Vacature: Schoolbemiddelaar en coördinator van de wachtdienst (ESPAS) van het Preventiehuis van Oudergem

Algemene inlichtingen

  • Graad: technisch secretaris
  • Niveau: B
  • Dienst: PREVENTIE
  • Arbeidsregeling: deeltijds (23h)
  • Vereiste taalbrevetten: art. 8 en 9 § 1 (basisniveau)
  • Opleiding: bachelordiploma in humane wetenschappen of gelijkwaardig

Beschrijving van de functie

 De schoolmediator speelt een centrale rol bij het oplossen van conflicten waarbij leerlingen, ouders en het onderwijzend personeel betrokken zijn. Als neutrale en onpartijdige derde partij probeert de bemiddelaar een akkoord tussen de partijen te vergemakkelijken.

De fundamentele missie van de schoolmediator, die in strikte vertrouwelijkheid handelt, is de partijen te begeleiden bij het vinden van hun eigen oplossingen, rekening houdend met de verschillende perspectieven en individuele behoeften. Het uiteindelijke doel van deze aanpak is om het huidige geschil op te lossen of een verbroken relatie te herstellen.

Indien nodig leidt de bemiddelaar de begunstigden van de bemiddeling naar andere hulpbronnen, zoals psychologische, sociale of jeugdhulp. Naast deze verantwoordelijkheden speelt de bemiddelaar ook een coördinerende rol binnen de wachtdienst van het Preventiehuis van Oudergem.

De waakdienst biedt een volledige waaier van diensten aan, waaronder een luisterend oor, informatie, pedagogische ondersteuning, begeleiding en individuele en/of gezinsondersteuning. Een belangrijk aspect van deze missie is het terugdringen van schooluitval, waarbij de coördinator actief werkt aan het minimaliseren van het aantal vroegtijdige schoolverlaters zonder diploma.

Coördinatietaken

Schoolbemiddeling

  • Interveniëren in conflicten tussen leerlingen, ouders en onderwijzend personeel, op verzoek van de verschillende betrokken partijen.
  • Bemiddelingsverzoeken analyseren en de betrokken partijen informeren over de te nemen stappen.
  • Goed luisteren naar jongeren en leerkrachten en een ontmoeting hebben met de ouders om hun respectieve verwachtingen in te schatten.
  • Waar nodig mensen doorverwijzen naar andere hulpbronnen, zoals psychologische, sociale of jeugdhulpverlening.
  • Leerlingen begeleiden bij het zoeken naar een school of bij herinschrijving.
  • Helpen bij beroepsprocedures.
  • Ingrijpen in situaties van uitsluiting.
  • Administratieve ondersteuning bieden bij subsidieaanvragen.
  •  Groepsprojecten uitvoeren over onderwerpen als pesten, verslaving, voortijdig schoolverlaten, schoolbegeleiding, interculturaliteit en samenleven.

Coördinatie van de monitoringseenheid

  • Leiding geven aan, toezicht houden op en coördineren van de mentoractiviteiten.
  • Plannen van de mentorsessies in samenwerking met het docententeam.
  • Zorgen voor effectieve communicatie tussen de begeleiders en de begunstigde leerlingen.
  • Regelmatig de bijlessen evalueren en indien nodig aanpassingen voorstellen.
  • Activiteitenverslagen opstellen voor het grote publiek, subsidiërende instanties en lokale autoriteiten.
  • De dienst promoten.
  • De personeelsadministratie beheren: roosters, vakanties, afwezigheden, enz.
  • Ontwikkelen van partnerschappen, met name met onderwijsinstellingen
  • Individuele personeelsbeoordelingen uitvoeren

Vereiste vaardigheden

  • Uitstekende vaardigheden op het gebied van bemiddeling en conflictoplossing.
  • Vermogen om actief te luisteren en de behoeften van jongeren, leerkrachten en ouders te begrijpen.
  • Diepgaande kennis van de beschikbare psychologische, sociale en jeugdhulpbronnen.
  • Vaardigheden op het gebied van teamcoördinatie en projectmanagement.
  • Beheersing van interpersoonlijke communicatietechnieken.

Persoonlijke kwaliteiten

  • Empathie en begrip voor de realiteit van studenten, gezinnen en onderwijspersoneel.
  • In staat zijn om zelfstandig te werken en tegelijkertijd nauw samen te werken met de verschillende belanghebbenden.
  • Reactievermogen in noodsituaties en aanpassingsvermogen aan veranderende behoeften.
  • Discretie en vertrouwelijkheid bij het omgaan met informatie.

Solliciteren

Stuur uw cv samen met een begeleidende brief, een kopie van uw identiteitskaart en uw diploma (baccalaureaat) en een recent politiedossier naar het volgende e-mailadres: admin-prevention@auderghem.brussels.

Uiterste datum: uiterlijk 10 maart 2024.

Geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd voor een schriftelijke test op 18 maart 2024 (onder voorbehoud) en een mondeling interview in dezelfde week (nader te bepalen).