Eerste inschrijving in België voor EU-onderdanen
Een EU-burger die langer dan drie maanden in België wil verblijven, moet uiterlijk bij het verstrijken van de periode van drie maanden na de datum van binnenkomst in België een verklaring van inschrijving (bijlage 19) aanvragen bij de gemeentelijke administratie van de plaats waar hij verblijft.
!! Nieuwe bepalingen vanaf 1 september 2025!
Vanaf 1 september 2025 moet een EU-burger die langer dan 3 maanden in België wil verblijven, een volledig dossier indienen samen met zijn aanvraag van een verklaring van inschrijving (bijlage 19). Doet hij dat niet, dan wordt de aanvraag niet in overweging genomen.
Concreet betekent dat dat het gemeentebestuur enkel een aanvraag voor een verklaring van inschrijving aanvaardt als de EU-burger op het moment van de aanvraag aantoont dat hij/zij EU-burger is én alle documenten voorlegt die het statuut aantonen waaronder hij langer dan 3 maanden in België wil verblijven (werknemer, persoon met voldoende bestaansmiddelen enz.).
Indien de aanvrager niet aantoont dat hij een EU-onderdaan is, neemt de gemeente de aanvraag tot inschrijving niet in overweging.
Voor wie?
Alle burgers van de Europese Unie die meer dan 3 maanden in het Koninkrijk willen verblijven en daardoor onderworpen zijn aan de inschrijvingsprocedure in België met het oog op het verkrijgen van een Belgische verblijfsvergunning.
De aanvraag van een attest van inschrijving
procedure in 3 stappen bij de gemeente
- Eerste afspraak: indienen van alle noodzakelijke documenten voor de aanvraag van een verklaring van inschrijving. Het dossier moet volledig zijn om in aanmerking te komen. Indien het dossier gevalideerd wordt, ontvang je van de dienst Vreemdelingen een uitnodiging voor een tweede afspraak.
- Tweede afspraak: aanvraag van de verblijfsvergunning.
- Bezoek zonder afspraak: afhaling van de verblijfsvergunning
Welke documenten moet je meebrengen?
De documenten die je bij de eerste afspraak moet voorleggen, hangen af van het statuut waaronder je in België wilt verblijven.
Werknemer in loondienst:
- paspoort of nationale identiteitskaart; en
- een arbeidsovereenkomst (aanvaard voor een duur van minstens 3 maanden én minstens 12 u./week); of
- een verklaring van indienstneming; of
een attest van tewerkstelling (bijlage 19bis), in te vullen door de werkgever
+
- huurovereenkomst of certificaat van de persoon bij wie je gehuisvest bent; en
- één pasfoto; en
- 25 euro voor de dossierkosten
Werknemer in een andere Europese lidstaat of voor een niet-Belgisch bedrijf, terwijl u in België verblijft (= inschrijving als houder van voldoende bestaansmiddelen)
- paspoort of nationale identiteitskaart; en
- arbeidsovereenkomst en bijkomende documenten voor gedetacheerden (Limosa, loonfiches enz.); en
bewijs van een ziektekostenverzekering: EZVK (Europese ziekteverzekeringskaart), privéverzekering, S1-formulier, inschrijving bij een Belgisch ziekenfonds
+
- huurovereenkomst of certificaat van de persoon bij wie je gehuisvest bent; en
- één pasfoto; en
- 25 euro voor de dossierkosten
Zelfstandige:
- paspoort of nationale identiteitskaart; en
- bewijs van recente inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen met een ondernemingsnummer (aan te vragen bij het ondernemingsloket); en
bewijs van aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen (bewijs wordt door het gekozen sociaal verzekeringsfonds rechtstreeks naar de gemeente van je woonplaats gestuurd op vreemdelingen@oudergem.brussels)
+
- huurovereenkomst of certificaat van de persoon bij wie je gehuisvest bent; en
- één pasfoto; en
- 25 euro voor de dossierkosten
Werkzoekende
- paspoort of nationale identiteitskaart; en
- een inschrijving bij de bevoegde werkgelegenheidsdienst (ACTIRIS); of
kopieën van sollicitatiebrieven, cv, eventuele contracten voor bepaalde of tijdelijke duur
+
- huurovereenkomst of certificaat van de persoon bij wie je gehuisvest bent; en
- één pasfoto; en
- 25 euro voor de dossierkosten
Student
- paspoort of nationale identiteitskaart; en
- bewijs van inschrijving aan een georganiseerde, erkende of gesubsidieerde onderwijsinstelling; en
- bewijs van een ziektekostenverzekering: EZVK (Europese ziekteverzekeringskaart), privéverzekering, S1-formulier, inschrijving bij een Belgisch ziekenfonds; en
een bewijs van voldoende financiële middelen of een verklaring op eer;
+
- huurovereenkomst of certificaat van de persoon bij wie je gehuisvest bent; en
- één pasfoto; en
- 25 euro voor de dossierkosten
Houder van voldoende bestaansmiddelen (rentenier, financieel ondersteund door een derde, gepensioneerde ...)
- paspoort of nationale identiteitskaart; en
- het bewijs van de voldoende (financiële) middelen:
- ofwel de middelen waarover de burger van de Unie persoonlijk beschikt;
- ofwel de bestaansmiddelen die hij daadwerkelijk verkrijgt via een derde persoon; en
bewijs van een ziektekostenverzekering: EZVK (Europese ziekteverzekeringskaart), privéverzekering, S1-formulier, inschrijving bij een Belgisch ziekenfonds
+
- huurovereenkomst of certificaat van de persoon bij wie je gehuisvest bent
- één pasfoto
- 25 euro voor de dossierkosten
EU-familielid van een EU-burger of van een Belg
- paspoort of nationale identiteitskaart; en
- bewijs van de bloed- of aanverwantschap of van partnerschap; en
+
- huurovereenkomst of certificaat van de persoon bij wie je gehuisvest bent; en
- één pasfoto; en
- 25 euro per persoon voor de dossierkosten
Hoe?
Verblijfsaanvragen kunnen alleen op afspraak worden ingediend.
Maak online een afspraak of bij de receptie van de afdeling Bevolking.
Tijdens de avondpermanentie op donderdag worden er geen afspraken gemaakt voor een eerste inschrijving.
Alle personen die een verklaring van inschrijving aanvragen moeten aanwezig zijn tijdens de eerste en tweede afspraak. Bij de derde afspraak moeten alle personen van 12 jaar of ouder aanwezig zijn.
Waar?
Gemeentehuis van Oudergem
12 Emile Idiersstraat,
Gelijkvloers (niveau 0), dienst Bevolking - Burgerlijke stand
Dienst verantwoordelijk voor deze procedure: Dienst Vreemdelingen
Wanneer?
Openingsuren van Dienst Vreemdelingen
Op de dag van de afspraak meld je je aan, voor je de lokettenzaal binnengaat, via de ticketzuil (tik op 'Ik heb een afspraak') met behulp van de bevestigingscode die je via e-mail of sms ontvangen hebt.
Kostprijs van de procedure
25 euro voor de inschrijving en vervolgens, als de aanvraag wordt gevalideerd, 27,20 euro voor de verblijfsvergunning (bedrag voor 2025; dat bedrag wordt ieder jaar op 1 januari geïndexeerd).
Zie de pagina 'Bevolking: Documenten - Tarieven'
Zie ook
Wettelijke grondslagen:
- Koninklijk besluit van 4 juli 2025 tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestigingen en de verwijdering van vreemdelingen;
- Ministerieel besluit van 4 juli 2025 tot vaststelling van de inwerkingtreding van bepaalde artikelen van het koninklijk besluit van 12 december 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, wat betreft de aanvraag voor een verklaring van inschrijving door burgers van de Unie.
Deze besluiten doen vanaf 1 september 2025 de bepalingen in het koninklijk besluit van 12 december 2023 in werking treden, die de burgers van de Europese Unie verplichten om alle vereiste documenten voor te leggen bij het indienen van hun aanvraag ('bijlage 19').
Andere inlichtingen
Bij vragen kan u contact opnemen met de dienst Vreemdelingen:
- per e-mail: vreemdelingen@oudergem.brussels
- telefonisch: 02 676 48 94
Of bezoek de website van de Dienst Vreemdelingenzaken: DOFI.IBZ.BE - Burgers van de EU.
IRISbox
Zodra je een geldige verblijfsvergunning hebt, kan je de meeste administratieve documenten die je aanbelangen gratis en onmiddellijk verkrijgen via Irisbox.be (gezinssamenstelling, woonplaatsverklaring, uittreksel uit het strafregister ...).