewone en buitengewone dienst - dienstjaar 2021
  16. 00:16:33 | Gemeenterekening van het dienstjaar 2021 - Voorlopige afsluiting.
  17. 00:26:50 | Begrotingswijziging nr 1 gewone dienst en nr 2 buitengewone dienst - dienstjaar 2022
  18. 00:27:12 | Financiering van de buitengewone uitgaven door middel van kredieten - Begroting 2022 - Goedkeuring van het Marktonderzoek - Selectie van de te raadplegen bankinstellingen
  19. 00:27:36 | WASTRA - Principeakkoord over de weigering tot het sluiten van de ruilovereenkomst voor gemeentelijke onroerende goederen dat deel uitmaakt van de perimeter WASTRA, gelegen op Waversesteenweg 1085, 1103 en Triomflaan 51, en akkoord om deze onroerende goederen te verkopen
  20. 00:27:53 | Sloop- en verbouwingswerkzaamheden van het paviljoen Collin voor pedagogisch en educatief gebruik - wijziging van het administratief bestek na de inwerkingtreding van de wet van 18 mei 2022 tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
  21. 00:28:12 | Toetreding tot de aankoopcentrale van de Federale Pensioendienst (FPD) met het oog op een aansluiting bij de raamovereenkomst die een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening moet aanduiden.
  22. 00:28:12 | Renovatie van de Daniel Boonlaan- Openbare procedure - Goedkeuring van de gewijzigde administratieve bestek
  23. 00:28:28 | Autoloze dag - Goedkeuring van het akkoord dat op 18 mei 2022 gesloten werd tussen de burgemeester van Oudergem en de burgemeesters van de achttien andere gemeenten van het administratieve arrondissement van Brussel-Hoofdstad
  24. 00:28:47 | Vernieuwing van de Conventie tussen Atout Projet VZW en de gemeente Oudergem om het ter beschikking stellen van socio opvoedkundige animatoren voor jaren 2023-2025.
  25. 00:29:01 | Regie voor Grondbeleid - Dienstjaar 2021 - Rekening - Voorlopige goedkeuring
  26. 00:29:20 | Mondelinge vraag van mevrouw Martine Maelschalck en mevrouw Cécile Henrard (MR-OpenVLD) over de automatische aanhangigmaking
  27. 00:41:00 | Mondelinge vraag van mevrouw Marie-Pierre Bauwens en de heer Christian Grétry (ECOLO-GROEN): energiecrisis
  28. 00:48:52 | Mondelinge vraag van de heren François Lebovy en Christian Grétry (ECOLO-GROEN) : Oekraïne
  29. 01:01:59 | Mondeling vraag van mevrouw Martine Maelschalck en mevrouw Cécile Henrard (MR-openVLD) over de openbare fonteinen
  30. 01:08:21 | Mondelinge vraag van mevrouw Carinne Lenoir (DéFI) : autoloze dag
  31. 01:19:34 | Mondelinge vraag van de heer Marc Vandame (DéFI) over het illegaal volledig of gedeeltelijk opladen van elektrisch aangedreven voertuigen