Op de website van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal kunt u het officiële klachtenformulier invullen, door te klikken op “CONTACT” klikt en vervolgens op “Bezwaar indienen”, waarna het mogelijk enkele seconden duurt voor het formulier geopend wordt in het nieuwe tabblad.
https://www.airportmediation.be/nl/index.html
Ombudsdienst
De Ombudsdienst is autonoom, neutraal en onpartijdig en werkt onafhankelijk van de diensten van het Directoraat-generaal Luchtvaart (D.G.L.V.) die verantwoordelijk zijn voor de luchtwaardigheid, de veiligheidskeuring, luchtvaartoperaties, het onderhoud en de uitreiking van vergunningen.
De Ombudsdienst functioneert onafhankelijk ten opzichte van alle partijen die rechtstreeks betrokken zijn bij het beheer van de luchthaven (B.A.C., skeyes…..), wat hem niet belet samen te werken met de verschillende instanties in het belang van het nastreven van de genoemde missies.
De Ombudsdienst voert zijn opdrachten in alle onafhankelijkheid uit en kan, in redelijke mate en binnen een redelijke termijn, en onverminderd de in de luchtvaartsector gebruikelijke vertrouwelijkheidsclausules, gebruik maken van alle informatie waarover het Directoraat-generaal van de Luchtvaart, de exploitant van de Luchthaven Brussel-Nationaal en skeyes beschikken, en die nodig is voor de uitvoering van zijn missies.
Een centraal contactpunt toegankelijk voor iedereen, overheden, burgers en operatoren met als doel:
- Het verstrekken van informatie over de geluidshinder van de vliegtuigen;
- Het verzamelen, registreren en analyseren van de klachten en de suggesties van omwonenden;
- De bemiddeling te vergemakkelijken tussen de verschillende bij deze problematiek betrokken partijen en het hervatten van de missies zoals opgedragen in de wet van 28 oktober 2010:
- Geschillen met passagiers
- Instapweigering
- Klachten van passagiers over de werking van de luchthaven.
De Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal werd opgericht door het koninklijk besluit van 15 maart 2002.
De oprichting van deze dienst beoogt de ontwikkeling van een organisme dat, ten behoeve van de omwonenden, de gemeentebesturen en de luchtvaartmaatschappijen, de trajecten van de vliegtuigen en de ontwikkeling van de veroorzaakte geluidshinder controleert en opvolgt, de burgers informeert en hun klachten behandelt.
Anderzijds zal de Ombudsdienst een jaarlijks verslag omtrent haar activiteiten overmaken aan de Minister van Mobiliteit en Vervoer. Dit verslag omvat suggesties en voorstellen betreffende de exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal en met name betreffende de naleving van de huidige geldende geluidsnormen, de meetresultaten en de gebruikte vliegtuigtypes.
De Ombudsdienst beschikt niet over de bevoegdheid om sancties te treffen bij eventuele onregelmatigheden.
Missies
De opdrachten van de Ombudsdienst werden als volgt bepaald:
- Het verzamelen en het behandelen van de klachten en de suggesties van de omwonenden over het gebruik van de Luchthaven Brussel-Nationaal;
- Het verzamelen en het verspreiden van informatie over de gevolgde trajecten en de geluidshinder van de vliegtuigen die de Luchthaven Brussel-Nationaal gebruiken;
- Het verzamelen, het registreren en het analyseren van alle pertinente inlichtingen voor het behandelen en het bepalen van de oorzaken van klachten van de omwonenden van de luchthaven;
- Het up-to-date houden van de documentatie over de geluidshinder en de trajecten van de vliegtuigen op de Luchthaven Brussel-Nationaal;
- Het oplossen van alle geschillen en zorgen voor de rechten van de passagiers op alle luchthavens in België.
Hoe een klacht indienen ?
Op de website van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal kunt u het officiële klachtenformulier invullen, door te klikken op “CONTACT” klikt en vervolgens op “Bezwaar indienen”, waarna het mogelijk enkele seconden duurt voor het formulier geopend wordt in het nieuwe tabblad.