Vacature: Administratief assistent - Dienst Burgerlijke Stand

Zin in een zinvolle baan? Gemotiveerd om mee te werken aan de uitdaging rond de modernisering van overheidsdiensten? Sluit je bij ons aan binnen het gemeentebestuur van Oudergem.

WIE ZIJN WIJ?

Oudergem is een gemeente in de zuidoostelijke kroon van Brussel. Haar ligging aan de rand van het Zoniënwoud en haar status als toegangspoort tot de stad maken van de gemeente een heus laboratorium inzake ruimtelijke ordening en stadsontwikkeling met respect voor de mens en zijn omgeving. 

Van kinderopvang tot stedenbouw, van openbare ruimte tot onderwijs en cultuur: het gemeentebestuur van Oudergem stelt dergelijke uitdagingen steeds centraal in zijn opdrachten als openbare dienst en in de dienstverlening aan het publiek.

De gemeente Oudergem start een aanwervingsprocedure met het oog op de aanwerving van een administratief assistent (M/V/X) voor de Dienst Burgerlijke Stand.

PROFIEL

  • Je hebt minimaal een diploma hoger middelbaar onderwijs of een gelijkwaardig diploma of erkend certificaat op zak;
  • Je kan wetteksten lezen, begrijpen en toepassen;
  • Je werkt vlot met informaticatools (Outlook, OfficeSuite, scannen). Kennis van Saphir is een pluspunt;
  • Ervaring in een openbare onthaalfunctie is een troef; waar nodig, leer je snel bij;
  • Je bent flexibel en kan administratief werk en publieke dienstverlening moeiteloos combineren;
  • Je bent analytisch, nauwgezet en hebt een vlotte pen;
  • Empathie en luisterbereidheid liggen aan de basis van je contacten met burgers.

OPDRACHT

De diensten Burgerlijke Stand, Bevolking en Vreemdelingenzaken maken deel uit van de algemene dienst Bevolking binnen het gemeentebestuur. Voor de Dienst Burgerlijke Stand zijn de belangrijkste thema's: de aangiftes wettelijk samenwonen, nationaliteit, geboorte, huwelijk, overlijden en de administratieve regeling van orgaandonatie, voornaamswijziging, genealogie, , voorafgaande verklaring euthanasie en laatste wilsbeschikking, ...

Het hele team werkt samen met het oog op een efficiënte, allesomvattende en bereidwillige dienstverlening aan de inwoners van Oudergem op basis van reglementaire en nauwkeurige administratieve procedures. De roeping van de openbare dienst komt ten volle tot uiting wanneer blijkt dat er tijd moet worden gemaakt om een vraag te begrijpen, dat procedures stap voor stap moeten worden afgewerkt en dat burgers 'mee' moeten zijn met wat er gebeurt. En dat allemaal en in alle omstandigheden met een brede glimlach.

De functie is gestoeld op 2 pijlers:

Onthaal van het publiek (loket)

  • Ten aanzien van vragen van burgers relevante informatie verstrekken;
  • De procedures uitleggen en toelichten, verduidelijken wat er bij een aanvraag komt kijken, duidelijk en begrijpbaar verwoorden welke informatie documenten bevatten;
  • Geregeld permanentie verzekeren buiten de kantooruren en op zaterdag (beurtrol binnen het team)

Administratieve taken

  • De aanvragen aan het loket volledig administratief opvolgen: dossiers en aangiftes samenstellen, gegevens invoeren, registers beheren, aktes opstellen met betrekking tot door de dienst behandelde thema's, vragen via telefoon en e-mail opvolgen, ...
  • Op de hoogte blijven van wetteksten, wetgeving en wijzigingen om de door de dienst behandelde thema's zo vlot mogelijk te beheersen;
  • Complexe dossiers die een nauwkeurige analyse vereisen doorgronden in overleg met het team  en de externe specialisten.

WE BIEDEN

  • Een afwisselende job met eigen inbreng, een voltijds contract (voor onbepaalde duur) met veel opleidingsmogelijkheden. 
  • Een wedde volgens de loonschalen in een openbaar ambt niveau C (vakantiegeld en eindejaarspremie), maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering en de mogelijkheid om een tweetaligheidspremie aan te vragen (via het Selor-examen). Relevante anciënniteit wordt volledig overgenomen. 
  • Tussenkomst in de abonnementskosten voor openbaar vervoer, gratis MIVB-abonnement. 
  • Een aantrekkelijke vakantieregeling.

GEÏNTERESSEERD?

Stuur je cv met motivatiebrief en een kopie van je diploma naar jobs@auderghem.brussels

Kandidaturen worden ingewacht tot 03/12/2023

Weerhouden kandidaten worden uitgenodigd voor een schriftelijke proef in de loop van de maand december 2023.

Het gemeentebestuur voert een actief diversiteitsbeleid door alle kandidaten gelijke kansen, een gelijkwaardige behandeling en gelijke toegang tot de selectieprocedure te waarborgen.