De Vlaamse Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft op donderdag 17 juli 2025 de milieuvergunning vernietigd die in maart 2024 door de Vlaamse Regering werd toegekend aan de nationale luchthaven van Zaventem (Brussels Airport). Die vergunning werd op ruime schaal bekritiseerd, onder meer door het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en verschillende gemeenten – waaronder Oudergem – wegens het gebrek aan ambitie in de strijd tegen geluidsoverlast.
- Een op vele fronten betwiste vergunning
- Tijdens het openbaar onderzoek over de verlenging van de vergunning heeft de gemeente Oudergem haar inwoners opgeroepen om zich uit te spreken en steun te betuigen aan een aantal fundamentele eisen, waaronder:
- Een verbod op nachtvluchten;
- Het afstemmen van de nachtperiode op de internationale normen (22u–7u);
- Een vermindering, of op zijn minst het behoud, van het huidige aantal vliegbewegingen;
- Het respecteren van de geluidsnormen zoals vastgelegd in het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de bestrijding van vliegtuiglawaai;
- Het invoeren van een lage-emissiezone in het luchtruim, zodat enkel stillere en op termijn koolstofarme vliegtuigen toegang krijgen tot de luchthaven;
- Een doeltreffende controle op het naleven van de vergunningsvoorwaarden, met bijhorende sancties bij inbreuken;
- Transparante samenwerking tussen de drie gewesten, met jaarlijkse studies die publiek toegankelijk zijn.
De vergunning die door Vlaanderen werd afgeleverd, voorzag onder andere in een beperking van het aantal vliegbewegingen tot 240.000 per jaar tegen 2032 en in een vermindering van de nachtelijke geluidshinder met 30% tegen 2030. Voor vele publieke actoren en burgers gingen deze maatregelen echter lang niet ver genoeg.
Een beslissing gebaseerd op het niet-naleven van het Europees recht
De vernietiging van de vergunning is het gevolg van een fundamenteel tekort: het niet-naleven van de verplichte procedure van de "balanced approach", opgelegd door het Europese recht (Verordening (EU) nr. 598/2014), voor elke beperking van de exploitatie van luchthavens. Deze procedure vereist een grondige, transparante en participatieve analyse alvorens beperkende maatregelen kunnen worden opgelegd, met name op het vlak van geluid.
De plafonnering van het aantal vluchten en de bijkomende beperkingen op nachtvluchten werden onwettig verklaard omdat deze procedure niet werd gevolgd. De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft dan ook terecht beslist om de vergunning te vernietigen.
En nu?
Ondanks de vernietiging staat de Vlaamse jurisdictie, bij wijze van uitzondering, toe dat Brussels Airport tot en met 30 juni 2029 verder wordt uitgebaat onder de voorwaarden van de vernietigde vergunning. Deze termijn moet het mogelijk maken om de procedure van de "balanced approach" correct te doorlopen en een nieuwe, wettige vergunning af te leveren.
De gemeente Oudergem blijft zich inzetten
Deze beslissing bevestigt de noodzaak van een strengere regulering van het luchtverkeer boven Brussel. De gemeente Oudergem zal zich blijven inzetten voor de bescherming van haar inwoners tegen luchtvaartlawaai en pleit voor een eerlijke, duurzame en milieuvriendelijke aanpak die de volksgezondheid respecteert.
Meer weten over het luchtverkeer boven Oudergem?