Vacature: Hoofd maatschappelijk assistent·e - OCMW

Wij zijn momenteel op zoek naar een voltijdse Hoofd Maatschappelijk Assistent(e) voor de Algemene Maatschappelijke Dienst en de Jeugdcel van het OCMW van Oudergem. Zoekt u een betekenisvolle functie, dicht bij de mens? Sluit u dan bij ons aan in het OCMW van Oudergem. 

Het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW) heeft als taak aan personen en gezinnen de nodige maatschappelijke hulp te verlenen opdat iedereen een leven zou kunnen leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid. Met dit doel voor ogen kan het aan elke persoon die op zijn grondgebied verblijft, maatschappelijke hulp en/of diverse diensten verlenen (juridische bijstand, schuldbemiddeling, hulp bij tewerkstelling, thuiszorg, plaatsing in een rusthuis, enz.). 

Als OCMW in het Brussels gewest, terwijl we een organisatie op menselijke maat blijven, streven we ernaar dicht bij de begunstigden te staan. Deze aanpak stelt ons in staat om een gepersonaliseerde en attente ondersteuning te bieden aan elk van onze begunstigden, rekening houdend met hun specifieke behoeften en individuele situatie. Ons doel is om onze begunstigden gedurende hun hele traject te begeleiden, hen te helpen hun moeilijkheden te overwinnen en hun levenskwaliteit op een duurzame manier te verbeteren.

Uw opdrachten

Binnen de Algemene Maatschappelijke Dienst en de Jeugdcel, en onder de verantwoordelijkheid van de Directeur Maatschappelijke Actie, bent u verantwoordelijk voor het coördineren en begeleiden van het werk van de maatschappelijk assistenten, in overeenstemming met de wetten, de interne gedragslijnen en de procedures van het centrum, waarbij u er te allen tijde over waakt de gebruikers centraal te stellen in de maatschappelijke interventie. U draagt bij aan het realiseren van de doelstellingen van de maatschappelijke dienst in lijn met het maatschappelijk actiebeleid van het centrum en motiveert de teams om te streven naar kwalitatief maatschappelijk werk, afgestemd op de gesignaleerde maatschappelijke behoeften.

In samenwerking met de 2e hoofdmaatschappelijk assistent van de algemene maatschappelijke dienst en jeugdcel:

Teambegeleiding:

  • U coördineert en begeleidt een team van 13 maatschappelijk assistenten
  • U zorgt voor een eerlijke verdeling van de werkdruk
  • U leidt teambijeenkomsten en zorgt voor horizontale en verticale informatie-overdracht
  • U springt bij bij afwezigheid van andere verantwoordelijke hoofdmaatschappelijk assistenten

Kwaliteitsbeheer:

  • U waarborgt de kwaliteit van de maatschappelijke onderzoeken, sociale rapporten en voorstellen voor interventie die aan het Bijzonder Comité worden voorgelegd
  • U bereidt het Bijzonder Comité van de Maatschappelijke Dienst voor en verzorgt het secretariaat en de opvolging ervan
  • U neemt deel aan het opstellen van documenten voor subsidieaanvragen en activiteitenverslagen

Ontwikkeling en innovatie: 

  • U analyseert en stelt verbeteringen voor voor de werkprocessen, de werking en de organisatie van de dienst
  • U draagt bij aan de ontwikkeling en opvolging van een vormingsplan
  • U suggereert en begeleidt de implementatie van innovatieve projecten

Representatie en samenwerking: 

  • U vertegenwoordigt het OCMW bij externe organisaties die op dezelfde terreinen actief zijn, in opdracht van het management, en zorgt voor terugkoppeling
  • U werkt samen met de verschillende maatschappelijke diensten van het OCMW en met externe maatschappelijke diensten
  • U draagt bij aan het verzamelen en analyseren van statistieken in samenwerking met de Directeur Maatschappelijke Actie

Uw profiel

  • In het bezit van een bachelordiploma Maatschappelijk Werk
  • Minimaal 5 jaar ervaring in het domein van de maatschappelijke actie
  • Bewezen leiderschapskwaliteiten en goed managementvermogen
  • Oplossings- en resultaatgericht
  • Ervaring in teambegeleiding is gewenst
  • Diepgaande kennis van de sociale wetgeving en de deontologie
  • Kennis van de instellingen en hun functioneringsregels
  • Beheersing van gangbare kantoortoepassingen; kennis van GesDos/Eos is een pluspunt
  • Vaardigheden in proces- en projectbeheer
  • Uitstekende relationele en luistervaardigheden
  • Vermogen om complexe en uiteenlopende situaties te beheren
  • Betrokkenheid en gevoel voor openbare dienstverlening

Ons aanbod

  • Een verantwoordelijke, boeiende en mensgerichte, voltijdse functie.
  • Een salaris conform de barema's van het openbaar ambt niveau BH5 (vakantiegeld en eindejaarspremie), de relevante anciënniteit wordt volledig overgenomen.
  • Maaltijdcheques (€8/dag).
  • Hospitalisatieverzekering.
  • Aanvullend pensioen.
  • Een gratis abonnement op de MIVB en tussenkomst in de kosten van een abonnement op het andere openbaar vervoer en/of fiets/voetgangersvergoedingen.
  • Een aantrekkelijk verlofstelsel.
  • Een gevarieerde job met verantwoordelijkheden en persoonlijke inbreng, met veel mogelijkheden voor vorming.
  • Een goede werk-privébalans.
  • De kans om deel uit te maken van een dynamische en solidaire dienst.

Hoe solliciteren? 

Stuur ons vóór 31 oktober 2025 uw cv, motivatiebrief en een kopie van uw diploma van maatschappelijk werker of gelijkwaardig diploma naar het volgende adres: jobs@auderghem.brussels. Het schriftelijk examen vindt plaats op dinsdag 4 november. Kandidaten die geslaagd zijn voor het schriftelijk examen worden uitgenodigd voor het mondeling examen op donderdag 13 november 2025. Houd rekening met deze data wanneer u uw sollicitatie verstuurt. 

Wij zorgen voor een actief diversiteitsbeleid door gelijke kansen, gelijke behandeling en gelijke toegang tot de selecties te garanderen voor al onze kandidaten.