Alle news
illustration

09/05

Leonardtunnel: veel hinder voorbinnenring vanaf 18 maart

Op 18 maart start het Agentschap Wegen en Verkeer met de tweede fase van de groterenovatie van de Leonardtunnel. Terwijl de aannemer aan de toegangen van debinnenring werkt, zullen de bestuurders op de binnenring (die m.a.w. vanuit Zaventemkomen) van net voor de Vierarmentunnel op een versmalde rijweg (een rijstrook i.p.v.twee) rijden. Daardoor zal er zich een lange file opbouwen op de binnenring. Volgensde prognoses van het Verkeerscentrum zal er op de drukke momenten file staan vanin Zaventem tot aan de Leonardtunnel. Ook buiten de spitsuren zullen er langewachtrijen staan. De hinder op de binnenring zal duren tot eind oktober.

‘Vermijd de oostelijke ring’

Het Verkeerscentrum raadt de automobilisten aan om de komende weken en maanden deoostelijke ring te vermijden als dat kan. Afhankelijk van de gehele verkeerssituatie rondomBrussel, zal het Verkeerscentrum via haar kanalen het langeafstandsverkeer aanraden om viade westelijke ring te rijden. Bestuurders doen er sowieso goed aan om voor hun vertrek deverkeersinformatie te raadplegen en om vroeger te vertrekken dan normaal. De werken aan detoegangen van de binnenring zullen duren tot in juli.

Rijweg al versmald in Vierarmentunnel

De weggebruikers zullen vanaf 18 maart opmerken dat ook in de Vierarmentunnel een van detwee rijstroken afgezet is in de rijrichting van Namen/Waterloo. Wegen en Verkeer doet dat,zodat de hulpdiensten vlot ter plaatse kunnen geraken, als er tijdens de werken een ongevalgebeurt verderop. Het agentschap zal borden plaatsen langs de weg om de weggebruikers teinformeren. Omdat de rijweg sowieso versmald wordt verderop, kort voor de Leonardtunnel(omwille van de werken aan de toegangen, zie hierboven), zal deze verlenging van de werfzoneweinig verschil maken op het vlak van de doorstroming.

Zomer: verkeer binnenring (opnieuw) over Leonardkruispunt

Begin juli begint de aannemer dan met de vernieuwing van de vloerplaten van de tunnelkokersvan de ring. Tijdens die werken zal het verkeer van de buitenring, m.a.w. het verkeer vanuitWaterloo, altijd door een van de kokers kunnen rijden. Terwijl de aannemer aan de vloerplaat van de buitenring werkt, zal het verkeer van de buitenring door de koker van de binnenringrijden. Die bestuurders zullen dan als het ware ‘spookrijden’. Terwijl de aannemer aan devloerplaat van de binnenring werkt, zal het verkeer van de buitenring door hun ‘eigen’ koker (dievan de buitenring) kunnen rijden. Het verkeer van de binnenring, m.a.w. het verkeer dat vanuitZaventem komt, zal dan opnieuw (net zoals in de fase die start op 18 maart) bovengronds overhet Leonardkruispunt omgeleid worden. Deze situatie zal in voege blijven tot eind oktober.

Even ernstige hinder voor binnenring

Tijdens de werken aan de vloerplaat zal er dus opnieuw (net zoals tijdens de werken aan detoegangen, zie hierboven) vooral hinder zijn voor het verkeer van de binnenring. HetVerkeerscentrum verwacht even ernstige hinder als bij de werken aan de toegangen, metwachtrijen van Zaventem tot het Leonardkruispunt.

Meer dan honderdduizend voertuigen per dag

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de renovatie van de Leonardtunnel opgedeeld in korteen lange fasen die elkaar zodanig opvolgen, dat al die weggebruikers de komende maandentoch nog alle kanten uit kunnen. De werken aan de toegangen gebeuren voor de vernieuwingvan de vloerplaat, zodat het verkeer op de ring in de zomer toch nog de twee rijrichtingen(binnenring en buitenring) kan gebruiken - weliswaar met veel vertragingen, vooral voor debinnenring (zie hierboven).

Kylie Joly, projectleider van Wegen en Verkeer: “Werken in de Leonardtunnel is geen sinecure,want de tunnels maken deel uit van een druk verkeersknooppunt én ze liggen midden in hetZoniënwoud. Op de E411 en de ring samen passeren op een gemiddelde werkdag in totaal meerdan honderdduizend voertuigen. Omdat de tunnels midden in het Zoniënwoud werken, en omdatde niveauverschillen te groot zijn, kunnen we ook niet met tijdelijke parallelwegen werken.Daardoor zal er heel wat verkeershinder zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer excuseert zichdaarvoor bij de weggebruikers.”

Meer

Agentschap werken & verkeer : renovatie Leonardtunnel (Nl)