Alle news
Openbare verlichting: een storing melden

02/05

Openbare verlichting: een storing melden

Met de digitalisering van het openbareverlichtingsnet in Brussel was het beheer van de storingen nog nooit zo makkelijk en efficiënt. Het betekent meer veiligheid en comfort voor de inwoners.

Sibelga heeft zojuist de integratie voltooid van de digitale mapping van het volledige Brusselse verlichtingsnetwerk met een nieuw gedigitaliseerd storingsbeheersysteem.

Zo kunnen we het hele proces van opvolging en oplossing van de storingen voortaan digitaal beheren. Dat is een vooruitgang met tal van voordelen voor het snel en efficiënt behandelen van problemen gekoppeld aan de openbare verlichting.

Facelift voor de applicatie voor het melden van storingen

Storingen van de openbare verlichting in Brussel kan je nu melden met een paar klikken via een applicatie die volledig werd herzien en geoptimaliseerd. 

Dankzij de interactieve kaart kan je de straatlampen nauwkeurig in beeld brengen en problemen lamp per lamp melden. Je kan ook het type storing aanduiden en indien nodig een foto toevoegen.

De reeds gemelde storingen zijn meteen ook te zien in de applicatie. Gedaan met gissen naar de plek waar het probleem zich voordoet. Met ons systeem kan je storingen meteen doorgeven.

Realtimefeedback

We begrijpen dat je een snelle reactie verwacht wanneer je ons een storing meldt. Dankzij het digitale beheer van het net worden onze technici meteen op de hoogte gebracht van alle problemen via hun tablet. Zo kunnen zij snel ingrijpen om het probleem te verhelpen.

Wij raden je daarom aan om storingen te melden via Sibelga.be. Via ons online platform kan je ons eenvoudig incidenten doorgeven en per e-mail op de hoogte worden gehouden van de vooruitgang.

Integratie in FixMyStreet

Om de communicatie met de gemeenten en het Gewest te vergemakkelijken, heeft Sibelga haar integratie met het platform FixMyStreet.Brussels geoptimaliseerd. Als je een storing meldt op FixMyStreet wordt die meteen doorgegeven aan onze teams opdat zij die onmiddellijk kunnen behandelen. Sibelga stuurt op zijn beurt de vooruitgang van het defect automatisch door naar FixMyStreet.

Grotere reactiviteit

Door deze volledige digitalisering kunnen wij nog sneller reageren op allerlei situaties. Zijn er meerdere lampen defect, dan zal de herstelling maximaal 2 werkdagen in beslag nemen. Voor één lamp bedraagt de hersteltijd maximaal 5 werkdagen. Je kan op ons rekenen om de verlichting in de straten zo snel mogelijk te herstellen, elke dag opnieuw!

Automatische detectie

Als gevolg van het stijgend gebruik van slimme ledlampen voor de openbare verlichting (reeds 17 000 ledlampen op een park van 90 000 lampen) kunnen wij storingen ook automatisch opsporen. Zelfs wanneer de lamp slechts gedeeltelijk defect is. Je hoeft de problemen dus niet langer manueel te melden. Wij zijn al op de hoogte!

Met de digitalisering van de verlichting kunnen we ook de lichtintensiteit aanpassen naargelang van de noden van elke zone. Andere voordelen? Energiebesparingen in bepaalde zones en een optimale lichtsterkte in de drukkere straten.

Een globale strategie

De digitalisering van het openbareverlichtingsnet past in een globale strategie voor het digitaliseren van de Sibelga-netten, zoals de uitrol van glasvezel en de slimme meters.

Ons doel is duidelijk: tegen 2030 een 100% slim openbareverlichtingspark tot stand brengen in Brussel. De digitalisering staat garant voor een performantere verlichting en tegelijkertijd voor een kleinere ecologische voetafdruk.

 

Een storing melden