Gemeentelijk reglement betreffende hondenactiviteiten (opleidingscursussen, begeleide wandelingen, enz.)

Sectie 1 – INSCHRIJVING EN BIJDRAGE

Artikel 1. Inschrijving voor hondenactiviteiten staat open voor elke burger die wenst deel te nemen. Inwoners van Oudergem krijgen voorrang.

De voorinschrijving wordt goedgekeurd door de gemeente door instructies te sturen voor de betaling van de financiële bijdrage voor de gewenste activiteit.

  • Voor hondentrainingslessen bedraagt het tarief voor inwoners van Oudergem 5€/u. Aangezien een module uit 2 lesuren bestaat, is de prijs 10€/module. Het tarief voor niet-Oudergemnaars bedraagt 15€/u, of 30€/module. Het bedrag (10€ of 30€) moet gestort worden op de rekening van de gemeente Oudergem BE05 0910 0013 0775 met de volgende mededeling: BEA / Hondentraining / Achternaam.
  • Voor de begeleide hondenwandelingen onder bedraagt de prijs voor inwoners van Oudergem 5€ per wandeling. Voor Oudergemnaars bedraagt het tarief 15€ per wandeling. Het bedrag (5€ of 15€) moet gestort worden op de rekening van de gemeente Oudergem BE05 0910 0013 0775 met de volgende mededeling: BEA / Hondenwandeling / Achternaam.
  • Het College van Burgemeester en Schepenen bepaalt de tarieven voor andere activiteiten. De inschrijving wordt goedgekeurd na ontvangst van de financiële bijdrage. Een inschrijving is slechts geldig voor één hond.

In geval van annulering moet de deelne(e)m(st)er de gemeente ten minste 48 uur voor de activiteit op de hoogte brengen (telefonisch op 02/676.48.51 of per e-mail op animaux@auderghem.brussels). De bijdrage worden niet terugbetaald, behalve in geval van annulering van de activiteit door de gemeente. Deelne(e)m(st)er die de activiteit waarvoor ze zich hebben ingeschreven niet bijwonen zonder de Gemeente hiervan op de hoogte te stellen, worden niet toegelaten tot een volgende activiteit.

Artikel 2. In het geval van een ongeplande opschorting van een activiteit (onbekwaamheid van de instructeur(trice), sluiting van groene ruimtes, lockdown, enz), de deelne(e)m(st)er per e-mail worden ingelicht. Op een later tijdstip zal een nieuwe datum worden voorgesteld.

Artikel 3. Elke hondengeleid(st)er is verantwoordelijk voor eventuele ongevallen en/of schade veroorzaakt door zijn/haar honden. Hij/zij verbindt zich er daarom toe om een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering te hebben en op verzoek van de gemeente een bewijs hiervan per e-mail te sturen naar animaux@auderghem.brussels. De gemeente behoudt zich het recht voor om deelname aan activiteiten te weigeren als het bewijs niet wordt geleverd.

Artikel 4. Alle honden die deelnemen aan de activiteiten moeten gevaccineerd zijn: een kopie van het gezondheidsdossier van het dier moet op verzoek van de gemeente per e-mail worden gestuurd naar animaux@auderghem.brussels. Alle puppy's moeten ook gevaccineerd zijn volgens hun leeftijd. De gemeente behoudt zich het recht voor om deelname aan activiteiten te weigeren als een bewijs ontbreekt.

Artikel 5. Het aantal deelnemers is vastgesteld op tien honden per hondentraining en acht honden per hondenwandeling. Elke hond moet worden begeleid door een geleid(st)er. Als minder dan de helft van het maximale aantal deelnemers zich 48 uur voor de datum voor een activiteit aanmeldt, behoudt de gemeente zich het recht voor om de activiteit te annuleren en een nieuwe datum op een latere datum aan te bieden, of om eventueel gestorte bijdragen terug te betalen.

Sectie 2 – HONDENGELEID(STERS EN BEGELEID(ST)ERS / VERANTWOORDELIJKHEDEN

Artikel 6. De minimumleeftijd voor hondengeleid(st)ers is 14 jaar. Geleid(st)ers onder de 18 moeten worden begeleid door een verantwoordelijke volwassene. De belangrijkste eis is dat de geleid(st)er de hond onder controle houdt. Uitzonderingsgevallen worden door de aanwezige instructeur(trice) besproken en zijn beslissing is definitief.

Artikel 7. De geleid(st)er mag slechts met één hond tegelijk werken.

Artikel 8. Tijdens de activiteit is de geleid(st)er met zijn hond aanwezig en mag hij vergezeld worden door een echtgeno(o)t(e) of een kind van minstens 8 jaar.

Artikel 9. Voor hun eigen veiligheid en om de honden niet af te leiden, moeten alle andere personen die de hond vergezellen, of het nu familie of vrienden zijn, op afstand blijven van de plaats waar de activiteit plaatsvindt.

Artikel 10. Kinderen die deelnemen aan de activiteiten, als geleid(st)er of als begeleid(st)er, staan voor, tijdens en na de activiteiten onder de volledige verantwoordelijkheid van hun ouders.

Sectie 3 – HOND / GEZONDHEID EN VERANTWOORDELIJKHEDEN

Artikel 11. De activiteiten staan open voor honden van ten minste vier maanden oud.

Artikel 12. Loopse teven worden niet tot de activiteiten toegelaten.

Artikel 13. Honden moeten in goede gezondheid verkeren en ingeënt zijn. Zieke of gewonde honden worden niet tot de activiteiten toegelaten.

Artikel 14. Voor aankomst op de activiteit moet de hond zijn behoefte hebben gedaan en voldoende zijn uitgelaten om tijdens de activiteit op te kunnen letten.

Artikel 15. Alle honden vallen uitsluitend onder de verantwoordelijkheid van hun geleid(st)er. Elk ongeval valt onder de verantwoordelijkheid van de persoonlijke verzekering van de geleid(st)er. De gemeente kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld.

Artikel 16. Honden die een gevaar vormen (voor andere honden of aanwezige personen) moeten een muilkorf dragen.

Sectie 4 – MATERIAAL

Artikel 17. Tijdens de activiteiten moet de hond een halsband of tuig van het type "gentle leader" dragen.

Artikel 18. Spijkerhalsbanden en elektrische halsbanden zijn ten strengste verboden.

Artikel 19. Alle hondengeleid(st)ers moeten een leiband en zakjes voor hondenpoep bij zich hebben. Ze worden uitgenodigd om snoepjes mee te nemen om hun honden te belonen met geslaagde proeven.

Sectie 5 – DE ACTIVITEITEN 

Artikel 20. Honden moeten bij aankomst op het activiteitenterrein aan de leiband worden gehouden.

Artikel 21. Deelnemers worden verzocht 10 minuten voor aanvang van de activiteit aanwezig te zijn. Zodra de activiteit is begonnen, meldt de late geleid(st)er zich bij de instructeur(trice), die beslist of hij/zij al dan niet in de groep wordt opgenomen.

Artikel 22. Alle geleid(st)ers moeten de instructies van de instructeur(trice) opvolgen.

Artikel 23. De instructeur(trice) behoudt zich het recht voor een geleid(st)er en zijn/haar hond uit te sluiten van de activiteit indien hij/zij van mening is dat de geleid(st)er de andere honden stoort of een risico vormt voor de andere honden. Deze beslissing is definitief.

Artikel 24. Als de hond zijn behoefte doet, moet de geleid(st)er hem onmiddellijk oprapen.

Artikel 25. Het is verboden te roken, te eten of te drinken tijdens de hondenactiviteiten. Het is ook verboden een mobiele telefoon te gebruiken, behalve in uitzonderlijke omstandigheden.

Artikel 26. Het is verboden deel te nemen aan hondenactiviteiten onder invloed van alcohol of drugs.

Artikel 27. Het is verboden honden op welke manier dan ook te mishandelen.

Artikel 28. Vriendelijkheid en hoffelijkheid zijn essentieel.

Sectie 6 – HYGIËNE EN VEILIGHEID

Artikel 29. Geleid(st)ers en begeleid(st)ers verbinden zich ertoe de geldende veiligheids- en gezondheidsmaatregelen na te leven. 

Sectie 7 – DIVERSEN

Artikel 30. De gemeente wijst alle verantwoordelijkheid af in geval van verlies, diefstal of breuk van welke aard dan ook.

Artikel 31. Bij klachten moeten de deelnemers uiterlijk 48 uur na de activiteit per e-mail contact opnemen met de gemeente via animaux@auderghem.brussels.

Artikel 32. De deelnemers (geleid(st)ers en begeleid(st)ers) verbinden zich ertoe de regels van het terrein waar de activiteiten plaatsvinden na te leven.

Artikel 33. In geval van een ernstige overtreding van het reglement behoudt de instructeur(trice) zich het recht voor om de overtreder van de activiteit uit te sluiten.

Artikel 34. Bij ernstige en herhaalde overtredingen behoudt de gemeente zich het recht voor om de overtreder definitief uit te sluiten van de activiteit en van elke toekomstige activiteit.

Artikel 35. De toestemming van de deelnemers is vereist voor het maken van foto's tijdens de activiteiten, met het oog op publicatie van deze foto's op de door de gemeente gebruikte communicatiekanalen.

Artikel 36. Door zich in te schrijven voor activiteiten, verklaren de deelnemers zich te verbinden tot naleving van dit reglement.