Nieuws

Terug naar news

Rustbrengende speelplaats: Speciaal ontworpen voorzieningen om conflicten en pesten tussen leerlingen te voorkomen

 

Dit jaar gaan de leerlingen van de gemeentescholen het schooljaar beginnen met een volledig heringerichte speelplaats. Nieuwigheden die twee doelstellingen nastreven: geweldpreventie en vergroening van deze leefruimten.

De speelplaats, bij uitstek een plek van socialisatie kan ook het toneel worden van conflicten. " Geweld en pesten op school kunnen zeer verschillende vormen aannemen ", legt Bernard Mugrabi, pedagogisch adviseur, uit. " En ze kunnen bovendien totaal onzichtbaar zijn voor leerkrachten, opvoeders en zelfs ouders ".

 

Om zulk gedrag te voorkomen, werden de  speelplaatsen van de gemeentescholen verdeeld in verschillende ruimten: balzone, speelzone zonder bal, stille zone, verboden zone… Dit om "territoriumconflicten" te vermijden. Leerlingen kunnen ook beschikken over spelletjes en boeken " want een kind dat zich niet verveelt, zal de anderen niet vervelen ". " Al het onderwijzend personeel en alle medewerkers van de buitenschoolse opvang hebben ter zake een opleiding gevolgd want het is essentieel om de tools te beheersen om  pesten  op te sporen, te voorkomen en te bedwingen ".

 

De speelplaatsen van de 4 gemeentescholen zullen ook groener zijn dit jaar. Les Marronniers en Souverain-Cirquétudes hadden deze omschakeling vorig jaar al ingezet met deelname aan de Good Planet Belgium-campagne " Ose le vert, recrée ta cour ".

" Onze speelplaats heeft een metamorfose ondergaan ", zegt Charlotte Walry verrukt, initiatiefneemster voor Les Marronniers. " Van een deprimerende betonnen plek hebben we een ongelofelijke groene activiteitenruimte gemaakt met wilgenhutten, moestuin en zelfs een tuin. Dag en nacht verschil ". Pré des Agneaux en Blankedelle bleven niet achter met de inrichting van een moes- tuin in beide scholen en een pedagogische vijver in Blankedelle. " We benadrukken dat de projecten ontstonden door de gezamenlijke inbreng van leerkrachten maar ook van ouders, arbeiders van de Groendienst en zelfs metselaars van de gemeente ", lacht de schepen van Onderwijs. " Dit streven naar vergroening biedt het drievoudige voordeel dat kinderen en leerkrachten opnieuw voeling krijgen met elkaar, een natuurlijke speelruimte wordt gecreëerd en leerkrachten geprikkeld worden tot educatieve buitenactiviteiten ".