Mondeling vraag van mevrouw Martine Maelschalck en mevrouw Cécile Henrard (MR-openVLD) over het verzoek tot heropening van de Pont Fraiteur
Mijnheer de Voorzitter,
Mevrouw de burgemeester,
Dames en heren van de Raad,
Beste collega's,
Aan de Visserijstraat wordt momenteel hard gewerkt (60 weken). Onze schepen van Mobiliteit heeft om de heropening van de Fraiteurbrug richting Elsene gevraagd, maar hij is door zowel het Brussels Gewest als de gemeente Elsene geweigerd.
Dit is geen erg "eerlijk" standpunt van het Gewest (of van de gemeente trouwens), want als de werkzaamheden in de Visserijstraat dreigen door te sijpelen naar de aangrenzende straten, dan is dat omdat deze smalle woonstraat sinds de sluiting van de Pont Fraiteur een doorgangsweg naar Brussel is geworden op weg naar de E411, wat zeker niet de bedoeling is. De automobilisten stromen vanuit Demey de kleine straatjes in, juist omdat ze weten dat ze de beroemde Pont Fraiteur niet kunnen passeren als ze doorrijden richting Delta.
Het lijkt ons dat wanneer de regionale autoriteiten een besluit nemen om een wijk te "kalmeren", zij er rekening mee moeten houden dat het probleem niet naar elders, naar andere gemeenten, wordt verplaatst.
Mobiliteit in Brussel is een overzicht waard.
Onze vragen luiden als volgt:
Over de Fraiteurbrug
- Wat zijn de beroepsmogelijkheden jegens het Gewest met betrekking tot zijn reactie op de Fraiteurbrug?
- Hoe evolueert de situatie op het gebied van mobiliteit sinds de sluiting van de Visserijstraat?
- Is er een omleidingsplan naar de hoofdwegen opgesteld, zoals aangekondigd door de minister (La DH, 31 augustus 2022)? Zo ja, levert het resultaten op?
Over de Visserijstraat
- Hoe is de communicatie georganiseerd tussen de ontwikkelaars en de gemeente, om de bewoners beter te informeren? De bezorgdheid van de bewoners van gebouwen met parkeerplaatsen is uiteindelijk terecht gebleken. Terwijl de toegang tot de parkeerplaatsen gegarandeerd was, behalve in het geval van naar behoren aangekondigde uitzonderingen, was het vorige week 4 dagen lang onmogelijk om de garages te verlaten. De aannemers, in dit geval VIVAQUA, hebben de bewoners van de wijk pas de avond tevoren via brievenbussen geïnformeerd.
Wij danken u voor uw steun.
Martine Maelschalck en Cécile Henrard, MR-Open VLD gemeenteraadsleden
- Antwoord van de heer Matthieu Pillois, Schepen
Dames raadsleden,
Op 5 september begon een groot bouwproject van 60 weken in de Visserijstraat.
Allereerst wil ik u eraan herinneren dat deze werkzaamheden meer dan noodzakelijk zijn gezien de toestand van het rioleringsnet, onder een verzwakte weg, verboden voor voertuigen van meer dan 3,5 ton, waar alleen bussen nog voorrang hebben. Het is een lang project, want de wegfundering moet opnieuw worden aangelegd, het hoofdriool gerenoveerd, alle individuele aansluitingen, het hele distributienetwerk, de openbare verlichting en de trottoirs... Overigens is over dit project ook nauw overleg gepleegd met alle omwonenden, zoals bij alle projecten voor de inrichting van de openbare ruimte.
Het budget voor dit project bedraagt bijna 1 miljoen euro.
De straat zal voor de duur van de werkzaamheden voor het verkeer worden afgesloten. Bewoners zullen natuurlijk toegang hebben tot hun huizen en garages. De toegang tot het restaurant op straat is ook gegarandeerd. Met betrekking tot de sluiting van de toegang tot de garages gedurende 4 dagen werden wij, evenals de omwonenden, door Vivaqua voor een voldongen feit gesteld. Wij hebben hen dan ook rechtstreeks verzocht ervoor te zorgen dat de garages zo snel mogelijk weer toegankelijk zouden zijn en dat deze situatie zich in de toekomst niet meer zou voordoen. Dit is gebeurd. Vivaqua heeft ons ook uitgelegd dat als de ingangen van de garage weer gesloten zouden worden, dit tijdelijk zou zijn terwijl de sleuven worden gegraven en opgevuld. Er zullen metalen platen worden gebruikt om de toegang te garanderen.
De fysieke afsluiting van het werkterrein wordt door Vivaqua gevraagd om evidente veiligheidsredenen binnen de bouwplaats. De afsluiting is ook noodzakelijk omdat VIVAQUA haar buizen op de weg legt bij gebrek aan ruimte op het trottoir, en het wegverkeer onvermijdelijk in conflict komt met de machines die op het terrein circuleren, alsook met de vrachtwagens die gedurende een beperkte tijd dubbel moeten parkeren om het laden en lossen van het materiaal mogelijk te maken. We hadden dus geen andere keuze dan de straat volledig af te sluiten.
Voor andere weggebruikers die de Visserijstraat willen gebruiken, is een omleiding ingesteld met borden. Hierdoor zal de verkeersstroom via de Beaulieulaan en de Michielslaan lopen. Wij hebben VIVAQUA gevraagd zo ver mogelijk voor de bouwplaats borden te plaatsen om de stroom auto's zo snel mogelijk naar grotere wegen te leiden en de woonwijk Les Pêcheries te vermijden.
U kunt zich voorstellen dat een dergelijk project maanden van tevoren wordt voorbereid. We praten al maanden over de routes van de omleidingen. Het was tijdens deze voorbereidende werkzaamheden dat de burgemeester en ik de Brusselse minister van Mobiliteit opnieuw hebben verzocht het besluit te nemen om de Fraiteurbrug in beide richtingen te heropenen. Ik zal niet terugkomen op de kern van de zaak, die we al vaak hebben besproken in verschillende gemeenteraden en waarbij we geen vooruitgang hebben geconstateerd wat betreft de mobiliteit op het terrein. Wij vonden het echter noodzakelijk de brug te heropenen om de opstoppingen in verband met omleidingen in nog kleinere buurtstraten dan de Visserijstraat te vermijden. Ik wil duidelijk maken dat dit geen verzoek is om de automobilisten te paaien. Wij ontvangen voortdurend e-mails van fietsers, voetgangers en bewoners die zich niet langer veilig voelen in de Visserijstraat, omdat zij vastzitten in de files van een weg die niet is aangepast aan een dergelijke stroom. We hadden kunnen proberen dit te voorkomen als het besluit om van de Fraiteurbrug een eenrichtingsweg te maken vooraf was besproken en bestudeerd. Helaas lijkt de geest van co-constructie van Good Move ver te zoeken. Bovendien heeft de gemeente geen andere rechtsmiddelen dan die welke reeds zijn aangewend.
Na verschillende aanmaningen ontvingen wij uiteindelijk enkele dagen voor het begin van de werkzaamheden een antwoord van het kabinet van de minister, dat ons verzoek om de Fraiteurbrug ongegrond was omdat er een omleiding was, via buurtstraten en niet via grote wegen. De geplande omleidingen veranderen niets aan het probleem van de heropening van de Fraiteurbrug. Het enige wat dit zal doen is een gebruikersstroom overbrengen van de ene straat naar andere buurtstraten die niet zijn aangepast om dergelijk verkeer te ontvangen. Ons verzoek tot heropening van de Fraiteurbrug blijft dus volledig relevant.
Ik zou hieraan willen toevoegen dat wij, na meer dan 9 maanden wachten sinds de eerste vergadering naar aanleiding van onze vragen over de situatie van de Visserijstraat, eindelijk door het Gewest zijn uitgenodigd voor de vergadering om de mobiliteitsstudie te lanceren. We wachten nu alleen nog op de precieze datum...
Wij hebben het Gewest ook gevraagd de fasen van de verkeerslichten op het kruispunt Michiels-Beaulieu aan te passen om het verkeer op de ringweg vlotter te laten verlopen. Helaas is aan dit verzoek nog niet voldaan. We hebben ook gevraagd om de afrit van de snelweg bij Michiels te sluiten om te voorkomen dat automobilisten een gevaarlijke en verboden U-bocht maken om de files in de buurt te doorbreken. Ook hier heeft de regio nog niet gereageerd op ons verzoek.
Wat de toekomstige wegverbeteringen betreft, kan ik nog niet zeggen wat voor kleine verbeteringen zijn gepland. Besprekingen met de gemeente Watermaal-Bosvoorde, de omwonenden en de politie zijn noodzakelijk.
Ten slotte zullen de omwonenden uiteraard bij elke nieuwe fase van het project worden geïnformeerd, alsook over eventuele wijzigingen in de mobiliteitsvoorwaarden waartoe wordt besloten.
Ik hoop dat ik uw vragen zo nauwkeurig mogelijk heb kunnen beantwoorden.
Matthieu PILLOIS
Zitting van 29.09.2022 - Documenten
De zittingsuitzending
Benchmarks
- 00:07:05 | Proces-verbaal van de Gemeenteraadszitting van 23.06.2022 - Goedkeuring
- 00:07:08 | Mededelingen : Lijst van besluiten van de Burgemeester - artikelen 133 et 135 NGW
- 00:07:14 | Mededelingen : Lijst van opdrachten gegund via onderhandelingsprocedure.
- 00:07:23 | O.C.M.W. - Begrotingswijziging n°1 - dienstjaar 2022.
- 00:07:38 | Sociale samenhang - Dienstjaar 2021 - Rekening
- 00:07:45 | Kerkfabriek Onze-Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand - Dienstjaar 2021 - Rekening
- 00:07:55 | Maison des Jeunes d'Auderghem - Dienstjaar 2021 - Rekening
- 00:08:00 | Evolutie van het pensioensfonds - Resultaat van het dienstjaar 2021.
- 00:08:08 | Gebruikmaking van de diensten van de inschrijver aan wie de raamovereenkomst is gegund door de aankoopcentrale van de FPD en stemming van de documenten betreffende de vaststelling van een aanvullend pensioen voor het contractueel personeel
- 00:08:26 | Beroep tegen twee vonnissen van het rechtbank van eerste aanleg van 22 oktober 2021 (aff. 2020/1002/A & 2020/976/A) en betreffende de ingekohierd belastingen op vaste panelen ten laste van BVBA CLEAR CHANNEL BELGIUM - Aanslagjaar 2019 - derde en vierde kwaartal - Machtiging om gerechtelijke procedures in te dienen - BEDRAG: 161.775,00 €
- 00:08:35 | Indiening van een verzoekschrift tot tussenkomst in de vernietigingsprocedure ingedend tegenover de bouwvergunning die op 31 maart 2022 door de gedelegeerde ambtenaar is verleend aan S.A. Bataves voor de uitvoering van het WASTRA-project - Machtiging om naar de rechter te stappen
- 00:08:45 | Gemeentepersoneel: Wijziging van het arbeidsreglement - art. 26 "Omstandigheidsverlof"
- 00:08:58 | Uitbetaling der toelages ingeschreven in de gewone begroting van het dienstjaar 2022 voor de culturele en vaderlandslievende vereningen
- 00:09:08 | Uitbetaling der toelage ingeschreven in de gewone begroting van het dienstjaar 2022 voor de vzw Cheval & Forêt
- 00:09:18 | Opdracht betreffende de energie prestatie van het gebouw - subsidiëring overeenkomst - hernieuwing van de subsidie-overeenkomst voor het loon van de aagestelde beambten
- 00:09:29 | Label 'Diervriendelijke Gemeente' - Facultatieve subsidie voor gemeenten 2022 : Akkoord over de facultatieve subsidie voor de toekenning van dierenartscheques en de ondersteuning van de verlenging van het dienstencontract met de toepassing Animal Research
- 00:09:43 | Gemeentelijk reglement betreffende de toekenning van de« Dierenartscheque »- premie voor huisdieren
- 00:10:36 | Goedkeuring van een aanhangsel bij de gemeentelijke overeenkomst voor sociale cohesie tussen de gemeente Oudergem en de Franse Gemeenschapscommissie (van 01/01/2023 tot 31/12/2023)
- 00:10:44 | Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Ukkel, Watermaal-Bosvoorde, Oudergem betreffende de bemiddelingsdienst in het kader van de wet op de gemeentelijke administratieve sancties voor politiezone 5342 – verlenging.
- 00:11:04 | Project Delen van bakfietsen en elektrische fietsen voor de inwoners. Goedkeuring van de overeenkomst.
- 00:11:13 | Reglement op de aanleg van dropzones voor gedeelde voertuigen zoals steps en fietsen - goedkeuring
- 00:11:26 | Samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse Gemeenschapscommissie, de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en vzw Muntpunt betreffende de toepassing van een gemeenschappelijk regioreglement in alle Nederlandstalige openbare Bibliotheken in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest
- 00:11:40 | Mondelinge vraag van mevrouw Carinne Lenoir (DéFI) : wegwerkzaamheden in Visserijstraat
- 00:13:44 | Mondeling vraag van mevrouw Martine Maelschalck en mevrouw Cécile Henrard (MR-openVLD) over het verzoek tot heropening van de Pont Fraiteur
- 00:24:35 | Mondelinge vraag van mevrouw Vincianne Lerate (DéFI): Energiecrisis en koopkracht
- 00:27:02 | Mondeling vraag van mevrouw Martine Maelschalck en mevrouw Cécile Henrard (MR-openVLD) over de energie- en economische crisis
- 00:42:35 | Mondelinge vraag van mevrouw Marie-Pierre Bauwens en de heer Christian Grétry (ECOLO-GROEN): Wereldkampioenschap voetbal in Qatar
- 00:46:56 | Mondelinge vraag van mevrouw Christine Bogaert (DéFI) over de hinder van overvliegende vliegtuigen rond de luchthaven Brussel-Nationaal
- 00:53:35 | Mondelinge vraag van de heer Marc Vandame (DéFI) over de invoering van een blauwe zone in bepaalde straten in Watermaal-Bosvoorde grenzend aan onze gemeente Oudergem
- 00:57:56 | Mondeling vraag van mevrouw Martine Maelschalck en mevrouw Cécile Henrard (MR-openVLD) over het Good Move plan
- 01:02:36 | Mondeling vraag van mevrouw Martine Maelschalck en mevrouw Cécile Henrard (MR-openVLD) over geldautomaten