Mondelinge vraag van Matthieu Pillois (LB) over de impact op de gemeente van de toekomstige baanrenovatiewerken op Brussels Airport

Mijnheer de burgemeester,
Geachte collega's,
In haar magazine 'Connect' van september 2019 informeert de directie van Brussels Airport de buurtbewoners van de luchthaven over de toekomstige ingrijpende renovatiewerken aan landingsbaan 07L/25R tijdens de zomer 2020.
De sluiting van deze baan betekent dat het gebruik van de landingsbanen tijdens de werken in Brussels Airport anders zal zijn dan in normale omstandigheden. Gedurende 6 weken zal de spreiding van de vluchten dus worden herzien. Dit zal een aanzienlijke geluidsimpact op onze gemeente hebben. Baan 01-19 die normaal enkel wordt gebruikt voor landingen, zal immers ook worden gebruikt voor opstijgingen.
Mijn vragen luiden dus als volgt:
  • Werd u door de luchthaven geïnformeerd over deze toekomstige fase van de werken en de gevolgen die dat zal hebben op het overvliegen van onze gemeente tijdens de hele zomer van 2020?
  • Wat is uw standpunt over deze werken en de impact ervan voor Oudergem?
  • Heeft de gemeente, sinds de laatste uitspraken in 2019, weet van geboekte vooruitgang in het dossier van de vliegtuigen die over Brussel vliegen?
Ik dank u.
Matthieu Pillois
Gemeenteraadslid
Antwoord van de heer Didier Gosuin, burgemeester
  • Op 6 december heb ik een brief van CEO Arnaud Feist ontvangen waarin werd meegedeeld dat de fase van de werken aan baan 07L/25R zou starten in de zomer 2020 en dit een impact zou hebben op het gebruik van andere banen. Zoals u heeft aangegeven, zal baan 01-19 die normaal enkel wordt gebruikt voor landingen, ook voor opstijgingen worden gebruikt. Tijdens de zomer van 2020 zullen er dus meer vliegtuigen over Oudergem vliegen.
  • Zoals u wellicht weet, zet ik mij als burgemeester en minister al meer dan 20 jaar in voor dit dossier. Tot op heden blijft het Geluidsbesluit, dat door mij op gang werd gebracht en dat meermaals door de juridische instanties werd bevestigd, vandaag het enige verdedigingswapen van de Brusselaars.
  • Ik pleit er al talrijke jaren voor om een echte exploitatiestrategie voor de luchthaven uit te werken met een minimale impact voor de buurtbewoners. Een economische ontwikkeling van Brussels Airport kan zeker worden overwogen en is zelfs wenselijk als dit in overeenstemming met de bestaande wettelijke bepalingen in Brussel gebeurt.
  • Dit verzoek wordt trouwens versterkt door de vonnissen van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel die tussen 2017 en 2019 zijn uitgebracht om een einde te stellen aan de overlast die wordt veroorzaakt door de vliegtuigen die de hoofdstad overvliegen. Justitie erkent dus het intensieve en buitensporige karakter van het overvliegen van de hoofdstad en daarom de ervaren overlast van duizenden inwoners.
  • Een van de oplossingen die op tafel ligt, is - herinner ik u - mijn strijd voor een progressief verbod op nachtvluchten die niet compatibel zijn met een luchthaven in de rand van een grote stad (bevestigd door de effectenstudie die in opdracht van de federale overheid werd uitgevoerd in aansluiting op het vonnis van juli 2017), evenals de uitbreiding van landingsbaan 07R/25L met 1.800 meter. Het is trouwens betreurenswaardig dat dit niet kon worden gedaan tijdens de renovatiewerken aan deze baan in 2015.
  • Sinds de vonnissen van 2019 heeft de gemeente Oudergem geen weet van vorderingen in dit dossier.
  • Zoals u wellicht weet, valt de bepaling van de luchtroutes uitsluitend onder de bevoegdheid van de federale regering en ligt de keuze van het gebruik bij Skeyes (voordien Belgocontrol). De federale overheid is meer dan ooit in gebreke. Ze zou structurele hervormingen moeten doorvoeren met, in het vizier, een echt plan dat de dichtstbevolkte gebieden vermijdt.
  • Het is de hoogste tijd dat alle betrokken partijen aan een concrete oplossing voor de spreiding van de vluchten kunnen werken die zowel de gezondheid van de Brusselaars als de economische activiteit kan waarborgen.
  • Ik heb dus de brief van Brussels Airport beantwoord door er de elementen in op te nemen die ik hiervoor heb uiteengezet.