Alle news
Digitale schoonmaak

27/04

Plan je digitale lenteschoonmaak

Heb je ooit al gehoord van de Digital Cleanup Day? Elk jaar op de 3e zaterdag in maart is het wereldwijd Digital Cleanup Day, een dag waarop we allemaal worden uitgenodigd om onze eigen digitale schoonmaak te organiseren. Voor professionals is het een kans om in hun bedrijf een gezamenlijke schoonmaaksessie te plannen en geleidelijk hun impact op het milieu te verminderen.

Waarom een Digital Cleanup organiseren? 

Zoveel mogelijk mensen bewust maken van de van digitale technologie is al een eerste stap. Hetzelfde geldt voor het veranderen van onze gewoonten om over te gaan op een zinvolle en verantwoorde digitale aanpak. Wil je je teams motiveren en verenigen rond een geëngageerd project? Waarom organiseer je geen schoonmaakactie voor het hele bedrijf? Hoe pak je dit aan? Er zijn een aantal eenvoudige praktische dingen die je kunt doen. Volg deze gids en ontdek onze goede praktijken. 

Onze tips voor een goede digitale schoonmaak

  1. Je personeel sensibiliseren 

Elke actie telt, zelfs de kleinste. Er zijn veel manieren om de belangrijkste boodschappen over verantwoorde digitale technologie te delen: een mededeling, een quiz, een workshop (zoals die van The Digital Collage), een training, een conferentie, een documentaire, een MOOC, enz. Je teams zullen zich snel realiseren dat de aanpak goed gefundeerd is: digitale vervuiling verminderen betekent zorg dragen voor de planeet en handelen in het voordeel van toekomstige generaties. 

  1. Aan de slag met data 

Waarom is het belangrijk om je data op te ruimen? De opeenstapeling van data op je smartphone of computer versnelt de veroudering van je toestellen en vergroot de opslagcapaciteit die nodig is in de datacenters. Door je smartphone of computer regelmatig op te ruimen (e-mails, bestanden, foto's, video's, apps, Cloud, enz.) verbeter je de prestaties en verleng je de levensduur van je toestel. 

Hoe kun je dit in je bedrijf organiseren? Met een gezamenlijke workshop (van 1 tot 4 uur lang, waarbij iedereen bij voorkeur fysiek aanwezig is) om op een gezellige manier, als team, data op te ruimen en je actie onder de aandacht te brengen. 

  1. Hergebruikactie 

Het doel hiervan is om oude apparatuur die nog werkt, maar al achter in onze kasten beland is, een tweede leven te geven (door reparatie, donatie of doorverkoop). Waarom doneer je je oude gsm’s, tablets of laptops niet? Of waarom laat je ze, als ze nog bruikbaar zijn, niet herstellen in een Repair Café of door een specialist? Zo vermijd je ook de productie van nieuwe apparaten: vergeet niet dat 80% van de impact van digitale technologie verband houdt met de productie van nieuwe spullen! 

Hoe kun je dit in je bedrijf organiseren? Met een bewustmakingsworkshop (van 1 tot 2 uur lang, waarbij iedereen fysiek aanwezig is of vanop afstand deelneemt) om samen IT-apparatuur opnieuw in gebruik te nemen en te onderhouden. 

  1. Recycleren 

Je digitale toestellen werken niet meer en kunnen niet meer gerepareerd worden? Zamel ze in om het einde van hun levensduur te bevorderen. Deze toestellen moet worden verwerkt als afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA). Ze worden dan gedemonteerd, de materialen worden gesorteerd en waar mogelijk gerecycleerd. Kies voor inzamelpunten bij jou in de buurt en stimuleer het lokale

Hoe kun je dit in je bedrijf organiseren? Zet een inzamelpunt op in je organisatie (gedurende 2 tot 6 weken, waarbij iedereen fysiek kan langskomen) door een stand op te bouwen met sensibiliseringsmaterialen of -sessies om je actie onder de aandacht te brengen. 

Welke hulpmiddelen zijn er beschikbaar? 

 

 

Bron: De blog van Leefmilieu Brussel